  • 21. Data: 2015-09-05 09:08:50
    Temat: Re: elektryczny zamek - samoróbka - energooszczędny
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    Użytkownik "ToMasz" <t...@p...fm.com.pl> napisał w wiadomości
    news:msd0qs$rk9$1@dont-email.me...

    > 1. wkładka do standardowego zamka, z jednej strony dziurka na klucz, z
    > drugiej taki "motylek" do przekręcania ręcznego bez klucza
    > 2. serwomotorek czy inne urządzenie mechaniczne które ma tyle siły aby to
    > obrócić i zwraca jakąśtam informacje o położeniu
    > 3. sterowanie. ja uzyję arduino (nano) lub jeszcze mniejszego odpowiednika

    Może masz inną wkładkę....
    W mojej kręcąc kluczem kręcisz też motylkiem. Odpada silnik z przekładnią
    ślimakową.
    Przełożenie będzie raczej duże (duży silnik będzie głupio wyglądał) pytanie
    czy kręcac kluczem pokonasz opór silnika.
    Sprzęgło? nię będzie to proste.

    --
    Desoft

  • 22. Data: 2015-09-05 09:26:39
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    > układ
    > magnetyczną).
    > nie
    > wyguglane):
    63 lub szukać

    Generalnie trzeba zwracać uwagę na zastosowanie. Te z działu
    hotelowego/biurowego nie nadają się do drzwi wejściowych.

    > Zawsze mnie ciekawiło, co taki zamek robi jak mu bateria padnie... nie da
    > się drzwi otworzyć czy będą otwarte się na stałe?

    Mnie też ciekawiło. Obejrzałem sobie taki zamek.
    Nie ma tam zapadki, jest silniczek. Wielkości wibracji od telefonu.
    Dużo prądu nie potrzebuje, padanie baterii nie stanowi problemu.
    Nie wiem jak takie za >1000zł. Testowałem taki tańszy chociaż nie był
    hotelowo-biurowy.
    Jeżeli nie jest odblokowany to klamka lata luźno - ale nie do końca! Czyli:
    klamka w poziomie - zamek zamknięty - naciskam klamkę i obracam o 90st idzie
    lekko bez oporu. Naciskam dalej i przekręcam o następne 90st zamek się
    otwiera. Blokada otwarcia jest w klamce.

    Uprzedzając: tam nie da się załozyć standardowej klamki (od wewnątrz zawsze
    dzrzwi otwiera się bez odblokowania zamka) czyli klamka jest dzielona:
    wewnętrzna sobie, zewnętrzna sobie co bardzo osłabia konstrukcję - łatwo ją
    wyrwać.

    Reasumując ten zamek który miałem w rękach jestem w stanie otworzyć w 15
    sekund mając opcjonalnie duży wkrętak.

    --
    Desoft

  • 23. Data: 2015-09-05 11:10:04
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2015-09-05 o 06:02, Marek pisze:
> [...]
    etail

    > Cena powala :-)

    I filmu brakuje :)

    --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 24. Data: 2015-09-05 12:46:29
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Marek napisał:

    > Mam nadzieję, że nikt tak nie robi bo to byłby bardzo głupi pomysł,
    > drzwi nie powinny zostać otwarte bo ktoś zapomniał wymienić baterię.
    > Drzwi nie są zatrzaśnięte na amen ale tylko do wymiany baterii.

    Jednak na amen -- do wymiany baterii trzeba otworzyć drzwi i wyjąć
    zamek. Mam nadzieję, że nikt inaczej tego nie robi, bo to by był
    bardzo głupi pomysł.

    Zamek hotelowy nie ma być pancerną barierą nie do pokonania -- to
    raczej symboliczne zamknięce, więc te nasze dywagacje też mają
    tylko symboliczne znaczenie. Tradycją zamkową jest to, że aby zrobić
    z zamkiem cokolwiek, trzeba mieć klucze. Bez klucza nie da się na
    ogół nawet wyjąć zamka (mechanicznego) z otwartych drzwi, trzeba coś
    rozwiercić lub zrobić inny włam. Mając do dyspozycji możliwości
    elektroniki aż się prosi, żeby uniknąć takich nieprzyjemnych sytuacji.
    Strategia "nie zamknę, bo nie wiem, czy będę miał siłę otworzyc" jest
    bardzo rozsądnym wyjściem (to nie to samo co "otwieram, bo się bateria
    rozładowała"!). Ale już wcześniej wspomniałem, że w powszechny rozsądek,
    to ja nie całkiem wierzę -- nie mam zatem pewności, że tak to zostało
    zrobione.

    Przy okazji mam takie pytanie. Miałem kiedyś jeden klucz, który
    otwierał drzwi wejściowe do budynku oraz kilka innych drzwi wewnątrz.
    Inne osoby korzystające z biura też tak miały -- tym samym kluczem
    otwierały drzwi główne i ich własne. Kiedy zaszła potrzeba abym mógł
    otwierać kolejne drzwi, właściciel tego przybytku coś "przeprogramował"
    w ich zamku -- i już mogłem. To zamek był dostosowywany do klucza,
    a nie odwrotnie. I nic nie wskazywało na to, że istnieje jakieś
    ograniczenie na liczbę różnych kluczy otwierających różne drzwi --
    te wejściowe otwierał każdy klucz.

    Nie zastanawiałem się wcześniej jak to jest zrobione, ale klucz był
    zwykły, metalowy. Czy mechanika precyzyjna stanęła na tak wysokim
    poziomie, że możliwe jest programowanie zachowań jak w wyżej opisanej
    sytuacji, czyli tak elastycznie jak w cyfrowej elektronice? Czy może
    jednak to są zamki elektroniczne z mikroprocesorem, a metalowy klucz
    jest nośnikiem danych identyfikacyjnych, jak pastylka lub karta?
    Dobrze rozumiem to, że wielu ludzi woli tradycyjny klucz od jakiejś
    pastylki. Oczywiście jeden klucz lub najwyżej kilka, a nie cały ich
    pęk uwiązany na taśmie.

    Jarek

    --
    [...] Klucznikiem siebie tytułował,
    Iż ten urząd na zamku przed laty piastował.

  • 25. Data: 2015-09-05 12:51:53
    Od: Jawi <g...@p...fm>

> [...]
    > zatrzaśnięcia drzwi na amen. Tym samym zmusi kogoś do wymiany baterii.
    > Wiem, o inteligentnych projektantów teraz trudno.
    tak właśnie jest, to wynik obserwacji.
    Już tak miałem, że nie mogłem otworzyć pokoju, pani w recepcji moją
    kartę przeprogramowała i dostałem pokój obok.
    Ale kolega, który przyjechał tego dnia wieczorem dostał właśnie pokój
    który na moją kartę nie reagował.
    Ponad to chyba musi być jakieś połączenie z zamkiem zdalne skoro
    programuje kartę i ten zamek ją rozpoznaje. A jeśli tak, to
    informowanie o stanie baterii powinno być.

  • 26. Data: 2015-09-05 12:57:48
    Od: Jawi <g...@p...fm>

> [...]
    > a nie odwrotnie. I nic nie wskazywało na to, że istnieje jakieś
    > ograniczenie na liczbę różnych kluczy otwierających różne drzwi --
    Podejrzewam, że każdy klucz się obraca i aktywuje inny kod "zapadek,
    czujników" Zamek po prostu reaguje na podany kod. Klucz może być bez
    elektroniki. Wszystko w zamku.
    Typowe mechaniczne podobne rozwiązanie ma Abloy. Możesz kupić zamek
    mechaniczny i do niego rożne klucze, które mogą otwierać ten zamek ale i
    inne. Taka nadrzędność. Czyli masz klucz, który pasuje do pięciu zamków
    i klucz, który pasuje do dwóch z nich, itd.

  • 27. Data: 2015-09-05 13:22:25
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Jawi pisze:

    > tak właśnie jest, to wynik obserwacji.
    > Już tak miałem, że nie mogłem otworzyć pokoju, pani w recepcji moją
    > kartę przeprogramowała i dostałem pokój obok.

    Ten wniosek obserwacyjny nie jest poprawny. Bo przecież nie wiemy, czy
    to bateria zła była, czy też sam czytnik szwankował (niekoniecznie jego
    hardware, może mu się rozum pomieszał).

    > Ale kolega, który przyjechał tego dnia wieczorem dostał właśnie pokój
    > który na moją kartę nie reagował.

    Wymienili w tym czasie baterię? Czy zrobili coś innego?

    > Ponad to chyba musi być jakieś połączenie z zamkiem zdalne skoro
    > programuje kartę i ten zamek ją rozpoznaje.

    Pierwszy raz z takim systemem hotelowym zetknąłem się kilkanaście lat
    temu. Karty były magnetyczne, przeciągane, ale takie jednorazowe, na
    grubszym papierku. Jak swoją zatrzasnąłem, to mi natychmiast dali nową
    -- programując ją w jakimś diwajsie. A czy musi być zdalne połączenie
    każdego zamka z recepcją? Nie, nie musi. I na pewno nie było, zwłaszcza
    w tamtych czasach. Zamek może rozpoznawać tysiące różnych kodów.
    I unieważniać wcześniej wykorzystywane, gdy użyje się nowego z danej
    mu wcześniej puli.

    > A jeśli tak, to informowanie o stanie baterii powinno być.

    Wcześniej opisane (i wymyślone na poczekaniu) wciąż wydaje mi się
    najrozsądniejsze. Przeciwdziała dwudziestemu stopniowi zasilania,
    co jest ważne nie tylko z punktu widzenia napędu mechanizmu, ale
    też fukcjonowania czytnika.

    --
    Jarek

  • 28. Data: 2015-09-05 13:40:12
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Jawi pisze:

> [...]
    > inne. Taka nadrzędność. Czyli masz klucz, który pasuje do pięciu zamków
    > i klucz, który pasuje do dwóch z nich, itd.

    Tak to sobie właśnie wyobrażałem, ale bez szczegółów. Szczegóły jednak
    są istotne -- gdzie i w jaki sposób zapamiętywane są w zamku klucze?
    Różnych kluczy są przecież grube tysiące -- niemożliwe, by mechaniczny
    zamek znał je wszystkie i tylko odhaczał w pamięci które ma akceptować,
    a które nie (to by była tablica jednobitowych zmiennych długości N,
    gdzie N określa ile różnych kluczy używa system -- i to jest duża liczba).
    Bardziej prawdopodobne jest odczytanie wartości klucza i wprowadzenie
    liczby do pamięci -- wkładam klucz, przekręcam, odczytywana jest jego
    wartość 8234899234 i zapisywana w rejestrze kluczy ważnych. Ale rejestr
    taki musi mieć swoje ograniczenie wielkości. W krzemie mogę przyjąć
    absurdalnie dużą wielkośc tablicy (czy innej struktury) -- raczej nikt
    nie będzie chciał dopasować więcej niż 64k kluczy do zamka, a tablica
    64k słów, to drobiazg. Jak taki rejestr zrobić w żelazie? Jakoś nie mogę
    sobie wyobrazić.

    --
    Jarek

  • 29. Data: 2015-09-05 14:19:06
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Najpierw raczej sobie poradz z mechanika. A jak bedziesz pewny jej dzialania to
    dorobisz do niej co bedziesz chcial. Obstawiam ze nie poradzisz sobie z mechanika i
    dotychczasowe talmudystyczne rozwazania psu pod ogon mozna wsadzic.

  • 30. Data: 2015-09-05 14:20:52
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik Jarosław Sokołowski napisał:
> [...]
    > otwierał drzwi wejściowe do budynku oraz kilka innych drzwi wewnątrz.
    > Inne osoby korzystające z biura też tak miały -- tym samym kluczem

    To jest właśnie system hotelowy albo master key. Przynajmniej z takimi
    nazwami się spotykałem.
    http://www.mirpol.com.pl/systemy-klucza-centralnego-
    master-key.xhtml
    http://www.jeden-klucz.pl/o-systemach-masterkey/co-t
    o-jest-system-master-key
    http://www.mksan.pl/master_key
    http://www.lockpol.pl/wkladki.html#system%20gtv
    http://www.lockpol.pl/wkladki.html#system%20mcm

    Nie szperałem aż tak dokładnie, żeby sprawdzić który z tych systemów
    pozwala na ustawianie zapadek we wkładce.

    Mechaniczne klucze mają jedną, podstawową wadę - jeżeli klucz zostanie
    wyniesiony przez portiernię i w jakiś sposób dorobiony, to nagle
    pomieszczenia z odpowiednimi zamkami stoją otworem przed złodziejami.
    Dlatego też przechodzi się na elektronikę ze względu na łatwość
    anulowania zagubionej karty, bądź karty po zwolnionym pracowniku.