-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!wsisiz.edu.pl!plix.pl!newsfeed1.plix.pl
!newsfeed00.sul.t-online.de!newsfeed01.sul.t-online.de!t-online.de!newsfeed.neo
strada.pl!unt-exc-02.news.neostrada.pl!unt-spo-a-02.news.neostrada.pl!news.neos
trada.pl.POSTED!not-for-mail
Date: Tue, 09 Nov 2010 22:50:35 +0100
From: wiewior <w...@o...pl>
User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 5.1; pl; rv:1.9.2.12) Gecko/20101027
Thunderbird/3.1.6
MIME-Version: 1.0
Newsgroups: pl.rec.motocykle
Subject: Re: fajny sprzęcik
References: <iapeer$5en$1@news.onet.pl> <iapj05$ll8$1@news.onet.pl>
<iaq5ca$k0d$1@inews.gazeta.pl> <iar2sd$kbg$1@news.onet.pl>
<ibbg48$l8e$1@news.onet.pl> <ibc0tn$grd$1@news.onet.pl>
<ibc524$vdb$1@news.onet.pl>
<9...@z...googlegroups.com>
<ibcebg$2k1$1@news.onet.pl>
In-Reply-To: <ibcebg$2k1$1@news.onet.pl>
Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: quoted-printable
Lines: 103
Message-ID: <4cd9c229$0$21003$65785112@news.neostrada.pl>
Organization: Telekomunikacja Polska
NNTP-Posting-Host: 83.14.212.58
X-Trace: 1289339433 unt-rea-a-01.news.neostrada.pl 21003 83.14.212.58:3013
X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.rec.motocykle:631820
[ ukryj nagłówki ]W dniu 2010-11-09 22:27, Sir Piernik pisze:
> AZ pisze:
> ...>8
>> Kurde tyle się używa tych pojęć a nadal ciężko z ich zrozumieniem...
>> Moment to inaczej siła, natomiast moc to praca jaką ta siła wykonuje
>> (moc to moment x obroty).
>
> Kurcze, widze ze "nowemu pokoleniu" musze wszystko od poczatku. A juz
> myslalem ze po tylu latach doczekam kogos kto bedzie to robil za mnie :)
>
> Pierwsze - moc to zdolnosc do wykonania pracy w jednostce czasu a nie
> praca :)
Tak
> Moment to nie sila ale sila razy ramie na ktorym dziala czyli mowiac
> wprost - jesli kolo ma promien 1 m i "wytwarza" sile pchajaca 1 kG to
> moment = 1 kilogramometr czyli 9.81 Niutonometra :)
Tak
> Drugie - przyspieszenie to sila podzielona przez mase. Czyli im wieksza
> sila "pchajaca" tym wieksze przyspieszenie.
> Jesli sprzety maja takie same kola to im wiekszy moment na kole tym
> wieksze przyspieszenie (bo tym wieksza sila na tym samym promieniu).
No właśnie, na kole, dodajmy, że nie chodzi o koło zamachowe, a to co
się z asfaltem styka. Na nim moment jest jakby większy niż na wale, a to
z tej przyczyny, że po drodze mamy zazwyczaj cały szereg przełożeń, a to
z wału na sprzęgło, a to ze skrzyni na koło, sama skrzynia ma w sobie
kilka przełożeń do wyboru, do tego można sobie poślizgać sprzęgłem, co
jest kolejnym miejscem, w którym następuje przełożenie. Reasumując im
stosunek obrotów wału do obrotów koła większy, tym moment na kole jest
odpowiednią krotnością momentu na wale.
> Reasumujac, im wiekszy moment tym wieksze przyspieszenie (dla
> niekumatych, tym mniej do "setki").
Tak, na kole, na wale niekoniecznie.
> Zabawa sie konczy w zwiazku z moca maksymalna.
> Moc to zdolnosc wykonania pracy w jednostce czasu, po przeksztalceniach
> (ktorych Ci oszczedze) moment razy predkosc obrotowa. Czyli moc
> maksymalna (zakladajac staly moment) okresla granice przy jakich
> obrotach moment "sie skonczy" :)
> Poprostu w sprzecie 10 KW moment skonczy sie przy 10x mniejszych
> obrotach niz w sprzecie 100 kW.
Nikt nie każe w sprzęcie 100kW jechać na takich samych przełożeniach co
w sprzęcie 10kW. Obroty można mieć cały czas 10x większe, jeśli tylko
sprzęgło i opona dadzą radę, czyli przy tym samym momencie obrotowym obu
pojazdów na wale mamy 10x większy moment na kole pojazdu 100kW, a przy
tych samych masach 10x większe przyspieszenie.
> Dlatego dwa sprzety, starujace spod swiatel, jeden np 20 kW a drugi 100
> kw (ale majace ten sam moment) do pewnej predkosci pojada rowno. Ale
> temu slabszemu moment sie skonczy 5 razy wczesniej niz drugiemu :)
> Tlumaczyc dalej czy wystarczy? ;)
Moment na kole jest iloczynem momentu na wale i bezjednostkowej wartości
całkowitego przełożenia. Z kolei moc jest iloczynem momentu i obrotów.
Im większe obroty wału tym można zastosować większe przełożenie przy
danej prędkości. Dlatego pojazd o chwilowym iloczynie momentu na wale i
obrotów tego wału przy danej prędkości, a więc o wyższej mocy, będzie
lepiej przyspieszał, ponieważ będzie miał wyższy iloczyn momentu na wale
i przełożenia na koło, a więc i większy moment na kole.
> To tez tlumaczy dlaczego diesle, do pewnej predkosci, potrafia "dolozyc"
> benzyniakom o o wiekszej mocy silnika :)
Nie potrafią. Diesle w ogóle są złe, ochydne "" i cuchną.
> I toby bylo na tyle, mam nadzieje ze ostatni juz raz :)
W idealnym świecie bez skrzyń biegów i sprzęgła.
--
Wiewiór
Następne wpisy z tego wątku
- 09.11.10 21:55 AZ
- 09.11.10 21:58 Sir Piernik
- 09.11.10 22:25 wiewior
- 09.11.10 23:03 Sir Piernik
- 10.11.10 00:37 wiewio
- 10.11.10 08:16 blur
- 10.11.10 10:21 Shreek
- 10.11.10 10:26 Shreek
- 10.11.10 12:00 kakmar
- 10.11.10 15:38 wiewior
- 10.11.10 17:06 Ivam
- 10.11.10 19:11 Sir Piernik
- 10.11.10 21:01 Shreek
- 10.11.10 21:40 Ivam
- 10.11.10 22:22 Sir Piernik
Najnowsze wątki z tej grupy
- Czy skrzynie biegów lubią hamowanie silnikiem?
- Czy skrzynie biegów lubią hamowanie silnikiem?
- [ot] spec od renowacji/reperacji kurtek skorzanych
- Co to znaczy wer. eksportowa? Na przykładzie motoru Java 350 Perak
- 1902 Clement Gerrard
- Dzień dobry - pozdrowienia w roku 2024
- Co to jest "sikaczu"?
- Re: (PDF) Helminth Infections and their Impact on Global Public Health by Bruschi
- Re: (bardzo długie) jak stracic pieniądze i nie miec motocykla...
- Re: (bardzo długie) jak stracic pieniądze i nie miec motocykla...
- Kask po wypadku
- Re: konstrukcje stalowe
- Re: konstrukcje stalowe
- nie działają kierunkowskazy w motorowerze Junak 805 2T
- Czy ten precel jeszcze działa?
Najnowsze wątki
- 2025-01-04 pozew za naprawę sprzętu na youtube
- 2025-01-04 gasik
- 2025-01-04 13. Raport Totaliztyczny: Powszechna Deklaracja Praw Człowieka Nie Chroni Przed Wyzyskiem Ani Przed Eksploatacją
- 2025-01-04 Zbieranie danych przez www
- 2025-01-04 reverse engineering i dodawanie elementów do istniejących zamkniętych produktów- legalne?
- 2025-01-04 w Nowym Roku 2025r
- 2025-01-04 Warszawa => Specjalista ds. IT - II Linia Wsparcia <=
- 2025-01-04 Warszawa => Java Developer <=
- 2025-01-04 Warszawa => Spedytor Międzynarodowy <=
- 2025-01-04 Warszawa => System Architect (Java background) <=
- 2025-01-04 Wrocław => Application Security Engineer <=
- 2025-01-04 Chrzanów => Specjalista ds. public relations <=
- 2025-01-04 Katowice => Key Account Manager (ERP) <=
- 2025-01-03 Problem z odczytem karty CF
- 2025-01-03 Jazda z Warszawy do Krakowa teslą