-
1. Data: 2009-08-13 16:20:11
Temat: ep-1 - kilka uwag
Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>
Może kogoś zainteresuje kilka uwag na temat ep1.
Nie ma współpracy z photoshopem cs3, będzie jak się konwerter rawów do
dng pojawi. Korzystałem z ufrawa, radzi sobie średnio, ale powiedzmy, że
da się w oparciu o to pracować. Dlatego sample, które pokazuję pewnie
mogą być jeszcze lepsze.
Po pierwsze budowa - piękne, zgrabne i... niewygodne raczej. Wstawki ze
świecącej blachy trochę bez sensu, zawsze będą na niej paluchy. Szkoda,
że cały nie jest matowy. Ciężki. Ogólnie mi pasuje. Wchodzi do pokrowca
od zenita, w którym wcześniej trzymałem G9.
Ergonomia menu i przycisków raczej nie za bardzo. Ktoś się tam
pospieszył i jest straszny bałagan. Mnóstwo niepotrzebnych opcji, a
brakuje własnych menu znanych np. z sp350 (piękna sprawa czterech
customów). Są niby dwa własne sety (właściwie to jeden, bo wybór
konkretnego jest głęboko w menu), ale np. nie da się zapisać tam
odległości dla focusa, przez co używanie hiperfokalnej by uzyskać szybki
aparat jest utrudnione. Można oprogramować tylko jeden przycisk i to w
ograniczonym zakresie. Szkoda, bo niepotrzebna mi i blokada ekspozycji,
i korekta światłomierza (przy naświetlaniu na histogram w trybie
manualnym). Nie zrobimy ''autohdr'', bo raz - skok jest ograniczony do
2EV (+-1), dwa - przełączanie siedzi głęboko w menu. W ogóle menu jest
projektowane dla kogoś, kto chce robić wydziwione jpg bez zaglądania w
komputer i to jest trochę błąd, bo tacy ludzie zwykle się w nadmiarze
gubią. Ale nic to, są też perełki. Jedną jest np. wprowadzenie krótkiej
latencji (1/8, 1/4, 1/2) sekundy pomiędzy ''podniesieniem lustra'', a
naświetleniem właściwym. Coś tam skacze i rzeczywiście taka zwłoka
ćwierć sekundowa to akurat tyle, żeby zamortyzować ten skok jak również
ten od wciśnięcia spustu paluchem. Duży plus, wraz ze stabilizacją
umożliwi pstryknięcie ostrych zdjęć nawet na 1/5 sekundy, a ćwiartka
sekundy latencji przy pejzażyku nie ma znaczenia. Druga perełka -
wciśnięcie ''Fn'' umożliwia chwilowe przeprogramowanie wszystkich
ustawień do wcześniej wybranego setu. Np. mamy poustawiany tryb 100iso,
pełen manual itd, a tu coś się pojawia w kadrze szybkiego - wystarczy
zaprogramować set pod takie obiekty, z wysokim iso, w trybie
automatycznym itd, by aparat przełączył się od razu na te ustawienia i
można pstrykać trzymając paluchem ów przycisk ''Fn''. Niestety, ostrość
jak wspominałem, nie jest pamiętana, więc hiperfokalna nie wyjdzie za
bardzo jeśli się jej wcześniej nie ustawi odpowiednio. Oczywiście zoom też.
Co jeszcze, filmy kręci ładne, a na kartę 32GB wejdzie 350 tysięcy zdjęć
w jakości VGA ;)
Af jest w połowie drogi pomiędzy kompaktami, a lustrem. Dokładnie i nie
gada szybciej choćby nie wiem co. Dlatego do reporterki pozostaje
hiperfokalna. Jest wtedy szybko bardzo, ale to i we współczesnych
kompaktach tak jest. Pstrykanie seriami zajewania jeśli ktoś tak lubi.
Dźwięk migawki jest bardzo fajny, średniogłośny i przypomina stare czasy.
W aparacie siedzą ''filtry artystyczne'' - główny atut reklamowany poza
wyglądem. No i niech siedzą jeśli tylko będą siedzieć cicho. Za to
wkrótce nastąpi wysyp artystycznych zdjęć na plfoto :)
I teraz zdjęcia. Pierwsza i ostatnia wada - to jest matryca olka. Czyli
zbyt silny filtr aa. Co to oznacza? Że gdy będziemy chcieli ostrzyć ''na
żyletę'' zrobi nam się coś takiego:
http://www.cyfrowka.neostrada.pl/ep1/artefakty.jpg
Jak ktoś nie wie czego szukać niech patrzy na białą tablicę. To samo
oczywiście robi się na gładkim niebie. Nie zależy od iso, choć wyżej
jest tłumione szumem. Czyli do studia się to nie nadaje, w każdym razie
do zastosowań folderowych. Ale to nie do tych celów aparat (choć backup
na śluby jest okej).
Jeśli chodzi o dynamikę i szumy, aparat daje obraz porównywalny z 450D.
Może troszkę bardziej szumi przy 1600iso i praktycznie da się go używać
do 800 iso (wyżej jest już ''artystycznie''). Jednakże gładki obraz jest
wyłącznie w najniższym iso.
Obiektyw jest w miarę dobry, wyrównany, najładniej pracuje na f=6,3,
przy tele na 8. Ale właściwie można go otworzyć bardziej. AC jest dość
niewielka. Tu się narażę wyznawcom, ale aa zje każdy lepszy obiektyw
więc czego mi brakuje, to nie światła, ale zakresu tak gdzieś do 100mm.
Kilka zdjęć (uwzględniwszy uwagi, że to z ufrawa):
http://www.cyfrowka.neostrada.pl/ep1/full1.jpg
I mój komentarz: ja ten aparat traktuję jako 6Mpx, ponieważ po takim
resajzie obraz jest naprawdę fajny, co widać tu:
http://www.cyfrowka.neostrada.pl/ep1/mini1.jpg
(100iso, f=6,3)
Dziwne pasy na niebie wynikają z błędów ufrawa, powinny zniknąć jak
powstanie sensowne oprogramowanie. Polecam zwrócić uwagę na cienie pod
mostem, całkiem ładnie przeniesione.
Cięższy materiał:
http://www.cyfrowka.neostrada.pl/ep1/full2.jpg
I resajz:
http://www.cyfrowka.neostrada.pl/ep1/mini2.jpg
Duża dynamika, a wciąż jest okej. Parametry jak wyżej.
Hardkor dynamiczny:
http://www.cyfrowka.neostrada.pl/ep1/dynamika.jpg
Moje uznanie, choć kolor zdechł. Pewnie z acra będzie lepiej.
No i miłe zaskoczenie: dynamiczne 800 iso:
http://www.cyfrowka.neostrada.pl/ep1/800iso.jpg
Na koniec, może komuś się przyda info: ufraw to darmowy konwerter w
pakiecie np. z gimpem, ale można go wydzielić i odpalać wsadowo takim
poleceniem:
ufraw-batch.exe --exposure=auto --clip=film --out-depth=16 *.*
Wraz z wszelkimi rawami w katalogu muszą być następujące pliki:
bzip2.dll
iconv.dll
intl.dll
jpeg62.dll
libglib-2.0-0.dll
liblcms-1-ufraw.dll
libpng12-0.dll
libtiff3.dll
zlib1.dll
ufraw-batch.exe
Po konwersji pliki *.ppm wrzucamy w szopa. Jest 16 bitów, to można
zmienić także i wb itp. sprawy.
--
pozdrawia Adam
różne takie tam: www.smialek.prv.pl
/nie jestem fotografem, nie ograniczam się/
-
2. Data: 2009-08-13 16:28:59
Temat: Re: ep-1 - kilka uwag
Od: "Konrad L" <p...@o...pl>
Jak tak obserwowalem lusterka olka to chyba od zawsze maja stanowczo za
mocny filtr aa, przez co nie wiem jak dobre by te zuiki nie byly, fotki
wygladaja jakos tak kompaktowo, czyli grube miekkie obwodki wokol
krawiedzi...
W sumie ciekawy jest upor olympusa w tej sprawie, panicznie sie mory boja
czy co... :)
Pozdr.
-
3. Data: 2009-08-13 16:42:02
Temat: Re: ep-1 - kilka uwag
Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>
Konrad L pisze:
> Jak tak obserwowalem lusterka olka to chyba od zawsze maja stanowczo za
> mocny filtr aa, przez co nie wiem jak dobre by te zuiki nie byly, fotki
> wygladaja jakos tak kompaktowo, czyli grube miekkie obwodki wokol
> krawiedzi...
Te obwódki są z ostrzenia z dużym promieniem, żeby w ogóle była jakaś
ostrość.
> W sumie ciekawy jest upor olympusa w tej sprawie, panicznie sie mory boja
> czy co... :)
Takie mają założenie, niejako słuszne z koncepcją drukowania tych zdjęć
na typowych papierach (a4 i mniejszych). Tylko dziś mało kto drukuje, a
tu większość siedzi z nosem przy monitorze i ogląda 1:1.
Ale do studia np. to się nie nadaje, w każdym razie gdy się chce z tego
robić wielkie powiększenia, albo ciągnąć wysokie dpi.
W sumie ciekawie wygląda takie zestawienie:
http://www.cyfrowka.neostrada.pl/ep1/dynamika.jpg
http://www.cyfrowka.neostrada.pl/g9/100iso_2.jpg
Praktycznie to samo jakościowo :)
A tu nawet g9 wygrywa możliwością ostrzenia:
http://www.cyfrowka.neostrada.pl/g9/100iso_1.jpg
Ale olek ma większą dynamikę, równy obiektyw no i używalne wysokie iso.
--
pozdrawia Adam
różne takie tam: www.smialek.prv.pl
/kupiłem aparat, więc jestem fotografem, znam painta, więc jestem grafikiem/
-
4. Data: 2009-08-13 16:43:30
Temat: Re: ep-1 - kilka uwag
Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>
Adam 'Adak' Kępiński pisze:
>> Dziwne pasy na niebie wynikają z błędów ufrawa, powinny zniknąć jak
>> powstanie sensowne oprogramowanie. Polecam zwrócić uwagę na cienie pod
>> mostem, całkiem ładnie przeniesione.
>
> Bu, mnie to wygląda jak banding :-/
Wczesny acr tak miał (zanim połknął rsp).
--
pozdrawia Adam
różne takie tam: www.smialek.prv.pl
/zostałbym ateistą, ale boję się iść do piekła.../
-
5. Data: 2009-08-13 16:44:02
Temat: Re: ep-1 - kilka uwag
Od: Adam 'Adak' Kępiński <a...@g...pl>
> Dziwne pasy na niebie wynikają z błędów ufrawa, powinny zniknąć jak
> powstanie sensowne oprogramowanie. Polecam zwrócić uwagę na cienie pod
> mostem, całkiem ładnie przeniesione.
Bu, mnie to wygląda jak banding :-/
--
Adam 'Adak' Kępiński a...@t...pl GG: 1004327
"Nie ma dobrych wyborów, może być tylko mniejsze zło"
-
6. Data: 2009-08-13 17:08:29
Temat: Re: ep-1 - kilka uwag
Od: "Konrad L" <p...@o...pl>
> Te obwódki są z ostrzenia z dużym promieniem, żeby w ogóle była jakaś
> ostrość.
No wlasnie wiem ale jaki w tym sens, zrobic nie ostra "matryce", a pozniej
na sile to ostrzyc(dodatkowo wzmacniajac szumy).
> Takie mają założenie, niejako słuszne z koncepcją drukowania tych zdjęć na
> typowych papierach (a4 i mniejszych). Tylko dziś mało kto drukuje, a tu
> większość siedzi z nosem przy monitorze i ogląda 1:1.
No dokaldnie, niby tacy rewolucyjni, proporcje bokow 4:3, mniejsze matryce,
a w tej kwestii by sie na wydruk ogladali, gdy coraz wiecej ludzi pozostawia
zdjecia w formie cyfrowej?
> W sumie ciekawie wygląda takie zestawienie:
> http://www.cyfrowka.neostrada.pl/ep1/dynamika.jpg
> http://www.cyfrowka.neostrada.pl/g9/100iso_2.jpg
> Praktycznie to samo jakościowo :)
> A tu nawet g9 wygrywa możliwością ostrzenia:
> http://www.cyfrowka.neostrada.pl/g9/100iso_1.jpg
> Ale olek ma większą dynamikę, równy obiektyw no i używalne wysokie iso.
Zeby nie bylo tak ze i tu jakis Canon wyskoczy z kompaktem z wieksza matryca
i zatroszczy sie o takie szczegoly jak poziom mikro detali i wygryzie olka z
jego nowej niszy :(
> --
> pozdrawia Adam
pozdr.
-
7. Data: 2009-08-13 17:37:48
Temat: Re: ep-1 - kilka uwag
Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>
Rzecze Janko Muzykant:
> I teraz zdjęcia. Pierwsza i ostatnia wada - to jest matryca olka. Czyli
> zbyt silny filtr aa. Co to oznacza? Że gdy będziemy chcieli ostrzyć ''na
> żyletę'' zrobi nam się coś takiego:
> http://www.cyfrowka.neostrada.pl/ep1/artefakty.jpg
Na razie nie czytam reszty tylko odniosę się do tego - to nie jest wina AA
tylko algorytmu demozaikującego, w Olympusach trzeba ustawić VNG-4. W UFRaw
pewnie nie ma, ale jest w Raw Therapee.
"The problems with Olympus cameras (and others in the four-thirds group, as
you already know) is not a different bayer matrix but a different wavelength
of their green cells in the bayer matrix, so they are producing different
spectral responses to the same light. I don't know why Olympus has decided
to do that, but I think they wanted to make their cameras more sensitive to
greens."
http://www.ojodigital.com/foro/perfectraw-perfectble
nd/207634-eliminacion-de-artefactos-de-interpolacion
.html#post2187891
--
Omniscient, omnipotent, omnipresent, without judgment
Mateusz Ludwin mateuszl [at] gmail [dot] com
-
8. Data: 2009-08-13 17:41:46
Temat: Re: ep-1 - kilka uwag
Od: Magnes <m...@g...com>
Artefakty są przez ZA SŁABY filtr AA, a nie za mocny! W E-P1 jest
znacznie słabszy niż w dotychczasowych Olkach (przez co obraz jest
ostrzejszy, ale jak widać wychodzi mozaika). Filtr AA zmiękcza obraz,
by wyciąć wyższe częstotliwości i uniknąć mozaikowania (tych
artefaktów) przy konwersji sygnału z postaci analogowej na cyfrową.
-
9. Data: 2009-08-13 17:45:30
Temat: Re: ep-1 - kilka uwag
Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>
Rzecze Magnes:
> Artefakty są przez ZA SŁABY filtr AA, a nie za mocny! W E-P1 jest
> znacznie słabszy niż w dotychczasowych Olkach (przez co obraz jest
> ostrzejszy, ale jak widać wychodzi mozaika). Filtr AA zmiękcza obraz,
> by wyciąć wyższe częstotliwości i uniknąć mozaikowania (tych
> artefaktów) przy konwersji sygnału z postaci analogowej na cyfrową.
http://www.rawtherapee.com/forum/viewtopic.php?t=871
--
Omniscient, omnipotent, omnipresent, without judgment
Mateusz Ludwin mateuszl [at] gmail [dot] com
-
10. Data: 2009-08-13 17:53:33
Temat: Re: ep-1 - kilka uwag
Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>
Magnes pisze:
> Artefakty są przez ZA SŁABY filtr AA, a nie za mocny!
Artefakty to wzorki w miarę regularne, ich źródłem może być tysiąc
problemów. W tym konkretnym przypadku pojawiają się ze zbyt mocno
wyostrzonego programowo obrazu, który jest zbyt rozmyty przez zbyt silny
filtr aa:
http://www.cyfrowka.neostrada.pl/ep1/artefakty.jpg
Domyślnie algorytmy olka ostrzą się z dużym promieniem przy użyciu
filtra dolnoprzepustowego, co może jest i ładne na pierwszy rzut oka,
ale w porównaniu z konkurencją (po zastosowaniu w tamtych przypadkach
ostrzenia niskopromieniowego, dostępnego tylko w szopie) wygląda
nieszczególnie, ''kompaktowo'' jak to Konrad określił.
Tu przykład takiego ręcznego ostrzenia z niskim promieniem z canona:
http://www.cyfrowka.neostrada.pl/helios.jpg
> W E-P1 jest
> znacznie słabszy niż w dotychczasowych Olkach (przez co obraz jest
> ostrzejszy, ale jak widać wychodzi mozaika). Filtr AA zmiękcza obraz,
> by wyciąć wyższe częstotliwości i uniknąć mozaikowania (tych
> artefaktów) przy konwersji sygnału z postaci analogowej na cyfrową.
Owszem, w e-p1 jest deko słabszy filtr, ale w pozostałym temacie nie
masz racji. Dowodem są choćby zdjęcia z matrycy pozbawionej filtra (były
tu jakiś czas temu). Ten sam efekt (charakterystyczna mozaika) pojawia
się od czasów E1.
--
pozdrawia Adam
różne takie tam: www.smialek.prv.pl
/a komu bozia nie dała rozumu niech nie płacze - teraz może sobie kupić
quada/