  • 11. Data: 2012-02-06 22:52:40
    Temat: Re: dcf na mrozie
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "mk" 4f303a67$0$1213$6...@n...neostrada.pl

    > Zegarek to aplikacja ruchoma, nie złapie sygnału w jednej
    > pozycji, czy lokalizacji to złapie w innej. W aplikacjach
    > stacjonarnych raczej będzie loteria :-/

    Trochę jak z drzewami w lesie? -- szybko jadąc, trudno w któreś
    konkretne trafić, więc im szybciej jedziesz, tym bezpieczniej... ;)

    ZTCW zwykle szybkość przeszkadza, nie pomaga w łączności radiowej. :)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 12. Data: 2012-02-07 13:21:12
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

    napisał w wiadomości news:jgplql$ctd$1@inews.gazeta.pl...

    > Trochę jak z drzewami w lesie? -- szybko jadąc, trudno w któreś
    > konkretne trafić, więc im szybciej jedziesz, tym bezpieczniej... ;)
    > ZTCW zwykle szybkość przeszkadza, nie pomaga w łączności radiowej. :)

    To teraz proponuję ci przeprowadzić następujący test: jeden zegarek
    połóż w spokoju obok komputera, a drugi założony na ręce normalnie używaj.
    Ciekawe który prędzej odbierze kompletną ramkę. :)

    Trochę się bawiłem DCF-em (mam złożony moduł z nordelektronik) i
    niestety łączność modulowana AM na 77,5 kHz jest dość silnie zakłócana. Do
    tego należy zdać sobie sprawę, że kompletna ramka w DCF-ie trwa 1 minutę.
    Podsumowując - nie jest to tak, że DCF można bezbłędnie na przysłowiowym
    "kawałku drutu" odbierać.

  • 13. Data: 2012-02-08 23:31:51
    Od: Adam Dybkowski <a...@g...6c7o8m>

    W dniu 2012-02-06 00:06 Marcin Wasilewski napisał(a):

    > http://www.nordelektronik.pl/pl/p/KZ-300-ELEKTRONICZ
    NY-ODBIORNIK-SYGNALU-RADIOWEGO-775kHz/80

    Duuże a do tego drogie.

    Zaopatrzyłem się ostatnio w taki wynalazek (to cena za cały gotowiec,
    nie tylko moduł DCF z antenką):
    http://allegro.pl/show_item.php?item=2099027784

    O dziwo działa całkiem sprawnie. Po wyjęciu/włożeniu baterii wystartował
    od zera i złapał właściwy czas w ciągu 5 czy 6 minut. Po rozebraniu
    okaże się czy zostanie dawcą części radiowej do innego mojego projektu.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 14. Data: 2012-02-09 13:32:56
    Od: Michał Baszyński <m...@g...ze.ta.pl>

    W dniu 2012-02-09 00:31, Adam Dybkowski pisze:

> [...]
    > od zera i złapał właściwy czas w ciągu 5 czy 6 minut. Po rozebraniu
    > okaże się czy zostanie dawcą części radiowej do innego mojego projektu.

    to bardzo proszę o informację, czy się nada.

    --
    Pozdr.
    Michał

  • 15. Data: 2012-02-10 18:09:18
    Od: "identifikator: 20040501" <N...@g...pl>

    zagadnienie:

    jak taką antenę zamocować w jakiejś plastikowej obudowie?

    ja wymyśliłem, żeby wygiąć drut na groty do lutownicy i wlutować go jako
    obejmę w płytkę... może Ktoś wymyśli coś lepszego?

    ogólnie ze względu na zasięg chciałbym taki odbiornik wywalić na dach, czyli
    temperatury w lecie + 80 st. w zimie - 40... jak to się zachowa?

  • 16. Data: 2012-02-10 18:18:38
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    identifikator: 20040501 wrote:

    > zagadnienie:
    >
    > jak taką antenę zamocować w jakiejś plastikowej obudowie?
    >
    > ja wymyśliłem, żeby wygiąć drut na groty do lutownicy i wlutować go jako
    > obejmę w płytkę... może Ktoś wymyśli coś lepszego?

    plastikowe obejmy do kabli, albo plastikowe wiązania, lepsze niż obejmy z
    drutu.

    > ogólnie ze względu na zasięg chciałbym taki odbiornik wywalić na dach,
    > czyli temperatury w lecie + 80 st. w zimie - 40... jak to się zachowa?

    Może się wkurwić. Uważać na wodę. Lepiej wszystko zalać żywicą lub woskiem.

    Waldek

  • 17. Data: 2012-02-10 22:55:16
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

    Użytkownik "identifikator: 20040501" <N...@g...pl> napisał w
    wiadomości news:jh3mgf$to9$1@node2.news.atman.pl...
> [...]
    > ogólnie ze względu na zasięg chciałbym taki odbiornik wywalić na dach,
    > czyli temperatury w lecie + 80 st. w zimie - 40... jak to się zachowa?

    Pytanie tylko po co? DCF to sygnał z założenia cyfrowy. Więc jeśli
    zakłócenia są na tyle małe że daje się odczytać większość ramek, to po co
    kombinować? A ty jeszcze nie masz tego DCF-a, a już wiesz, że go będziesz
    musiał na dach wystawiać. Mój np. w pomieszczeniu zamkniętym świetnie działa
    o ile go od włączonego komputera przynajmniej metr oddalę.

    Poza tym mam w domu dwie stacje meteo z DCF-em i im się czasami (tak raz na
    kilka miesięcy) zdarza bzdury pokazać. Zakładam, że jest to przekłamana
    ramka z dobrze ustawionym bitem parzystości dla czasu. Tak więc ja w swoim
    sprzęcie zakładam, że ramki są dobre, jeśli uda mi się odebrać dwie kolejne
    ramki i czas w nich wskazany różni się o 1 minutę.
    Pomimo, że w ramce jest kilka bitów parzystości (każdy w innej sekcji
    danych), to ja jednak zakładam, że bity parzystości to takie sobie
    zabezpieczenie i wolę poprawność danych sprawdzać dodatkowo poprzez
    porównanie dwóch kolejnych ramek. Ten sposób nigdy mnie nie zawiódł, tzn. w
    odróżnieniu od kupnych stacji meteo mój sprzęt jeszcze nigdy bzdur nie
    pokazał.
    Szkoda, że w DCF nie pomyślano o przynajmniej kilkubitowej sumie kontrolnej
    dla ramki.

  • 18. Data: 2012-02-11 00:06:35
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Marcin Wasilewski" jh478f$dr$...@i...gazeta.pl

    > Poza tym mam w domu dwie stacje meteo z DCF-em i im się czasami (tak raz na kilka
    miesięcy) zdarza bzdury pokazać. Zakładam, że
    > jest to przekłamana

    Ja mam różne trzy -- ani razu nie widziałem bzdur poza
    niepoprawną godziną w okolicy zmiany czasu z letniego
    na zimowy czy z zimowego na letni.

    > ramka z dobrze ustawionym bitem parzystości dla czasu. Tak więc ja w swoim sprzęcie
    zakładam, że ramki są dobre, jeśli uda mi się
    > odebrać dwie kolejne ramki i czas w nich wskazany różni się o 1 minutę.

    Dwie z tych trzech są blisko siebie -- nigdy nie zobaczyłem
    (a często sprawdzam) różnego czasu, jeśli nie liczyć
    niewłaściwej godziny, o czym wyżej napisałem.

    -=-

    Liczyłem na potanienie SP w Carrefourze.
    Zamiast tego -- stacja zdrożała, i to aż o 4 złote.
    Jestem w szoku!!!!

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 19. Data: 2012-02-11 00:38:27
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik identifikator: 20040501 napisał:
    > ogólnie ze względu na zasięg chciałbym taki odbiornik wywalić na dach,
    > czyli temperatury w lecie + 80 st. w zimie - 40... jak to się zachowa?

    Najpierw kup, sprawdź jak jest z tym zasięgiem a potem kombinuj. Zegarki
    DCF nie mogą stać przy komputerze, przy telewizorze. Krótko mówiąc przy
    urządzeniach źle wpływających na odbiór na falach długich i średnich.
    Tak wiem, DCF to fale bardzo długie ale warunki odbioru, zakłócenia
    sprawdzisz zwykłym radiem na zakresach, jakie są w nim dostępne.
    Ustaw bokiem anteny w stronę nadajnika na południu Niemiec i czekaj na
    efekty. Moje odbierają bez problemu, choć kiedyś miałem inny budzik,
    który po prostu był już tak lipny, że sobie nie radził. Mało tego -
    przekłamywał o kilka godzin. Minuty i sekundy były dokładne ale nie
    godziny. Obecnie mam dwa. Jeden to Seiko i z tym nie ma żdanego
    problemu, uruchamia odbiór 6 razy nadobę i podregulowuje się tym
    sygnałem. Musi odebrać dwie sąsiednie ramki, czyli dwie pełne minuty
    danych. Jeżeli złapie prawidłowy sygnał, różniący się o minutę w
    kolejnych dwóch minutach przesyłanych danych, to znaczy, że złapał
    prawidłowe dane i się synchronizuje. To tak zamiast sumy kontrolnej.
    Jeżeli nie złapie, to próbuje przez dłuższy czas, kilka minut. Jeżeli
    nadal będzie błąd, to gaśnie ikonka anteny i dalej pracuje z takimi
    ustawieniami, jakie pozostały po poprzedniej synchronizacji lub po
    ręcznym ustawieniu. Po 6 godzinach znowu próbuje. Drugi budzik też łapie
    ale to jest jakaś totalna tandeta "no name". Przekłamuje o jeden dzień.
    Godziny, minuty są OK ale teraz jest sobota a on pokazuje niedzielę.
    Tego się nie ustawi ręcznie, tak wynika z jego kalendarza. Wyjmuję
    baterię, wciskam ręczy przycisk wymuszenia odbioru, bo sam się uruchamia
    tylko raz na dobę i za każdym razem jest dzień do przodu. Tylko nazwa
    dnia, bo numer dnia jest OK.
    Podsumowując - dobry odbiornik poradzi sobie, chyba że siedzisz w
    piwnicy wśród masy siejącego sprzętu. Reszta, to oprogramowanie
    dekodujące. Na dach, to nie wurzucaj, bo zaraz będziesz rozważał co się
    stanie w czasie burzy.
    Maciek

  • 20. Data: 2012-02-12 18:40:45
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Maciek" 4f35b883$0$1259$6...@n...neostrada.pl

    > Godziny, minuty są OK ale teraz jest sobota a on pokazuje niedzielę.

    Wkrótce 29 luty -- może poprawi się. ;)

    -=-

    Moje 3 zegarki z DCFem nie błądzą aż tak strasznie.
    Co najwyżej notuję złą godzinę -- zazwyczaj w okolicy zmiany
    czasu z letniego na zimowy lub odwrotnie. Próba korygowania
    bywa błędem -- po jakimś czasie zegarki i tak wskażą poprawną
    godzinę.

    --
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'