  • 1. Data: 2010-02-13 09:23:22
    Temat: czerordzeniowe intele i amd
    Od: "amstav" <w...@o...pl>

    czy istnieje jakas roznica w zarzadzaniu zadaniami (rozkladzie obciazenia na
    poszczegolne rdzenie) przy czterordzeniowych intelach i czterordzeniowych
    amd ? o ile pamietam kiedys przy dwoch rdzeniach intele mialy jakas przewage
    nad amd ... nie pamietam z czego to wynikalo ... czy teraz intele maja tylko
    "przewage" w wiekszym poborze pradu ??? ;-)

  • 2. Data: 2010-02-13 09:30:47
    Temat: Re: czerordzeniowe intele i amd
    Od: Czarek <c...@n...fm>

    W dniu 2010-02-13 10:23, amstav napisał/a:
    o ile pamietam kiedys przy dwoch rdzeniach intele mialy jakas przewage
    > nad amd ... nie pamietam z czego to wynikalo ... czy teraz intele maja tylko
    > "przewage" w wiekszym poborze pradu ??? ;-)

    Chyba chodziło o to, że intele miały pamięć cache wspólną dla obu rdzeni
    a w AMD każdy rdzeń miał swoją oddzielną pamięć, co było mniej wydajne.
    Jak jest przy 4 rdzeniach nie wiem, może też jest podobnie?

    --
    Cz.

  • 3. Data: 2010-02-13 10:13:32
    Od: "Chrispl27" <c...@w...pl>

    "Czarek" <c...@n...fm> wrote in message
> [...]
    > w AMD każdy rdzeń miał swoją oddzielną pamięć, co było mniej wydajne. Jak
    > jest przy 4 rdzeniach nie wiem, może też jest podobnie?

    W wypadku Inteli są "nieco wydajniejsze" zegar w zegar dzięki większemu
    cache, oraz przy serii Ci7 9xx trzykanałowemu kontrolerowi. Osobiście
    uważam iż optymalnym rozwiązaniem - choć nie najtańszym - jest core i7860
    (i7 920) ... pierwszy ze względu na elastyczność (Turbo boost) drugi
    wydajność ogólną.

    Krzychoo

  • 4. Data: 2010-02-14 17:28:21
    Od: tomekr <t...@n...pl>

    Intele, ale tylko niektóre modele, np. Core i9, posiadają 2 procesory
    logiczne na 1 rdzeń fizyczny (HyperThreading). Czyli jeżeli masz
    procesor 4-ro rdzeniowy, to system operacyjny widzi 8 logicznych
    procesorów.

  • 5. Data: 2010-02-14 22:58:21
    Od: "amstav" <w...@o...pl>

    >Intele, ale tylko niektóre modele, np. Core i9, posiadają 2 procesory
    >logiczne na 1 rdzeń fizyczny (HyperThreading). Czyli jeżeli masz procesor
    >4-ro rdzeniowy, to system operacyjny widzi 8 logicznych procesorów.

    co to w praktyce oznacza i czy w amd jest inaczej ? czy jeden silnie
    obciazajacy kompa prog zostanie wrzucony na wszystkie osiem czy tez bedzie
    na jednym z nich a na pozostale beda wrzucane inne programy, ktore uruchomie
    ?

  • 6. Data: 2010-02-15 16:00:00
    Od: Cyneq <c...@n...com>

    amstav pisze:
    > czy istnieje jakas roznica w zarzadzaniu zadaniami (rozkladzie obciazenia na
    > poszczegolne rdzenie) przy czterordzeniowych intelach i czterordzeniowych
    > amd ?

    A to jakieś procesory w architekturze intelopodobnej mają sprzętowo
    jakieś zarządzanie zadaniami wbudowane? Człowiek się uczy całe życie...

    --
    Cyneq

  • 7. Data: 2010-02-15 17:13:25
    Od: Radosław Sokół <R...@g...one.pl>

    W dniu 2010-02-14 23:58, amstav pisze:
    > co to w praktyce oznacza i czy w amd jest inaczej ? czy jeden silnie

    1) Oznacza, że masz do dyspozycji osiem odrębnych logicznych
    jednostek obliczeniowych.

    2) AMD, choć IIRC posiada patenty na podobne rozwiązania,
    nie stosuje odpowiednika HyperThreadingu.

    > obciazajacy kompa prog zostanie wrzucony na wszystkie osiem czy tez bedzie

    Jak jest wielowątkowy, to oczywiście. Jak nie jest to będzie
    obciążał tylko jedną jednostkę logiczną. Żaden procesor i
    system nie są w stanie rozdzielić działania programu: to za-
    leży wyłącznie od samego programu.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |

  • 8. Data: 2010-02-15 19:55:52
    Od: Boguś <t...@w...pl>

    Radosław Sokół napisał:

    > 1) Oznacza, że masz do dyspozycji osiem odrębnych logicznych
    > jednostek obliczeniowych.

    ale tylko 4 rdzenie fizyczne. Czyli jak obciążymy komputer 8 procesami obliczeniowymi
    to 1
    proces dostaje tylko 1/2 mocy pojedyńczego rdzenia.
    Nie rozumiem więc sensu HyperThreadingu.

    --
    Boguś

  • 9. Data: 2010-02-15 20:03:00
    Od: Radosław Sokół <R...@g...one.pl>

    W dniu 2010-02-15 20:55, Boguś pisze:
    > ale tylko 4 rdzenie fizyczne. Czyli jak obciążymy komputer 8 procesami
    > obliczeniowymi to 1 proces dostaje tylko 1/2 mocy pojedyńczego rdzenia.
    > Nie rozumiem więc sensu HyperThreadingu.

    Nie rozumiesz, bo źle go sobie tłumaczysz.

    HyperThreading zwiększa stopień wykorzystania jednostek
    mikroprocesora. Jeżeli zatem rdzeń ma, załóżmy, jedno ALU
    i jedno FPU (takie minimalistyczne podejście) to normalnie
    może wykonywać *albo* instrukcję używającą ALU, *albo*
    instrukcję wykorzystującą FPU. Z HyperThreadingiem istnieje
    możliwość wykonywania przez ten jeden rdzeń *dwóch* instruk-
    cji jednocześnie, przy czym jednej ALU, a jednej FPU.

    A że wszystkie obecnie produkowane mikroprocesory mają po
    kilka jednostek ALU i FPU w każdym rdzeniu i zazwyczaj nie
    są one wykorzystywane w 100% przez jeden potok, sens HT
    jednak istnieje.

    PS. Rdzeń nie ma jakiejś "mocy", a tym bardziej nie da się
    tej jakiejś "mocy" dzielić. Dysponuje pewnymi zasobami
    sprzętowymi. Co najwyżej zasoby można dzielić, a te są
    w nadmiarze, więc dzielenie ma sens.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |

  • 10. Data: 2010-02-17 21:12:54
    Od: tomekr <t...@n...pl>

    Boguś pisze:

    > ale tylko 4 rdzenie fizyczne. Czyli jak obciążymy komputer 8 procesami
    > obliczeniowymi to 1 proces dostaje tylko 1/2 mocy pojedyńczego rdzenia.
    > Nie rozumiem więc sensu HyperThreadingu.

    Typowy procesor, wykonujac oprogramowanie zwykłe, nie strumieniowe
    (czyli np. nie konwersja/dekodowanie filmów), przez większą część czasu
    nic nie robi, lecz czeka na pamięć. Wynika to z tego, że czasy dostępu
    do pamięci to nawet kilkaset cyki procesora, czyli jak trafi na daną
    która nie jest w pamięci podręcznej musi czekać na nie długo.

    Dlatego m.in. tak przydatna jest pamięć podręczna, która zastępuje
    najczęściej używane obszary pamięci, z czasem dostępu nie kilkaset, lecz
    kilka-kilkanaście-kilkadziesiąt cykli.

    Hyperthreading to 2 niezależne procesory logiczne. Dzięki temu są
    (częste) sytuacje, gdy jeden procesor logiczny czeka na pamięć, a drugi
    nadal ma coś do zrobienia nie wymagającego kontaktu z pamięcią. Czyli
    przyspieszenie zależy od rodzaju programów - niektóre (większość) mają
    tak jak napisałem i są mocno przyspieszane, niektóre (mniejszość) wręcz
    odwrotnie - dwa wątki instrukcji tak mocno walczą ze sobą o zasoby (np.
    wypychają się wzajemnie z pamięci podręcznej), że dochodzi do spowolnienia.