-
41. Data: 2009-07-28 08:03:01
Temat: Re: droga hamowania motocykla
Od: Kuczu <q...@g...com>
Kuba (aka cita) pisze:
> jakoś jednak da sie to zmierzyc - wszak niektórzy producentci podają
> takie wartości dla nowych maszyn
Tak, ale w warunkach testowych, z zawodowym kierowca. To sie ma nijak do
codziennego uzytkowania.
> i w zasadzie wszyscy producenci samochodow.
I przyspieszenia tez. W warunkach testowych z kierowca testowym. Zwykly
kierowca nie osiaga na ogol przyspieszen katalogowych bo albo spali
opony albo sprzeglo.
Poza tym hamowanie w dzisiejszych autach wlasciwie sprowadza sie do
nacisniecia pedalu hamulca przez kierowce. Reszte robi elektronika. Tu
akurat nie trzeba miec mega zdolnosci, wystarczy zaprzec sie pedalem
hamulca w podloge. Auto zrobi reszte. W przypadku motocykli nie jest to
takie proste.
--
Kuczu
LOUD BLACK PIPES SAVE LIVES !!
Harley Davidson FXR-C 666 Edition
www.bikepics.com/members/kuczu/87fxr/
-
42. Data: 2009-07-28 08:10:07
Temat: Re: droga hamowania motocykla
Od: "Marcin N" <marcin5_usun@wykasuj_onet.pl>
Uzytkownik "Kuczu" <q...@g...com> napisal w wiadomosci
news:h4mb5g$q4e$1@news.onet.pl...
> Marcin N pisze:
>
>> A jak ilosc tarcz wplywa na przyczepnosc opony? Wlasnie niedawno o tym
>> dyskutowalem ze znajomym.
>
> Wcale ?
>
>> Wyszlo nam, ze ilosc tarcz i jakosc klocków moze decydowac o sile, z jaka
>> naciskam dzwignie hamulca, ale ostatecznie i tak waskim gardlem staje sie
>> styk opona-asfalt.
>
> Zgadza sie. Ale z nalepszymi slickami nie wyhamujesz jesli bedziesz mial
> drewniane klocki hamulcowe i wywalona zawieche przez ktora przod bedzie
> podskakiwal jak pilka. Dlatego problem trzeba rozwazac calosciowo a nie na
> przykladzie pojedynczych elementow. I zeby nie bylo to umiejetnosci
> kierowcy tez odgrywaja role. Jeden nacisnie hampel do oporu i bedzie sie
> modlil o cud a drugi bedzie potrafil dozowac hamulce tak aby hamowac a nie
> sie slizgac. No i nie zapominajmy ze tylny hamulec tez bierze udzial w
> eksperymencie. Umiejetnosc dozowania sily hamowania przod/tyl tez jest
> dosyc wazna.
>
>> Jesli wiec na GS500 z jedna tarcza z predkosci 40km/h zatrzymam sie w 5m
>> (mniej wiecej), to na tym samym GS500 z dwiema tarczami mialbym sie
>> zatrzymac szybciej? Niby czemu?
>
> Bo dwie tarcze daja wieksza sile hamowania niz jedna ?
Alez ja sie nie spieram, ze dwie tarcze i dobre inne elementy moga dawac
lepsza kontrole nad klockami.
Tyle, ze wplywaja na komfort i latwosc uzywania hamulców, a nie na droge
hamowania. Wiadomo, ze im latwiej precyzyjnie dozowac hamulce tym wieksza
grupa motocyklistów bedzie hamowala skuteczniej. Podobnie jak ABS w
samochodzie: pozwala laikowi zahamowac niemal tak skutecznie jak kierowcy
rajdowemu ale oczywiscie drogi hamowania (pojazdu) nie skraca.
MN
-
43. Data: 2009-07-28 08:24:40
Temat: Re: droga hamowania motocykla
Od: "Kuba \(aka cita\)" <y...@w...pl>
Kuczu wydusił z siebie te słowy:
> Kuba (aka cita) pisze:
>
>> jakoś jednak da sie to zmierzyc - wszak niektórzy producentci podają
>> takie wartości dla nowych maszyn
>
> Tak, ale w warunkach testowych, z zawodowym kierowca. To sie ma nijak
> do codziennego uzytkowania.
>
> I przyspieszenia tez. W warunkach testowych z kierowca testowym.
> Zwykly kierowca nie osiaga na ogol przyspieszen katalogowych bo albo
> spali opony albo sprzeglo.
Ależ zgadzam sie - co nie znaczy, ze nie da sie tego zmierzyc. To, ze
warunki są zmienne - to oczywiste, jednak daje pewien obraz.
I tak jak testowe warunki dają porównanie między maszynami, tak warunki
'nietestowe' też dają pewnien obraz. Bo przecież nie powiesz mi, ze nie ma
czegoś takiego jak zwykły/przeciętny kierowca - zawsze jakąś srednia da sie
wyciągnąć, podobnie ze srednią z długości hamowania. I założe sie, ze
odchylenia od sredniej wcale nie będą takei duze (na prostym odcinku, bez
udziwnien). Wiec mozna okreslic czy to będzie 10, 20, 30, 40, czy 50m z
jakiejs tam prędkości.
Przecież nie mówimy tu o dokladności do pół metra - a o jakiejs skali
porównawczej.
ps. nawet warunki testowe i kierowcy zawodowi nie muszą byc powtarzalni.
--
Pozdrawiam
Kuba (aka cita) gg:1461968 www.cita.pl
Dwie ogony - Myszka (2005r) i Irma (2006r)
HONDA VTX 1800S | Omega A R6 3,0 24V | i zwykle jakies TDI
-
44. Data: 2009-07-28 08:25:15
Temat: Re: droga hamowania motocykla
Od: Kuczu <q...@g...com>
Marcin N pisze:
> Alez ja sie nie spieram, ze dwie tarcze i dobre inne elementy moga dawac
> lepsza kontrole nad klockami.
> Tyle, ze wplywaja na komfort i latwosc uzywania hamulców, a nie na droge
> hamowania.
I tu sie bede spierac. Wez 250 kg turystyczny motocykl i zdemontuj mu
jedna tarcze. Zapewniam Cie ze droga hamowania wzrosnie dosyc drastycznie.
> Wiadomo, ze im latwiej precyzyjnie dozowac hamulce tym
> wieksza grupa motocyklistów bedzie hamowala skuteczniej.
Dozowalnosc mozna zwiekszyc bez zwiekszania ilosci tarcz hamulcowych.
> Podobnie jak ABS w samochodzie: pozwala laikowi zahamowac niemal tak skutecznie jak
> kierowcy rajdowemu ale oczywiscie drogi hamowania (pojazdu) nie skraca.
No wlasnie ABS czesto wydluza droge hamowania. On nie ma za zadanie
hamowania skrocic, ma odciazyc kierowce i umozliwic sterowalnosc pojazdu
nawet przy hamulcu wcisnietym do oporu.
--
Kuczu
LOUD BLACK PIPES SAVE LIVES !!
Harley Davidson FXR-C 666 Edition
www.bikepics.com/members/kuczu/87fxr/
-
45. Data: 2009-07-28 08:27:35
Temat: Re: droga hamowania motocykla
Od: "Kuba \(aka cita\)" <y...@w...pl>
Jasio wydusil z siebie te slowy:
>
> Jezeli Twoim zdaniem ilosc tarcz, ich wielkosc, miekkosc opon i rodzaj
> klocków nie maja znaczenia w drodze hamowania, lub sa pomijalne -
> powinienes sie wziac za cokolwiek innego, a nie za dyskusje ponizej
> wszelkiego poziomu merytorycznego.
ale kiedy mowa o niezawodowych kierowcach, warunkach normalo-drogowych, a
nei torowych i przy dosc duzym bledzie pomiaru - rodzaj opony i klocków
faktycznie ma mniejsze znaczenie niz mogloby sie wydawac.
Poza tym - jesli pytamy o rzad wielkosci dlugosci drogi hamowania dla
przecietnego uzyszkodnika .. to taki uzyszkodnik bedzie wlasnie jechal na
przecietnych oponach, przecietnych klockach i przecietnych warunkach. No
nie?
--
Pozdrawiam
Kuba (aka cita) gg:1461968 www.cita.pl
Dwie ogony - Myszka (2005r) i Irma (2006r)
HONDA VTX 1800S | Omega A R6 3,0 24V | i zwykle jakies TDI
-
46. Data: 2009-07-28 08:31:39
Temat: Re: droga hamowania motocykla
Od: "Marcin N" <marcin5_usun@wykasuj_onet.pl>
Uzytkownik "Kuczu" <q...@g...com> napisal w wiadomosci
news:h4mcll$uqc$1@news.onet.pl...
> Marcin N pisze:
>
>> Alez ja sie nie spieram, ze dwie tarcze i dobre inne elementy moga dawac
>> lepsza kontrole nad klockami.
>> Tyle, ze wplywaja na komfort i latwosc uzywania hamulców, a nie na droge
>> hamowania.
>
> I tu sie bede spierac. Wez 250 kg turystyczny motocykl i zdemontuj mu
> jedna tarcze. Zapewniam Cie ze droga hamowania wzrosnie dosyc drastycznie.
Dlaczego?
-
47. Data: 2009-07-28 08:36:34
Temat: Re: droga hamowania motocykla
Od: Kuczu <q...@g...com>
Kuba (aka cita) pisze:
> Ależ zgadzam sie - co nie znaczy, ze nie da sie tego zmierzyc. To, ze
> warunki są zmienne - to oczywiste, jednak daje pewien obraz.
Wszystko da sie zmierzyc. Tyle ze dane katalogowe maja sie czesto nijak
do zycia i sluza wylacznie podnietom kupujacych prase motoryzacyjna i
przegladajacych internet. Takim typowym Mustafom :)
> I tak jak testowe warunki dają porównanie między maszynami, tak warunki
> 'nietestowe' też dają pewnien obraz. Bo przecież nie powiesz mi, ze nie
> ma czegoś takiego jak zwykły/przeciętny kierowca - zawsze jakąś srednia
> da sie wyciągnąć, podobnie ze srednią z długości hamowania.
Nie ma przecietnego kierowcy ! Mozna co najwyzej usrednic dane mierzone
dla 100, 200, 1000 roznych kierowcow. I to bedzie kierowca statystyczny.
> I założe sie, ze odchylenia od sredniej wcale nie będą takei duze (na prostym
> odcinku, bez udziwnien). Wiec mozna okreslic czy to będzie 10, 20, 30,
> 40, czy 50m z jakiejs tam prędkości.
Mozna podac w przyblizeniu, zgadza sie. Jednak przyblizenie wymaga
pewnej ilosci danych. Co z tego ze ja wsiade na jakis motocykl i zmierze
sobie droge hamowania ? A nawet zmierze kilka razy, przy roznej temp
hamulcow, na roznych asfaltach ? Czy to da jakis reprezentatywny obraz ?
Nie, bo juz jutro bede mial slabszy dzien i zamiast na 15 metrach,
wyhamuje na 18 co juz da duze odchylenie rzedu 20% od podanych przeze
mnie dzisiaj danych. Koles lepiej obcykany ode mnie, lzejszy, na
lepszych oponach i klockach wyhamuje na metrach 12. To nam daje
odhylenie w druga manke, znowu o jakies 20%. A 20% to, jak dla mnie,
mala dokladnosc jest. Oczywiscie mozna to usrednic i podac te 15 metrow,
bo tak wychodz ze zwyklej sredniej arytmetycznej ale czy moge powiedziec
ze to bedzie wiazacy wynik ? Podam 15, chlopaczek poczyta w necie,
uwierzy, zechce sprawdzic i sie wjebie w dupe auta bo mu akurat wyjdzie
droga hamowania 18 metrow i te 3 metry mu zabrakna. Rozumiesz juz o co
mi kaman ?
> ps. nawet warunki testowe i kierowcy zawodowi nie muszą byc powtarzalni.
Dlatego producenci podaja jedno a fachowcom na testach wychodzi co innego.
--
Kuczu
LOUD BLACK PIPES SAVE LIVES !!
Harley Davidson FXR-C 666 Edition
www.bikepics.com/members/kuczu/87fxr/
-
48. Data: 2009-07-28 08:37:29
Temat: Re: droga hamowania motocykla
Od: Kuczu <q...@g...com>
Marcin N pisze:
>> I tu sie bede spierac. Wez 250 kg turystyczny motocykl i zdemontuj mu
>> jedna tarcze. Zapewniam Cie ze droga hamowania wzrosnie dosyc
>> drastycznie.
>
>
> Dlaczego?
A nie wiem, sprobuj :)
--
Kuczu
LOUD BLACK PIPES SAVE LIVES !!
Harley Davidson FXR-C 666 Edition
www.bikepics.com/members/kuczu/87fxr/
-
49. Data: 2009-07-28 09:15:48
Temat: Re: droga hamowania motocykla
Od: Marek Borowski <m...@l...com>
Ivam wrote:
> "Mustafa" <M...@B...xx> wrote in message
> news:h4l0jj$6nm$1@news.onet.pl...
>> Ci powiem, ze
>> opony, ilosc tarcz, klocki maja w swietle pytania znaczenie delikatnie
>> mówiac takie sobie.
> (...)
>> Czyli rzeczy które wymieniasz jako najwazniejsze maja takie znaczenie
>> ze róznica opóznienia to bedzie kilka-kilkanascie % (zwlaszcza ze
>> zalezy przede wszystkim od warunków na drodze)
>
> Wez pozycz np. GS'a albo, zahamuj z 80km/h, a potem pozycz fazera, albo
> jakas szlifierke i zahamuj z tych samych 80km/h... mowisz, ze ilosc
> tarcz, rodzaj klockow i przedniego zawieszenia nie ma znaczenia?
>
Doklanie. Przy OSZACOWYWANIU 10 % nie ma znaczenia.
> Wez przeczytaj swoje wypociny zanim wyslesz. Wiem, ze starasz sie jak
> najbardziej udowodnic Kuczowi (Kuczemu? Kuczu'owi?), ze sie chlopak nie
> zna, ale przeginasz totalna "atechnicznoscia" swoich wypowiedzi.
>
IMHO Kuczu jest beznadziejny jesli chodzi o merytorycznosc rozmowy.
Strata czasu na probe udowodnienia czegokolwiek. Typowy Katolik.
Pozdr
Marek
-
50. Data: 2009-07-28 09:17:13
Temat: Re: droga hamowania motocykla
Od: Kuczu <q...@g...com>
Marek Borowski pisze:
> IMHO Kuczu jest beznadziejny jesli chodzi o merytorycznosc rozmowy.
> Strata czasu na probe udowodnienia czegokolwiek. Typowy Katolik.
O !! Wreszcie mnie ktos rozgryzl :)
--
Kuczu
LOUD BLACK PIPES SAVE LIVES !!
Harley Davidson FXR-C 666 Edition
www.bikepics.com/members/kuczu/87fxr/