eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.rec.motocyklefajny sprzęcik Re: fajny sprzęcik
  • Data: 2010-11-10 21:01:21
    Temat: Re: fajny sprzęcik
    Od: Shreek <p...@M...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    Sir Piernik napisał(a):

    > Shrek bardzo wyraznie wie o co chodzi. Tyle ze nie zauwazyl ze wlasnie
    > to podkreslilem w swoim poscie - ze moc sie bardzo szybko skonczy przy
    > identycznym przyspieszeniu.

    Fakt, nie doczytałe do końca.

    > Jeszcze raz powtarzam. Przyspieszenie zalezy wylacznie od momentu NA
    > KOLE motocykla. To sa dwa podstawowe wzory fizyczne. I to ze szkoly
    > podstawowej!

    Jedno ALE. Masz rację - jeśli chodzi o przyspieszenie chwilowe to zależy
    ono faktycznie TYLKO od siły działającej pomiędzy oponą a asfaltem czyli
    biorąc pod uwagę, że jest to ruch obrotowy od momentu siły.
    Dobra.
    Tyle, że w praktycznym zastosowaniu my to przyspieszenie chcemy mieć
    dłużej niż chwilę więc musimy wykonywać ciągle pracę aby tą siłę
    (moment) utrzymać na całej drodze, na której przyspieszamy.
    Mało tego chcemy aby ta praca była wykonana w krótkim czasie - więc
    trzeba MOCY!!! :-)

    Teoretyzując - spore przyspieszenie uzyskasz przykręcając do koła kawał
    wajchy o stosownej długości. Jak szarpniesz tą wajchą z wcale nie dużą
    siłą to uzyskasz na kole (o możliwie małej średnicy duży moment) -
    pytanie, czy da to przydatne w praktyce przyspieszenie? Nie. Jakby nie
    patrzeć to jak weźmiesz taką wajchę o długości tylko 1m to używając
    własnej siły zrobisz moment na jej końcu większy niż stosowane w
    motocyklach a nawet osobówkach silniki. Nie prawda? Więc co kierat i
    mamy setkę w 4 sekundy? Nie nadążysz machać rękami bo Ci mocy braknie... :-)

    Teraz sobie pogdybam.
    Co będzie lepszym rozwiązaniem?
    1. Silnik o bardzo dużej mocy ale małym momencie. Tutaj moment z wału
    można zwielokrotnić za pomocą stosownych przekładni no i mamy
    (teoretyczne) przyspieszenie. Byle tylko ta moc była cały czas oddawana.

    2. Silnik o dużym momencie ale małej mocy. Tutaj, jak sam stwierdziłeś,
    przyspieszenie mamy "od ręki" - byle tylko się nie skończyło po kilku
    metrach.

    No i kolejna sprawa. Dam Ci zadanie - oblicz w ile sekund pojazd
    osiągnie szybkość 100km/h jeśli moment na kole to 1000Nm. Masa pojazdu
    200kg.


    Ot taka dyskusja na długie wieczory...

    --
    M.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: