    From: Janko Muzykant <j...@w...pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: ep-1 - kilka uwag
    Date: Thu, 13 Aug 2009 18:20:11 +0200
    Sender: j...@a...neoplus.adsl.tpnet.pl

    Może kogoś zainteresuje kilka uwag na temat ep1.
    Nie ma współpracy z photoshopem cs3, będzie jak się konwerter rawów do
    dng pojawi. Korzystałem z ufrawa, radzi sobie średnio, ale powiedzmy, że
    da się w oparciu o to pracować. Dlatego sample, które pokazuję pewnie
    mogą być jeszcze lepsze.
    Po pierwsze budowa - piękne, zgrabne i... niewygodne raczej. Wstawki ze
    świecącej blachy trochę bez sensu, zawsze będą na niej paluchy. Szkoda,
    że cały nie jest matowy. Ciężki. Ogólnie mi pasuje. Wchodzi do pokrowca
    od zenita, w którym wcześniej trzymałem G9.
    Ergonomia menu i przycisków raczej nie za bardzo. Ktoś się tam
    pospieszył i jest straszny bałagan. Mnóstwo niepotrzebnych opcji, a
    brakuje własnych menu znanych np. z sp350 (piękna sprawa czterech
    customów). Są niby dwa własne sety (właściwie to jeden, bo wybór
    konkretnego jest głęboko w menu), ale np. nie da się zapisać tam
    odległości dla focusa, przez co używanie hiperfokalnej by uzyskać szybki
    aparat jest utrudnione. Można oprogramować tylko jeden przycisk i to w
    ograniczonym zakresie. Szkoda, bo niepotrzebna mi i blokada ekspozycji,
    i korekta światłomierza (przy naświetlaniu na histogram w trybie
    manualnym). Nie zrobimy ''autohdr'', bo raz - skok jest ograniczony do
    2EV (+-1), dwa - przełączanie siedzi głęboko w menu. W ogóle menu jest
    projektowane dla kogoś, kto chce robić wydziwione jpg bez zaglądania w
    komputer i to jest trochę błąd, bo tacy ludzie zwykle się w nadmiarze
    gubią. Ale nic to, są też perełki. Jedną jest np. wprowadzenie krótkiej
    latencji (1/8, 1/4, 1/2) sekundy pomiędzy ''podniesieniem lustra'', a
    naświetleniem właściwym. Coś tam skacze i rzeczywiście taka zwłoka
    ćwierć sekundowa to akurat tyle, żeby zamortyzować ten skok jak również
    ten od wciśnięcia spustu paluchem. Duży plus, wraz ze stabilizacją
    umożliwi pstryknięcie ostrych zdjęć nawet na 1/5 sekundy, a ćwiartka
    sekundy latencji przy pejzażyku nie ma znaczenia. Druga perełka -
    wciśnięcie ''Fn'' umożliwia chwilowe przeprogramowanie wszystkich
    ustawień do wcześniej wybranego setu. Np. mamy poustawiany tryb 100iso,
    pełen manual itd, a tu coś się pojawia w kadrze szybkiego - wystarczy
    zaprogramować set pod takie obiekty, z wysokim iso, w trybie
    automatycznym itd, by aparat przełączył się od razu na te ustawienia i
    można pstrykać trzymając paluchem ów przycisk ''Fn''. Niestety, ostrość
    jak wspominałem, nie jest pamiętana, więc hiperfokalna nie wyjdzie za
    bardzo jeśli się jej wcześniej nie ustawi odpowiednio. Oczywiście zoom też.

    Co jeszcze, filmy kręci ładne, a na kartę 32GB wejdzie 350 tysięcy zdjęć
    w jakości VGA ;)

    Af jest w połowie drogi pomiędzy kompaktami, a lustrem. Dokładnie i nie
    gada szybciej choćby nie wiem co. Dlatego do reporterki pozostaje
    hiperfokalna. Jest wtedy szybko bardzo, ale to i we współczesnych
    kompaktach tak jest. Pstrykanie seriami zajewania jeśli ktoś tak lubi.

    Dźwięk migawki jest bardzo fajny, średniogłośny i przypomina stare czasy.

    W aparacie siedzą ''filtry artystyczne'' - główny atut reklamowany poza
    wyglądem. No i niech siedzą jeśli tylko będą siedzieć cicho. Za to
    wkrótce nastąpi wysyp artystycznych zdjęć na plfoto :)

    I teraz zdjęcia. Pierwsza i ostatnia wada - to jest matryca olka. Czyli
    zbyt silny filtr aa. Co to oznacza? Że gdy będziemy chcieli ostrzyć ''na
    żyletę'' zrobi nam się coś takiego:
    http://www.cyfrowka.neostrada.pl/ep1/artefakty.jpg
    Jak ktoś nie wie czego szukać niech patrzy na białą tablicę. To samo
    oczywiście robi się na gładkim niebie. Nie zależy od iso, choć wyżej
    jest tłumione szumem. Czyli do studia się to nie nadaje, w każdym razie
    do zastosowań folderowych. Ale to nie do tych celów aparat (choć backup
    na śluby jest okej).

    Jeśli chodzi o dynamikę i szumy, aparat daje obraz porównywalny z 450D.
    Może troszkę bardziej szumi przy 1600iso i praktycznie da się go używać
    do 800 iso (wyżej jest już ''artystycznie''). Jednakże gładki obraz jest
    wyłącznie w najniższym iso.

    Obiektyw jest w miarę dobry, wyrównany, najładniej pracuje na f=6,3,
    przy tele na 8. Ale właściwie można go otworzyć bardziej. AC jest dość
    niewielka. Tu się narażę wyznawcom, ale aa zje każdy lepszy obiektyw
    więc czego mi brakuje, to nie światła, ale zakresu tak gdzieś do 100mm.

    Kilka zdjęć (uwzględniwszy uwagi, że to z ufrawa):
    http://www.cyfrowka.neostrada.pl/ep1/full1.jpg

    I mój komentarz: ja ten aparat traktuję jako 6Mpx, ponieważ po takim
    resajzie obraz jest naprawdę fajny, co widać tu:
    http://www.cyfrowka.neostrada.pl/ep1/mini1.jpg
    (100iso, f=6,3)
    Dziwne pasy na niebie wynikają z błędów ufrawa, powinny zniknąć jak
    powstanie sensowne oprogramowanie. Polecam zwrócić uwagę na cienie pod
    mostem, całkiem ładnie przeniesione.

    Cięższy materiał:
    http://www.cyfrowka.neostrada.pl/ep1/full2.jpg
    I resajz:
    http://www.cyfrowka.neostrada.pl/ep1/mini2.jpg
    Duża dynamika, a wciąż jest okej. Parametry jak wyżej.

    Hardkor dynamiczny:
    http://www.cyfrowka.neostrada.pl/ep1/dynamika.jpg
    Moje uznanie, choć kolor zdechł. Pewnie z acra będzie lepiej.

    No i miłe zaskoczenie: dynamiczne 800 iso:
    http://www.cyfrowka.neostrada.pl/ep1/800iso.jpg

    Na koniec, może komuś się przyda info: ufraw to darmowy konwerter w
    pakiecie np. z gimpem, ale można go wydzielić i odpalać wsadowo takim
    poleceniem:
    ufraw-batch.exe --exposure=auto --clip=film --out-depth=16 *.*
    Wraz z wszelkimi rawami w katalogu muszą być następujące pliki:

    bzip2.dll
    iconv.dll
    intl.dll
    jpeg62.dll
    libglib-2.0-0.dll
    liblcms-1-ufraw.dll
    libpng12-0.dll
    libtiff3.dll
    zlib1.dll
    ufraw-batch.exe

    Po konwersji pliki *.ppm wrzucamy w szopa. Jest 16 bitów, to można
    zmienić także i wb itp. sprawy.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl