eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.rec.motocyklefajny sprzęcik › Re: fajny sprzęcik
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!not
    -for-mail
    From: Sir Piernik <d...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.rec.motocykle
    Subject: Re: fajny sprzęcik
    Date: Tue, 09 Nov 2010 22:27:09 +0100
    Organization: http://onet.pl
    Lines: 45
    Message-ID: <ibcebg$2k1$1@news.onet.pl>
    References: <iapeer$5en$1@news.onet.pl> <iapj05$ll8$1@news.onet.pl>
    <iaq5ca$k0d$1@inews.gazeta.pl> <iar2sd$kbg$1@news.onet.pl>
    <ibbg48$l8e$1@news.onet.pl> <ibc0tn$grd$1@news.onet.pl>
    <ibc524$vdb$1@news.onet.pl>
    <9...@z...googlegroups.com>
    NNTP-Posting-Host: h82-143-160-108-static.e-wro.net.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: news.onet.pl 1289338032 2689 82.143.160.108 (9 Nov 2010 21:27:12 GMT)
    X-Complaints-To: n...@o...pl
    NNTP-Posting-Date: Tue, 9 Nov 2010 21:27:12 +0000 (UTC)
    User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 5.1; pl; rv:1.9.2.12) Gecko/20101027
    Thunderbird/3.1.6
    In-Reply-To: <9...@z...googlegroups.com>
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.rec.motocykle:631818
    [ ukryj nagłówki ]

    AZ pisze:
    ...>8
    > Kurde tyle się używa tych pojęć a nadal ciężko z ich zrozumieniem...
    > Moment to inaczej siła, natomiast moc to praca jaką ta siła wykonuje
    > (moc to moment x obroty).

    Kurcze, widze ze "nowemu pokoleniu" musze wszystko od poczatku. A juz
    myslalem ze po tylu latach doczekam kogos kto bedzie to robil za mnie :)

    Pierwsze - moc to zdolnosc do wykonania pracy w jednostce czasu a nie
    praca :)

    Moment to nie sila ale sila razy ramie na ktorym dziala czyli mowiac
    wprost - jesli kolo ma promien 1 m i "wytwarza" sile pchajaca 1 kG to
    moment = 1 kilogramometr czyli 9.81 Niutonometra :)

    Drugie - przyspieszenie to sila podzielona przez mase. Czyli im wieksza
    sila "pchajaca" tym wieksze przyspieszenie.
    Jesli sprzety maja takie same kola to im wiekszy moment na kole tym
    wieksze przyspieszenie (bo tym wieksza sila na tym samym promieniu).

    Reasumujac, im wiekszy moment tym wieksze przyspieszenie (dla
    niekumatych, tym mniej do "setki").

    Zabawa sie konczy w zwiazku z moca maksymalna.
    Moc to zdolnosc wykonania pracy w jednostce czasu, po przeksztalceniach
    (ktorych Ci oszczedze) moment razy predkosc obrotowa. Czyli moc
    maksymalna (zakladajac staly moment) okresla granice przy jakich
    obrotach moment "sie skonczy" :)
    Poprostu w sprzecie 10 KW moment skonczy sie przy 10x mniejszych
    obrotach niz w sprzecie 100 kW.

    Dlatego dwa sprzety, starujace spod swiatel, jeden np 20 kW a drugi 100
    kw (ale majace ten sam moment) do pewnej predkosci pojada rowno. Ale
    temu slabszemu moment sie skonczy 5 razy wczesniej niz drugiemu :)
    Tlumaczyc dalej czy wystarczy? ;)

    To tez tlumaczy dlaczego diesle, do pewnej predkosci, potrafia "dolozyc"
    benzyniakom o o wiekszej mocy silnika :)

    I toby bylo na tyle, mam nadzieje ze ostatni juz raz :)

    Pozdrawiam
    Sir Piernik
    Betvelwe

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: