  • 1. Data: 2011-10-21 09:09:59
    Temat: dane na dyskach ssd
    Od: "FiFi" <g...@t...pl>

    Czy jest sens wielokrotnego wymazywania i nadpisywania tajnych danych z
    dysku SSD dla ich skutecznego usunięcia? Czy dane z dysków SSD po
    jednokrotnym nadpisaniu są do odzyskania przez jakichs magików?

    Pzdr

  • 2. Data: 2011-10-21 09:28:24
    Temat: Re: dane na dyskach ssd
    Od: Andrzej <a...@w...pl>

    FiFi wrote:

    > Czy jest sens wielokrotnego wymazywania i nadpisywania tajnych danych z
    > dysku SSD dla ich skutecznego usunięcia?

    nie ma

    > Czy dane z dysków SSD po
    > jednokrotnym nadpisaniu są do odzyskania przez jakichs magików?

    nie

    W dyskach SSD nie ma też sensu nadpisywanie danych, bo dysk
    po skasowaniu pliku sam to miejsce i tak uzupełnia zerami.
    Przynajmniej tak jest w systemach gdzie wykorzystywana jest funkcja Trim.

  • 3. Data: 2011-10-21 09:33:05
    Od: "Robert Winkler" <w...@N...co>

    > Czy jest sens wielokrotnego wymazywania i nadpisywania tajnych danych z
    > dysku SSD dla ich skutecznego usunięcia? Czy dane z dysków SSD po
    > jednokrotnym nadpisaniu są do odzyskania przez jakichs magików?

    Witam.
    Nie ma sensu.
    Elektronika dysku i tak każdy kolejny danego sektora
    przekierowuje do innego obszary w pamięci flash "dysku".
    Stary sektor jest tylko oznaczany jako nie używany i gotowy to kasowania.
    Oczywiście ktoś kto podmieni elektronikę
    i bezpośrednio podepnie sie pod pamięć flash odczyta dane,
    nawet jeśli i 100 razy "nadpiszesz" ten sektor
    jeśli elektronika dysku nie wymazała starego sektora.

    --
    ____________
    Pozdrawiam

  • 4. Data: 2011-10-21 09:47:20
    Od: Tomasz Finke <t...@i...pwr.wroc.pl>

    W dniu 2011-10-21 11:09, FiFi pisze:
    > Czy jest sens wielokrotnego wymazywania i nadpisywania tajnych danych z
    > dysku SSD dla ich skutecznego usunięcia? Czy dane z dysków SSD po
    > jednokrotnym nadpisaniu są do odzyskania przez jakichs magików?

    Najlepsze wyniki daje usunięcie danych z dysku przy użyciu odpowiedniej
    komendy czyszczącej cały dysk zaimplementowanej przez jego producenta.
    Nadpisywanie danych na poziomie plików nie daje gwarancji usunięcia
    wszystkiego:

    http://www.usenix.org/events/fast11/tech/full_papers
    /Wei.pdf

    "We empirically evaluate the effectiveness of hard drive-oriented
    techniques and of the SSDs' built-in sanitization commands by
    extracting raw data from the SSD's flash chips after applying these
    techniques and commands. Our results lead to three conclusions:
    First, built-in commands are effective, but manufacturers
    sometimes implement them incorrectly. Second, overwriting the entire
    visible address space of an SSD twice is usually, but not always,
    sufficient to sanitize the drive. Third, none of the existing hard
    drive-oriented techniques for individual file sanitization are
    effective on SSDs."

    T.

  • 5. Data: 2011-10-21 10:25:22
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    W dniu 21.10.2011 11:09, FiFi pisze:
    > Czy jest sens wielokrotnego wymazywania i nadpisywania tajnych danych z
    > dysku SSD dla ich skutecznego usuniecia? Czy dane z dysków SSD po
    > jednokrotnym nadpisaniu s? do odzyskania przez jakichs magików?

    1) Skonfiguruj czytnik, bo wysyłasz śmieci.

    2) Wymazywanie danych nie ma sensu, bo sterownik nośnika prawdo-
    podobnie zapisze zera, które miały wymazać dane z nośnika
    w innym miejscu niż te dane, więc w efekcie nic nie ulegnie
    wymazaniu.

    3) Wymazanie jest wręcz szkodliwe, bo dodatkowo zużywa pamięć
    Flash i może doprowadzić do jej wcześniejszego uszkodzenia.

    4) Jedynym pewnym sposobem usunięcia danych z SSD jest wyma-
    zanie całego nośnika narzędziem producenta.

    5) Nowe systemy operacyjne używają polecenia TRIM przy kaso-
    waniu danych więc efektywnie same wymazują usunięte dane
    (czego skutkiem ubocznym może być brak możliwości odzy-
    skania przypadkowo skasowanych danych, swoją drogą).

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |
    ......./

  • 6. Data: 2011-10-21 12:04:19
    Od: Maciek "Babcia" Dobosz <b...@j...org.pl>

    Dnia 2011-10-21, o godz. 12:25:22
    Radosław Sokół <r...@m...com.pl> napisał(a):

    > 3) Wymazanie jest wręcz szkodliwe, bo dodatkowo zużywa pamięć
    > Flash i może doprowadzić do jej wcześniejszego uszkodzenia.

    Ciekawostkę przy okazji zużycia dysków SSD wrzucę. Przedwczoraj
    rozmawiałem sobie trochę podczas szkolenia z inżynierami NetAppa
    odnośnie dysków w ich storage-ach. I jako ciekawostkę powiedziano mi że
    mają zaporowe ceny na systemy z dyskami SSD - tak by były one mocno
    nieopłacalne dla klientów. Okazało się że przy eksploatacji takiego
    dysku w macierzach średni czas "życia" dysku do jego padu to około 10
    miesięcy więc teoretycznie mają w ofercie półki z takimi dyskami a w
    praktyce są tak drogie że nikt ich nie zamawia.

    Zdrówko

  • 7. Data: 2011-10-21 12:24:12
    Od: Rafał Łukawski <r...@l...pl>

    On 2011-10-21 14:04, Maciek Babcia Dobosz wrote:

> [...]
    > miesięcy więc teoretycznie mają w ofercie półki z takimi dyskami a w
    > praktyce są tak drogie że nikt ich nie zamawia.

    No to pochodna samej definicji pamieci Flash. kazda komorka/sektor jest
    przewidziana na okreslona liczbe cykli zapisu. SSD w zastosowaniach
    enterprise na pewno znajdzie zastosowanie, no ale trzeba brac pod uwage
    w/w ograniczenie (Jakies specyficzne obszary z mala liczba zapisow i
    duza odczytow)

    Moj juz ma 10 m-cy, abym nie wykrakal ;)

  • 8. Data: 2011-10-21 13:07:51
    Od: Andrzej <a...@w...pl>

    Rafał Łukawski wrote:

    > Moj juz ma 10 m-cy, abym nie wykrakal ;)

    co się przejmujesz ;)
    gwarancji masz 3 lata, więc jak padnie to ci wymienią,
    a za 2 lata i tak kupisz nowy SSD :)

  • 9. Data: 2011-10-21 13:21:25
    Od: Maciek "Babcia" Dobosz <b...@j...org.pl>

    Dnia 2011-10-21, o godz. 14:24:12
    Rafał Łukawski <r...@l...pl> napisał(a):

> [...]
    > zastosowaniach enterprise na pewno znajdzie zastosowanie, no ale
    > trzeba brac pod uwage w/w ograniczenie (Jakies specyficzne obszary z

    Gadałem i oni raczej nie sprzedają macierzy z samymi SSD. Traktują te
    dyski jako dodatek tam gdzie potrzeba szybki dostęp i klient się uprze.
    Z drugiej strony sugerują że lepiej jednak dołożyć zamiast SSD karty z
    dodatkowym cache i dyski SAS zamiast SATA choć wszystko zależy od
    specyficznych warunków. Poza tym narzekali że w przypadku wykrycia
    jakiegoś błędu dysku SSD dość często pojawia się nowa wersja firmware
    (zdecydowanie częściej niż w HDD) jako rozwiązanie kłopotów.
    Uaktualnienie firmware w macierzy wymaga wymontowania dysków bo
    narzędzia do tego są dostępne z poziomu PC. A jak masz tego trochę to
    dłubaniny jest dużo.

    > Moj juz ma 10 m-cy, abym nie wykrakal ;)

    Prawdziwi twardziele nie robią backupów. No i pierdzą podczas
    sikania. ;-)

    Zdrówko

  • 10. Data: 2011-10-21 13:26:59
    Od: Rafał Łukawski <r...@l...pl>

    On 2011-10-21 15:07, Andrzej wrote:

    > co się przejmujesz ;)
    > gwarancji masz 3 lata, więc jak padnie to ci wymienią,
    > a za 2 lata i tak kupisz nowy SSD :)

    Nie no zartuje, backup jest wiec wsadzi sie byle dysk (cos sobie
    zachomikuje ze stanu magazynowego by miec na czas ew. wymiany)

    Sie wykrzaczy - jak piszesz, sie wymieni.