-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed.pionier.net.pl!feeder.erje.net
!1.eu.feeder.erje.net!feeder2.ecngs.de!ecngs!feeder.ecngs.de!81.171.118.64.MISM
ATCH!peer04.fr7!news.highwinds-media.com!newsfeed.neostrada.pl!unt-exc-01.news.
neostrada.pl!unt-spo-a-01.news.neostrada.pl!news.neostrada.pl.POSTED!not-for-ma
il
Newsgroups: pl.misc.elektronika
From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
Subject: Re: elektryczny zamek - samoróbka - energooszczędny
References: <msa5ia$vsd$1@dont-email.me> <msa6fv$ogj$1@speranza.aioe.org>
<s...@f...lasek.waw.pl>
<a...@n...neostrada.pl>
<55ea239b$0$27517$65785112@news.neostrada.pl>
<s...@f...lasek.waw.pl>
<55ea3288$0$27520$65785112@news.neostrada.pl>
<s...@f...lasek.waw.pl>
<55eb1f61$0$27517$65785112@news.neostrada.pl>
<s...@f...lasek.waw.pl>
<55eb27bc$0$8367$65785112@news.neostrada.pl>
<s...@f...lasek.waw.pl> <msmek0$4p5$1@dont-email.me>
<s...@f...lasek.waw.pl>
<msmqfh$6hv$1@node1.news.atman.pl>
<s...@f...lasek.waw.pl>
<msms8l$v5g$1@node2.news.atman.pl>
Organization: : : :
Date: Tue, 8 Sep 2015 17:17:57 +0200
User-Agent: slrn/1.0.2 (Linux)
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=iso-8859-2
Content-Transfer-Encoding: 8bit
Message-ID: <s...@f...lasek.waw.pl>
Lines: 52
NNTP-Posting-Host: 77-253-217-116.static.ip.netia.com.pl
X-Trace: 1441725478 unt-rea-b-01.news.neostrada.pl 8384 77.253.217.116:24718
X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
X-Received-Bytes: 4065
X-Received-Body-CRC: 2579368665
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.elektronika:685605
[ ukryj nagłówki ]Pan Piotr Wyderski napisał:
>> Radzę poczytać sobie jak używało się skrzyni biegów w samochodzie Ford T.
>
> Proszę przybliżyć.
Model za sprawą przekładni planetarnej prowadził się w sposób
oryginalny, lecz jednocześnie bardzo prosty. Posiadał trzy pedały,
w tym środkowy nieco wysunięty w stronę kierowcy. Lewy odpowiadał
za jazdę do przodu, środkowy za jazdę do tyłu a prawy uruchamiał
hamulec zasadniczy.
Przed uruchomieniem należało zaciągnąć hamulec pomocniczy, co
powodowało wciśnięcie lewego pedału do połowy z jednoczesnym
wysprzęgleniem. Wciskając pedał do oporu, kierowca załączał
pierwszy bieg a puszczając go zupełnie, drugi bieg. Szybkość
regulowało się manetką przy kole kierownicy. Podczas jazdy do
przodu, wciśnięcie środkowego pedału (jazda do tyłu) powodowało
hamowanie pojazdu i dopiero po zatrzymaniu samochód kontynuował
jazdę do tyłu. W drugą stronę sytuacja wyglądała analogicznie.
Za: "Witold Rychter, Dzieje samochodu, WKŁ, Warszawa 1979, s. 223",
wersja elektroniczna: https://pl.wikipedia.org/wiki/Ford_Model_T
> Natomiast skrzynia biegów to kolejny relikt dawnych epok. Sprawy
> optymalnego zasprzęglenia jednostki napędowej zostały już dawno
> rozwiązane i nie powinny zaprzątać głowy kierowcy, tak samo, jak
> nie pociąga on za sznureczek połączony z zaworami wtrysku, by je
> otworzyć w stosownym momencie cyklu pracy silnika. Jedyny chyba
> prawdziwy problem z automatem jest taki, że nie za bardzo jest
> jak powiedzieć mu o planowanym manewrze, np. wyprzedzania.
> Przy wykorzystaniu joysticka banalne.
Tu jednak Siła Tradycji wielu kierowców trzyma przy całkiem manualnej
skrzyni. Ale wróćmy znowu do historii. Gierek kupił nam licencję na
autobusy marki Berliet. One miały mechaniczną skrzynie biegów, która
była sterowana elektrycznie, a nawet trochę elektronicznie (podobno
były w tym tyrystory). Nie było pedału sprzęgła, był malutki joystick
operujący elektrycznymi stykami. Ale odzwierciedlał on dokładnie ruchy
mechanicznego lewarka. Nie zrobiono sekwencyjnego przeskakiwania bieg
w górę lub w dół, tak jak to dzisiaj czasem się robi.
> Odważne to będzie wypieprzenie pilota, bo to z jego winy dochodzi
> obecnie do większości katastrof. Tylko ludki mają atawistyczne obawy,
> że kieruje robot.
W przedwojennej prasie, osobliwie tej brukowej, istniała funkcja zwana
"sitz redaktor". To on miał iść siedzieć, gdy ktoś tytułowi wytoczył
proces o jakąś obrazę czy inne cóś. Z tym pilotem jest teraz podobnie.
--
Jarek
Następne wpisy z tego wątku
- 08.09.15 17:21 Piotr Gałka
- 08.09.15 17:25 Piotr Gałka
- 08.09.15 17:26 Piotr Gałka
- 08.09.15 17:32 Piotr Wyderski
- 08.09.15 17:35 Piotr Wyderski
- 08.09.15 17:41 J.F.
- 08.09.15 17:42 J.F.
- 08.09.15 17:50 J.F.
- 08.09.15 17:53 Piotr Gałka
- 08.09.15 17:57 Piotr Wyderski
- 08.09.15 18:00 Jarosław Sokołowski
- 08.09.15 18:01 J.F.
- 08.09.15 18:01 Piotr Wyderski
- 08.09.15 18:03 Jarosław Sokołowski
- 08.09.15 18:10 Piotr Wyderski
Najnowsze wątki z tej grupy
- Ściąganie hasła frezem
- Koszyk okrągły, walec 3x AA, na duże paluszki R6
- Brak bolca ochronnego ładowarki oznacza pożar
- AMS spalony szybkim zasilaczem USB
- stalowe bezpieczniki
- Wyświtlacz ramki cyfrowej
- bateria na żądanie
- pradnica krokowa
- Nieustający podziw...
- Coś dusi.
- akumulator napięcie 12.0v
- Podłączenie DMA 8257 do 8085
- pozew za naprawę sprzętu na youtube
- gasik
- Zbieranie danych przez www
Najnowsze wątki
- 2025-02-01 Śmierć mózgu a narządy do pobrania
- 2025-01-31 A niektórym to naprawdę zależy na ekologi w miastach LPG POWRACA ;-)
- 2025-01-31 Lublin => Programista Delphi <=
- 2025-01-31 Łódź => Programista NodeJS <=
- 2025-01-31 Wrocław => Senior SAP Support Consultant (SD) <=
- 2025-01-31 Warszawa => Full Stack web developer (obszar .Net Core, Angular6+) <=
- 2025-01-31 Gdańsk => iOS Developer (Swift experience) <=
- 2025-01-31 Kraków => UX Designer <=
- 2025-01-31 Warszawa => Data Engineer (Tech Leader) <=
- 2025-01-31 Gliwice => Business Development Manager - Dział Sieci i Bezpieczeńst
- 2025-01-31 Gliwice => Business Development Manager - Network and Network Security
- 2025-01-31 Warszawa => Architekt rozwiązań (doświadczenie w obszarze Java, AWS
- 2025-01-31 Warszawa => Full Stack .Net Engineer <=
- 2025-01-31 Warszawa => Programista Full Stack (.Net Core) <=
- 2025-01-31 Gdańsk => Programista Full Stack .Net <=