  • 31. Data: 2013-03-22 21:29:07
    Temat: Re: czy można kupić rtęć ?
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 22.03.2013 19:45, Anerys wrote:

    > Użytkownik "Michoo" <m...@v...pl> napisał w wiadomości

    > Widać było, że z pewnością to były zwykłe kondonówki, a skoro plemniki
    > potrafią czasem,

    Nie potrafią. Jak się nie zsunie i nie pęknie to plemnik nie da rady
    przedyfundować przez latex. (Zresztą skoro dużo mniejsze wirusy nie dają
    rady to nie jest to dziwne).

    > to parę cząsteczek toksyny nie przejdzie?

    No właśnie większość toksyn nie przejdzie, ale te są tak małe, że dają
    radę.

    Zresztą nawet zwykły aceton - przechodzi przez winylowe, ale nie przez
    lateksowe i nitrylowe. Izopropanol zatrzymują wszystkie trzy ale
    izobutanol przesącza się przez lateks bez problemu.

    Michoo

  • 32. Data: 2013-03-23 00:37:16
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    > No właśnie większość toksyn nie przejdzie, ale te są tak małe, że dają
    > radę.

    Tak tylko czasem myślę, skoro woda nie przechodzi (a może przechodzi, tylko
    coś niechcący "pogmatwałem"), a przechodzi CH3-Hg-CH3... A spodziewałbym
    się, że woda jest mniejszą cząsteczką, więc powinna być chętniejsza do
    przenikania...? (1) A jakoś nie mogę sobie przypomnieć, by ręce, po
    zanurzeniu ich w wodzie i nałożonych rękawicach, były mokre...

    > Zresztą nawet zwykły aceton - przechodzi przez winylowe, ale nie przez
    > lateksowe i nitrylowe. Izopropanol zatrzymują wszystkie trzy ale
    > izobutanol przesącza się przez lateks bez problemu.

    Nie wiem, czy słusznie, czy niesłusznie, ale zdaje mi się, że sama wielkość
    cząsteczki nie warunkuje jej przenikania przez inne.

    (1) Znalazłem tę historyjkę - mylnąłem się, hau hau, pani pękła nie
    kondonówka, ale fiolka z "tym-czymś", "tocoś" przeniknęło przez gumę i
    zrobiło pani be...
    (wiki - dimetylortęć) Uznaję swoją pomyłkę.

  • 33. Data: 2013-03-23 02:07:55
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 23.03.2013 00:37, Anerys wrote:

> [...]
    > chętniejsza do przenikania...? (1) A jakoś nie mogę sobie przypomnieć,
    > by ręce, po zanurzeniu ich w wodzie i nałożonych rękawicach, były mokre...

    Były, ale w sposób niezauważalny - woda (para wodna) z tego co czytałem
    może przenikać przez lateks, tylko jest to bardzo powolny proces.

    Ale woda ma tendencję do tworzenia wiązań wodorowych - cząsteczki
    zbijają się w "kłaczki" a tutaj masz bardzo lotną substancję, która
    będzie samoczynnie generować "wolne" cząstki.

    No i dochodzi jeszcze jedna kwestia - śmiertelna dawka to kilkadziesiąt
    uL - ciężko to nawet zauważyć.

    > Nie wiem, czy słusznie, czy niesłusznie, ale zdaje mi się, że sama
    > wielkość cząsteczki nie warunkuje jej przenikania przez inne.

    Nie sama wielkość, ale też ładunek, rodzaje wiązań, etc. Natomiast bycie
    małą ewidentnie pomaga.

    > (1) Znalazłem tę historyjkę - mylnąłem się, hau hau, pani pękła nie
    > kondonówka, ale fiolka z "tym-czymś", "tocoś" przeniknęło przez gumę i
    > zrobiło pani be...
    > (wiki - dimetylortęć) Uznaję swoją pomyłkę.

    Wiki chyba bredzi, bo opis wypadku
    http://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJM19980604338
    2305
    mówi, że jej po prostu skapnęło kilka kropli z pipety na rękawiczkę.

    Michoo

  • 34. Data: 2013-03-23 09:39:13
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 23 Mar 2013 00:37:16 +0100, Anerys napisał(a):
> [...]
    > Nie wiem, czy słusznie, czy niesłusznie, ale zdaje mi się, że sama wielkość
    > cząsteczki nie warunkuje jej przenikania przez inne.

    To tak wprost nie dziala. Ponoc hel dobrze przechodzi przez gumowe blony
    ... ale CO2 jeszcze lepiej.

    J.

  • 35. Data: 2013-03-23 23:41:55
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik J.F. napisał:

    > To tak wprost nie dziala. Ponoc hel dobrze przechodzi przez gumowe blony
    > ... ale CO2 jeszcze lepiej.

    Jarku, hel to i przez szkło potrafi - powolne przesiąkanie helu przez
    szkło bańki jest jednym z podstawowych czynników starzenia się
    nieużywanych lamp radiowych!

    --
    Darek

  • 36. Data: 2013-03-24 10:54:11
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 23 Mar 2013 23:41:55 +0100, "Dariusz K. Ładziak" napisał(a):

    > Jarku, hel to i przez szkło potrafi - powolne przesiąkanie helu przez
    > szkło bańki jest jednym z podstawowych czynników starzenia się
    > nieużywanych lamp radiowych!

    Dlatego wlasnie lepsza dyfuzja CO2 robi wrazenie.

    Ale co wy - lampy w helu przechowujecie ?

    J.

  • 37. Data: 2013-03-24 21:30:54
    Od: Rentier <f...@g...com>

    W dniu 2013-03-20 21:02, Jakub Rakus pisze:

> [...]

    A jakie to ma ceny rynkowe?

  • 38. Data: 2013-03-26 14:32:38
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    > Wiki chyba bredzi, bo opis wypadku
    > http://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJM19980604338
    2305
    > mówi, że jej po prostu skapnęło kilka kropli z pipety na rękawiczkę.

    Wydaje mi się, że dla pani mało istotne bezpośrednio było, w jaki sposób
    substancja znalazła sie na rękawiczce, istotne było, że przeniknęła.

  • 39. Data: 2013-03-26 14:34:28
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    > To tak wprost nie dziala. Ponoc hel dobrze przechodzi przez gumowe blony
    > ... ale CO2 jeszcze lepiej.

    No właśnie... ja nie mówię, że wprost... a ad-rem, to cząsteczka CO2 jest
    chyba większa od helu, a jak piszesz, że lepiej przenika... Czyli coś
    konkretnie musi być dodatkowym czynnikiem.