    Date: Tue, 09 Nov 2010 22:50:35 +0100
    From: wiewior <w...@o...pl>
    Newsgroups: pl.rec.motocykle
    Subject: Re: fajny sprzęcik

    W dniu 2010-11-09 22:27, Sir Piernik pisze:
    > AZ pisze:
    > ...>8
    >
    > Kurcze, widze ze "nowemu pokoleniu" musze wszystko od poczatku. A juz
    > myslalem ze po tylu latach doczekam kogos kto bedzie to robil za mnie :)
    >
    > Pierwsze - moc to zdolnosc do wykonania pracy w jednostce czasu a nie
    > praca :)

    Tak

    > Moment to nie sila ale sila razy ramie na ktorym dziala czyli mowiac
    > wprost - jesli kolo ma promien 1 m i "wytwarza" sile pchajaca 1 kG to
    > moment = 1 kilogramometr czyli 9.81 Niutonometra :)

    Tak

    > Drugie - przyspieszenie to sila podzielona przez mase. Czyli im wieksza
    > sila "pchajaca" tym wieksze przyspieszenie.
    > Jesli sprzety maja takie same kola to im wiekszy moment na kole tym
    > wieksze przyspieszenie (bo tym wieksza sila na tym samym promieniu).

    No właśnie, na kole, dodajmy, że nie chodzi o koło zamachowe, a to co
    się z asfaltem styka. Na nim moment jest jakby większy niż na wale, a to
    z tej przyczyny, że po drodze mamy zazwyczaj cały szereg przełożeń, a to
    z wału na sprzęgło, a to ze skrzyni na koło, sama skrzynia ma w sobie
    kilka przełożeń do wyboru, do tego można sobie poślizgać sprzęgłem, co
    jest kolejnym miejscem, w którym następuje przełożenie. Reasumując im
    stosunek obrotów wału do obrotów koła większy, tym moment na kole jest
    odpowiednią krotnością momentu na wale.

    > Reasumujac, im wiekszy moment tym wieksze przyspieszenie (dla
    > niekumatych, tym mniej do "setki").

    Tak, na kole, na wale niekoniecznie.

    > Zabawa sie konczy w zwiazku z moca maksymalna.
    > Moc to zdolnosc wykonania pracy w jednostce czasu, po przeksztalceniach
    > (ktorych Ci oszczedze) moment razy predkosc obrotowa. Czyli moc
    > maksymalna (zakladajac staly moment) okresla granice przy jakich
    > obrotach moment "sie skonczy" :)
    > Poprostu w sprzecie 10 KW moment skonczy sie przy 10x mniejszych
    > obrotach niz w sprzecie 100 kW.

    Nikt nie każe w sprzęcie 100kW jechać na takich samych przełożeniach co
    w sprzęcie 10kW. Obroty można mieć cały czas 10x większe, jeśli tylko
    sprzęgło i opona dadzą radę, czyli przy tym samym momencie obrotowym obu
    pojazdów na wale mamy 10x większy moment na kole pojazdu 100kW, a przy
    tych samych masach 10x większe przyspieszenie.

    > Dlatego dwa sprzety, starujace spod swiatel, jeden np 20 kW a drugi 100
    > kw (ale majace ten sam moment) do pewnej predkosci pojada rowno. Ale
    > temu slabszemu moment sie skonczy 5 razy wczesniej niz drugiemu :)
    > Tlumaczyc dalej czy wystarczy? ;)

    Moment na kole jest iloczynem momentu na wale i bezjednostkowej wartości
    całkowitego przełożenia. Z kolei moc jest iloczynem momentu i obrotów.
    Im większe obroty wału tym można zastosować większe przełożenie przy
    danej prędkości. Dlatego pojazd o chwilowym iloczynie momentu na wale i
    obrotów tego wału przy danej prędkości, a więc o wyższej mocy, będzie
    lepiej przyspieszał, ponieważ będzie miał wyższy iloczyn momentu na wale
    i przełożenia na koło, a więc i większy moment na kole.

    > To tez tlumaczy dlaczego diesle, do pewnej predkosci, potrafia "dolozyc"
    > benzyniakom o o wiekszej mocy silnika :)

    Nie potrafią. Diesle w ogóle są złe, ochydne "" i cuchną.

    > I toby bylo na tyle, mam nadzieje ze ostatni juz raz :)

    W idealnym świecie bez skrzyń biegów i sprzęgła.

    --
    Wiewiór