    From: BartekK <s...@d...org>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: coś małej mocy
    Date: Mon, 16 Apr 2012 13:23:42 +0200

    W dniu 2012-04-16 12:37, PP pisze:

    > Nie żebym się czepiał, ale jeśli pytający chce coś z małym poborem mocy
    > do przeglądania netu i ewentualnie jako serwer plików.

    > Rozumiem że 1Gb Ethernet i macierze z powodu poboru mocy odpadają a do
    > warunków domowych :), nie tak dawno w dużych firmach na 100Mb
    > funkcjonowały sieci po kilkadziesiąt komputerów, świat oszalał i do
    > kilku MP3 ludzie chcę mieć 1Gb
    Bo kiedyś co po tym eth 10/100 latało? Pliki worda, excela i dostępy do
    bazy dbf? Komputery były wolniejsze, wszystko chodziło jak chodziło.
    Dzisiaj mp3 już przeważnie są >128kbps, zdjęcia z wakacji mają nie po
    140kB a po kilka-kilkanaście MB, filmy to nie 600MB tylko 4-8GB fullhd,
    jak masz przerzucić 8GB po 100Mbit eth to zaczyna to być już czas
    zauważalny i upierdliwy, niby w najlepszym przypadku 17minut. Ale w 17
    minut to ja kawę zrobię, połowę wypiję a tu nadal się kopiuje!

    Macierze i 1Gbit nie muszą brać wcale dużo mocy (zwłaszcza w spoczynku),
    a na pewno nie dużo więcej niż 1Gbit i obsługa dysku podłączonego po USB
    2.0. Nikt nie karze robić hardwarowo obliczanej macierzy raid5,
    wystarczy żeby dało się programowo zrobić mirror, co nie zjada mocy
    obliczeniowej praktycznie wcale, chyba że będziesz zmuszać biedny
    procesorek do obsługi dysku na USB, bo sama obsługa USB będzie conieco
    zjadała.

    > USB ma dwie sztuki, myślę że 8MB to przesada :) , powinno być więcej,
    > przymierzam się do PI i to sprawdzę,
    Sprawdz, ale nie wierzę że po SMB będzie lepiej niż te 8MB. Może w
    porywach będzie 9, no przy dobrej optymalizacji jak osiągniesz 9.5MB/s
    Pomijając sam interfejs 10/100 eth, to i procesorek może nie mieć
    wydajności by to przełknąć. Nawet w wielu tanich NASach gdzie jest niby
    ethernet 1Gbit ale procesorek to jakiś ARM 450MHz - to ciężko pchać
    więcej niż 10MB/s

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173