  • 81. Data: 2016-01-28 12:05:52
    Temat: Re: detektor 5V
    Od: Adam Górski <gorskiamalpawpkropkapeel_@xx>

    On 2016-01-28 08:59, t...@h...com wrote:

    > Czy możesz sprecyzować co Cie tak rozsmiesza?

    Faktycznie śmieszne bo to raczej jest 0.3 - 2 V albo i więcej ( a nawet
    mniej dla minimum ).

    Zasadniczo o czym tu dyskutować charakterystyki Uf=f(If) są powszechnie
    dostępne.

    Adam Górski

  • 82. Data: 2016-01-28 12:24:21
    Od: Czarek Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 23.01.2016 o 21:34, platformowe głupki pisze:
    > czy istnieje jakiś prosty element pokazujący, że na pięcie 5V jest "w
    > normie"?

    Znajdź sobie dokumentację przewijaka PT 3M
    https://commons.wikimedia.org/wiki/File:PT-3M_(I1974
    0708).jpg
    Z tyłu, po zdjęciu blachy (która raczej zawsze była zdjęta)
    był miernik z zerem pośrodku skali. On służył do regulacji
    napięcia 5V zasilającego żarówki czujników stref. Żarówki były 6,3V ,
    ale zasilane z 5V ;)
    Był potencjometr z naciętą ośką na wkrętak, którym to napięcie się
    regulowało, o ile mnie pamięć nie myli w zakresie +-10%.
    Jak spadała taśma, to większość ludzi podkręcała to napięcie ;)
    Nie oglądałem schematu tego miernika, bo zawsze starałem się wymienić
    fotodiodę, żeby działała przy odchyłce zarówno na plus, jak i minus.
    Może to nie najprostsze, ale poważnie wygląda.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 83. Data: 2016-01-28 12:24:55
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Dariusz Dorochowicz" napisał w wiadomości grup
    a.pl...
    W dniu 2016-01-28 o 10:03, J.F. pisze:

    >Akurat we wzmacniaczach te diody są właśnie w obwodzi gdzie jest
    >źródło
    >prądowe (no OK, nie zawsze, czasem tylko bootstrap, ale też

    Bootstrap tez zrodlo pradowe ... tym niemniej zwykla dioda dobrze
    "stabilizuje" swoje napiecie przewodzenia.
    O ile oczywiscie minimalny prad jest jakis rozsadny.

    >No i właśnie o ten rezystor chodzi. Weź spróbuj go dobrać żeby mieć
    >chociaż trochę wiarygodne wyniki i jeszcze nie upalić czegoś po
    >drodze.
    >Pomysł Tornada, żeby wykorzystać napięcie progowe diody jest sam w
    >sobie
    >OK i to się da zrobić, ale nie tak jak proponuje.

    teraz odszukalem co on proponuje. LED szeregowo z kilkoma diodami
    jako wskaznik napiecia ?
    Faktycznie glupio. Tzn - przy zbyt niskim napieciu nie bedzie
    swiecic.
    A raczej bedzie slabo, co moze troche mylic w nocy.
    Przy zbyt wysokim tez nie bedzie swiecic, bo bedzie dymic :-)

    Proba ratowania rezystorem niewiele da, bo prostu splaszczy ch-ke
    jasnosc (napiecie).
    Po przekroczeniu pewnego progowego zacznie swiecic coraz mocniej i
    niewiele z tego bedzie wynikalo.
    No, ale pokazac ze jest ponizej ~4V, to sie uda.

    P.S. dobrze sie do tego uzywa TL431. Ten element to niejako czuly
    tranzystor z dobrze okreslonym napieciem progowym.
    Jak na wejsciu jest ponizej 1.4V, to noga wyjsciowa jest zamknieta,
    jak powyzej - to otwarta do masy.
    Dzielnik na wejsciu, LED z opornikiem na wyjsciu, i swieci jak
    napiecie jest wyzsze niz ustawione na dzielniku.
    Niestety - do przekroczenia napiecia trzeba drugi uklad.

    J.

  • 84. Data: 2016-01-28 12:39:59
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

> [...]
    > tranzystor z dobrze okreslonym napieciem progowym.
    > Jak na wejsciu jest ponizej 1.4V, to noga wyjsciowa jest zamknieta, jak

    2,5V oraz 1,24V w wersji TLV431.

    > Niestety - do przekroczenia napiecia trzeba drugi uklad.

    Panowie, nie kombinujcie, mamy 21. wiek. :-)
    Komparator okienkowy na pojedynczym LT6700 (zakres zasilania
    do 18V, wbudowane napięcie odniesienia, dwa komparatory w takiej
    konfiguracji, jaka jest akurat potrzebna -- ostatnia cyferka o tym
    decyduje). Do tego trzy oporniki do dzielnika, LED i JFET o prądzie
    nasycenia ~10mA (BF(2|5)45B), aby diody nie upalić w szerokim
    zakresie napięć. Dwukolorowym LEDem nawet da się zobaczyć, w którą
    stronę napięcie przekracza normę -- wersja DeLuxe.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 85. Data: 2016-01-28 13:18:11
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2016-01-28 o 12:24, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Dariusz Dorochowicz" napisał w wiadomości grup
    a.pl...

    > Bootstrap tez zrodlo pradowe ... tym niemniej zwykla dioda dobrze

    Ale tylko z punktu widzenia AC. Dla DC to zwykły rezystor.

> [...]
    > A raczej bedzie slabo, co moze troche mylic w nocy.
    > Przy zbyt wysokim tez nie bedzie swiecic, bo bedzie dymic :-)

    Najgorzej, że jak zacznie się sama podgrzewać, to już w zasadzie będzie
    nie do uratowania.

    No i to w zasadzie tyle.

    Pozdrawiam

    DD

  • 86. Data: 2016-01-28 13:25:02
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2016-01-28 o 12:39, Piotr Wyderski pisze:

> [...]
    > zakresie napięć. Dwukolorowym LEDem nawet da się zobaczyć, w którą
    > stronę napięcie przekracza normę -- wersja DeLuxe.

    Też można, ale to nie jest 21 wiek, tylko 20. W 21 to byłby raczej jakiś
    malutki ARM albo chociaż Tiny ;)
    Ale my tu nie o tym jak można, tylko dlaczego nie można inaczej.

    Pozdrawiam

    DD

  • 87. Data: 2016-01-28 14:11:27
    Od: t...@h...com

    On Thursday, January 28, 2016 at 12:06:00 PM UTC+1, Adam Górski wrote:

> [...]
    > mniej dla minimum ).
    > Zasadniczo o czym tu dyskutować charakterystyki Uf=f(If) są powszechnie

    Niby nie ma o czym a jednak dyskusja stala się dość ozywiona i nadal trwa. A to
    dlatego, ze mój pomysl wykorzystania tego nieliniowego kawalka charakterystyki diod
    nie jest tak popularny. Studiujac charakterystyki diod prostowniczych, czy ich dane,
    interesuje nas maksymalne napiecie, które ona może "wyprostować" i maksymalny prad,
    który może dostarczyć. Tego malutkiego zakrzywienia kawałeczka linii w okolicach zera
    nikt nie zauwaza i nie analizuje.
    I dlatego mało kto wiedział, ze to napiecie tracone, zmierzone w kierunku
    przewodzenia, dla diod prostowniczych produkowanych na bazie krzemu, jest staale i
    rowne około 0.6 V.
    Ty jesteś tej niewiedzy typowym przykładem. I przykładem osobnika, który nie
    dopuszcza do wiadomości tego, ze ktoś inny może mieć racje. I nadal będziesz pisal,
    ze 0.3 - 2 V i więcej podczas gdy to napiecie zawiera się w bardzo malym przedziel
    około 0.5 V - 0.6 V.
    I wysmiewal się ze mnie. A powinieneś plakac, ze jesteś tak niedouczony a scislej
    niedoinformowany a rownoczesnie taki nadęty.
    Możesz to zmierzyć ale zapewne nie umiesz. Ale nadal będziesz sie upieral jak osiol,
    ze to niemożliwe.
    Wiec zapytaj mnie ja Ci napisze, jak to się mierzy bo widze, ze na tej grupie mało
    jest osob, które potrafią to zmierzyc. No może oprócz Pytającego.
    I kilku osob, które nad tym pomysla i się domysla i zaraz to napiszą, udając ze
    wiedzialy o tym od zarania dziejow.
    Pzdr
    Tornad

  • 88. Data: 2016-01-28 14:26:02
    Od: Czarek Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 28.01.2016 o 14:11, t...@h...com pisze:
> [...]
    gdy to napiecie zawiera się w bardzo malym przedziel około 0.5 V - 0.6 V.

    To uważasz, za bardzo mały przedział? Przecież, żeby uzyskać 5V musisz
    połączyć ok 10 szt, czyli przedział będzie 1V!

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 89. Data: 2016-01-28 14:31:33
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2016-01-28 o 14:11, t...@h...com pisze:

> [...]
    jest osob, które potrafią to zmierzyc. No może oprócz Pytającego.
    > I kilku osob, które nad tym pomysla i się domysla i zaraz to napiszą, udając ze

    Tornad, nie pogrążaj się, Takie farmazony pleciesz teraz, że żal się
    robi. Popatrz na charakterystyki diod, zamiast pisać o ich
    "studiowaniu", bo nie zrobiłeś tego, albo nie zrozumiałeś tego, co tam
    jest napisane i narysowane. Nie bądź jak Szczepan. Przecież potrafisz
    zachować się z klasą.

    Pozdrawiam

    DD

  • 90. Data: 2016-01-28 16:15:46
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    Użytkownik "ACMM-033" <v...@i...pl> napisał w wiadomości

    > Użytkownik "Mario" <M...@...pl> napisał w wiadomości
    >
    > Ba! Lepszy numer - właśnie tę kiepskość wykorzystuje się w
    > telekomunikacji, a przynajmniej, wykorzystywało się, dość powszechnie. Kto
    > zgadnie, co mam na myśli? W nagrodę Uścisk Ręki Prezesa :)

    ARW - regulacja poziomu sygnału.

    --
    Desoft