  • 1. Data: 2012-04-24 02:00:40
    Temat: dobry mikrofon pojemnościowy
    Od: sundayman <s...@g...pl>

    Jest sobie mikrofon

    http://www.akg.com/site/products/powerslave,id,357,p
    id,357,nodeid,2,_language,EN.html

    To jest pojemnościowy mikrofon do np. gitary (przykleja się go za pomocą
    specjalnego kleju) - dźwięk się przenosi przez jego obudowę (nie ma
    otworków w obudowie).

    Generalnie to jest mikrofon pojemnościowy dość zwykły (na oko -
    wybebeszyłem jeden) , ale porządny - nie szumi, nie psuje się bez sensu itp.

    Niestety - drogawy. Gdzież by można kupić jakieś "lepsze" mikrofony
    pojemnościowe niż chiński bardziew po 2 zł w TME ?

    Zastosowanie jest nietypowe (mikrofon jest zalany żywicą) - więc zależy
    mi na tym, żeby się nie zepsuł po paru miesiącach, nie zmieniał
    parametrów itp).
    Ten AKG sprawdza się świetnie, ale trochę mi żal tej kasy...

  • 2. Data: 2012-04-24 02:56:14
    Temat: Re: dobry mikrofon pojemnościowy
    Od: sundayman <s...@g...pl>

    To jeszcze małe uzupełnienie;

    Przykładowo, bardzo fajne są mikrofony MEMS z Farnella.
    Są modele z wyjściem analogowym - tyle, że problem polega na tym, że
    obecnie mikrofon mam na dwużyłowym kablu (parę metrów) - i nie bardzo
    chcę wprowadzać 3 żyłę do zasilania, no taki układ... Te mems mają też
    bardzo małą obciążalność.

    Ponadto, ten AKG ma małą wyjściową impedancję (200 Ohm), to też jest
    korzystne w tym przypadku (przeciętne mikrofoniki elektretowe mają 2.2K
    czyli 10x więcej...)

    Ergo - najbardziej by mi pasowało zrobienie mikrofonu np. mems, ale
    dołożyć do niego (przy nim) wzmacniacz, i jakoś to puścić i zasilić
    jednym kablem (znaczy 2 żyłami).

    W moim zastosowaniu jakoś muzyczna nie jest wymagana (pasmo do 5 kHz
    wystarczy). Jak tu rozwiązać separację zasilania od sygnału, żeby toto
    jakoś działało sensownie ?

  • 3. Data: 2012-04-24 06:42:52
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    W dniu 2012-04-24 02:56, sundayman pisze:

    > W moim zastosowaniu jakoś muzyczna nie jest wymagana (pasmo do 5 kHz
    > wystarczy). Jak tu rozwiązać separację zasilania od sygnału, żeby toto
    > jakoś działało sensownie ?

    W wielu zastosowaniach mikrofon tego typu ma zasilanie w postaci baterii.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 4. Data: 2012-04-24 08:51:44
    Od: "Ukaniu" <l...@g...pl>

    Użytkownik "sundayman" <s...@g...pl> napisał w wiadomości
    > Niestety - drogawy. Gdzież by można kupić jakieś "lepsze" mikrofony
    > pojemnościowe niż chiński bardziew po 2 zł w TME ?

    Wkładka WM61 Panasonica dostępna na znanym portalu aukcyjnym i w kilku
    sklepach internetowych.
    To dobra pchła, ambientu nie nagra ale... ;-)
    Najlepiej zmodyfikowana wg pomysłu towarzysza Linkwitza (Linkwitz mod).

    --
    Pozdrawiam,
    Łukasz

  • 5. Data: 2012-04-24 13:40:39
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 24.04.2012 02:56, schrieb sundayman:
> [...]
    >
    > W moim zastosowaniu jakoś muzyczna nie jest wymagana (pasmo do 5 kHz
    > wystarczy). Jak tu rozwiązać separację zasilania od sygnału, żeby toto

    Chyba nie potrzebujesz pasma od DC do 5kHz? Wystarczy
    http://en.wikipedia.org/wiki/Phantom_power

    Waldek

  • 6. Data: 2012-04-24 16:57:14
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2012-04-24 08:51, Ukaniu pisze:

> [...]
    > To dobra pchła, ambientu nie nagra ale... ;-)
    > Najlepiej zmodyfikowana wg pomysłu towarzysza Linkwitza (Linkwitz mod).

    Obejrzałem tą stronę. Wychodzi mi, że wszystkie zaproponowane tam
    sposoby połączenia są równoważne.
    JFETy są symetryczne. No dobrze, nie wszystkie :-) Ten chyba jednak
    jest, bo w datasheecie Panasonica jest napisane, że mikrofon można
    podłączyć odwrotnie i jego parametry nie ulegną zmianie. Gdzie jest haczyk?

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 7. Data: 2012-04-24 19:32:17
    Od: "sundayman" <s...@p...onet.pl>

> [...]
    > To dobra pchła, ambientu nie nagra ale... ;-)
    > Najlepiej zmodyfikowana wg pomysłu towarzysza Linkwitza (Linkwitz mod).

    Ale on ma impedancję 2k2. A ten AKG 200Ohm.
    A czy ten mod zmienia impedację (dla połączenia 2 żyłowego) ?
    Bo na oko to chyba nie ?

  • 8. Data: 2012-04-25 00:32:11
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik sundayman napisał:
> [...]
    >
    > Ergo - najbardziej by mi pasowało zrobienie mikrofonu np. mems, ale
    > dołożyć do niego (przy nim) wzmacniacz, i jakoś to puścić i zasilić

    phantom". Tyle że i mikrofon i wzmacniacz do którego go podłączasz muszą
    to mieć - standardem jest podawanie zasilania napięciem 48V.

    --
    Darek

  • 9. Data: 2012-04-25 09:31:37
    Od: "Ukaniu" <l...@g...pl>

    Użytkownik "Paweł Pawłowicz" <p...@w...up.wroc[kropka]pl> napisał w
    wiadomości news:4f96bf4b$0$1303$65785112@news.neostrada.pl...
    > JFETy są symetryczne. No dobrze, nie wszystkie :-) Ten chyba jednak jest,
    > bo w datasheecie Panasonica jest napisane, że mikrofon można podłączyć
    > odwrotnie i jego parametry nie ulegną zmianie. Gdzie jest haczyk?

    Ja nie znalazłem tego w dokumentacji, daj link bo teoretycznie to możliwe,
    praktycznie też ;-) Ciekawe czy jest to opisane "fabrycznie".

    --
    Pozdrawiam,
    Łukasz

  • 10. Data: 2012-04-25 09:35:25
    Od: "Ukaniu" <l...@g...pl>

    > Ale on ma impedancję 2k2. A ten AKG 200Ohm.
    > A czy ten mod zmienia impedację (dla połączenia 2 żyłowego) ?
    > Bo na oko to chyba nie ?

    W połączeniu ze wspólnym żródłem napisali, że mniej niż 2,2k.
    W połączeniu zmodyfikowanym ze wspólnym drenem (albo inwersyjnie) pewnie
    spadnie do kilku setek. Jednak nie ma wtedy wzmocnienia. Tak czy siak do
    tego elektretu potrzeba kawałek elektroniki i chyba ta impedancja nie jest
    najważniejsza.
    A może w tej zamkniętej kapsule było coś co działa jak acelerometr z masą
    sejsmiczną?

    --
    Pozdrawiam,
    Łukasz