  • 171. Data: 2011-01-26 23:49:11
    Temat: Re: co kosztowalo 2 MLD pln w trasie a8 ?
    Od: Jacek_P <L...@c...edu.pl>

    PaPi napisal:
    > A przetarg na projekt to nie wiecej jak 1% wartosci calej inwestycji.

    Ehm, zakwestionuję. 5% do 10%.

    --
    Pozdrawiam,

    Jacek

  • 172. Data: 2011-01-26 23:51:15
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 26 Jan 2011 23:28:27 +0100, PaPi wrote:

    >Dokladnie tak.
    >Polska ma najbardziej restrykcyjne obostrzenia dotyczace halasu.
    >Dlatego tak wiele u nas ekranow akustycznych. [..]
    >O debilizmach w postaci wymogow zachowania teoretycznych korytarzy
    >migracyjnych zwierzat czy ochrony wod nie warto wspominac.

    Ale czekaj - przeciez mysmy sobie sami tego nie wymyslili, tylko z
    tego zgnilego zachodu moda przyszla, a moze i unijna dyrektywa ..

    >Na potrzeby
    >odwodnienia drog wymaga sie budowe drogich w utrzymaniu systemow
    >separatorow w poblizu rzek. W tym samym czasie wprost z pol do tych rzek
    >na dlugosci dziesiatkow kilometrow splywaja nawozy sztuczne.

    No wiesz, mnie sie tam naiwnie wydaje ze te nawozy to nie sa jakos
    bardzo szkodliwe jak olej czy glikol. Fakt ze tego oleju to jest tyle
    co silnik naplakal :-)

    J.

  • 173. Data: 2011-01-27 00:25:28
    Od: Krzysiek Kielczewski <k...@g...com>

    On 2011-01-26, Cavallino <c...@k...pl> wrote:

    > Gdzie?
    > Bo w sklepie co prawda długo utrzymuje się 2 z groszami, ale idzie coraz
    > wyżej, do 3 dojdzie w tym roku na bank.

    W wawie 2,80zł w sklepiku osiedlowym.

    Krzysiek Kiełczewski

  • 174. Data: 2011-01-27 00:31:10
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 26 Jan 2011 23:13:09 +0100, PaPi wrote:

    >Bylaby i byla to prawda do roku 2008. W 2009 i 2010 na nasz rynek weszly
    >firmy o ktorych nikt nigdy (w Polsce) nie slyszal.
    >Chinczycy to jedna, dwie firmy. Ale pojawili sie Irlandczycy, Wlosi i
    >Portugalczycy. I to tacy ktorzy zadnego przedstawicielstwa u nas nie mieli.

    I co - wygrali cos ?
    Czy wydawalo im sie ze nadal obowiazuja ceny z 2008r

    >Ano bywa.

    A nie wrecz nagminnie tak jest ?

    >Ale tego sie nie da ukryc. Jak w procederze bierze udzial osob 10 -
    >uwierze ze nie wyjdzie poza krag zainteresowanych. Ale jak ich jest
    >kilkadziesiat ? Jakim cudem nikt nie pusci pary z geby ?

    No wiec przyznaje ze sie nie slyszy, i sklaniam sie ku temu ze jest to
    w miare uczciwe ... ale moze za taka cene umieja milczec :-)

    >Wierzysz, ze wykonawca robi przelewy na konto nie wiedzac czyje ono jest ?

    A ty wierzysz ze takie kwoty to sie wplaca na imienne konta osob
    odpowiedzialnych ? :-)

    >I wtedy zaglada sie do specyfikacji wykonania i odbioru robot albo do
    >specyfikacji technicznej projektu.
    >A tam jest wymieniona SCISLE tolerancja.

    Sobie nie bardzo wyoobrazam taka dokladnosc na tluczniu i odwiercie.
    Przy takim granicznym przypadku zawsze mozna uznac ze jest dobrze,
    albo ze niedobrze, wykonawca moze robi nastepne odwierty, dowodzic ze
    jest dobrze, a bank sie niecierpliwi :-)

    >Oraz sciscle okreslone co
    >nalezy robic jak podbudowy jest za malo, zawartosc cementu za niska/za
    >wysoka itp. itd.

    No wlasnie - jak raz nadzor przymknie oko przy walcowaniu tlucznia a
    po wylaniu betonu z cala stanowczoscia zacznie sie domagac prawidlowej
    grubosci, to sie wykonawca nauczy ze trzeba zyc z nadzorem dobrze :-)

    >I na tym polu golfowym jest pani Krysia ktora wpisuje dane do excela (w
    >laboratorium), jej kierownik oraz dyrektor laboratorium. Tak ?

    spoko, sa na to wszystko odpowiednie struktury, najwazniejsze jest
    porozumienie na gorze :-)

    >Oczywiscie. Wykonawca BARDZO rygorsytycznie podchodzi do robot
    >wyszczegolnionych w kosztorysie, ktory sporzadza projektant. Poniewaz to
    >jego podstawa wyceny robot.

    Tylko patrzac na wroclawski stadion - to nie ma to czasu na dokladne
    badania :-) Za szybko poszlo.

    >Geologie dla projektu robi sie w okreslonych rozstawach i odstepach.
    >Jesli wykonawca trafi na kiepski grunt pomiedzy tymi odwiertami to
    >spisuje umowe z zamawiajacym o roboty dodatkowe.
    >Jesli projektant sie pierdyknal - zamawiajacy ciaga go do sadu.
    >Jesli projekt byl robiony w "modnej" ostatnio procedurze projektuj i
    >buduj - to ryzyko na siebie bierze wykonawca robot.

    Ryzyko ze bedzie kiepski grunt miedzy prawidlowo zrobiona geologia tez
    na siebie ?
    No ale wtedy to nie mozesz tym uzasadniac roznic w cenie mostow, bo
    wszyscy zakladaja ten sam grunt.

    J.

  • 175. Data: 2011-01-27 08:36:13
    Od: "Artur\(m\)" <m...@i...pl>

    Uzytkownik "PaPi" <...@...3> napisal w wiadomosci

> [...]
    =view&id=186&Itemid=169

> [...]
    > zamawiajacego - gdzie z materialem z budowy styka sie kilkanascie osob.
    >
    > Wierzysz, ze branie lapowek w takim szerokim kregu jest powszechne ?

    Lapówek nie, ale cos takiego jak protest przed wycieciem jakiejs brzózki
    niezwyklewartosciowej. Po uiszczeniu wplaty na "rzecz srodowiska"
    problemy srodowiska znikaja.
    Niezwykle popularna metoda pozyskiwania pieniedzy przez grinpisy.

    Artur(m)

  • 176. Data: 2011-01-27 08:37:59
    Od: "Artur\(m\)" <m...@i...pl>

    Uzytkownik "PaPi" <r...@d...trzy> napisal w wiadomosci

    > Ano bywa. Ale to jak najbardziej uzasadnienie miec moze.
    > Np. firma wygrywa przetarg bo ma bardzo niskie ceny robot ziemnych.
    > Tajemnica polega na tym, ze firma corka jakis czas temu kupila do innej
    > inwestycji kilkadziesiat tzw. wahadel - czyli samochodow do robot
    > ziemnych.
    > I juz masz 30-40% roznicy przy duzym przetargu.
    > Podobnie wyglada sprawa z miesznkami min.-bitumicznymi. Masz swoja
    > otaczarke gdzies blisko przetargu albo mobilna i juz mozesz wstawic inne
    > ceny na masie.

    100% na transporcie???

  • 177. Data: 2011-01-27 09:45:14
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On Wed, 26 Jan 2011 23:20:53 +0100, PaPi <r...@d...trzy> wrote:

    >GUS w ZADEN sposob nie jest uzalezniony od rzadu. Po co mialby falszowac
    >dane ?

    ROTFL

    http://www.stat.gov.pl/bip/56_PLK_HTML.htm

    "Rozdział 2
    Organizacja badań statystycznych statystyki publicznej
    Art. 15. 1. Tworzy się Radę Statystyki, zwaną dalej "Radą", jako organ
    opiniodawczo-doradczy w sprawach statystyki.

    2. Rada działa przy Prezesie Rady Ministrów.

    /.../

    Art. 16. 1. W skład Rady wchodzą, jako członkowie Rady, powołane przez
    Prezesa Rady Ministrów osoby reprezentujące:

    /.../

    Rozdział 3
    Służby statystyki publicznej

    Art. 22. Służby statystyki publicznej stanowią Prezes Głównego Urzędu
    Statystycznego, /.../

    2. Nadzór nad Prezesem Głównego Urzędu Statystycznego sprawuje Prezes
    Rady Ministrów.

    3. Organizację Głównego Urzędu Statystycznego określa statut nadany, w
    drodze rozporządzenia, przez Prezesa Rady Ministrów.

    Art. 24. 1. Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego powołuje Prezes
    Rady Ministrów spośród osób wyłonionych w drodze otwartego i
    konkurencyjnego naboru. Prezes Rady Ministrów odwołuje Prezesa
    Głównego Urzędu Statystycznego.
    "

    Taaa, całkowita niezależność...
    --
    pozdrawiam,
    Jarek Andrzejewski

  • 178. Data: 2011-01-27 10:50:46
    Od: PaPi <...@...3>

    > Ehm, zakwestionuję. 5% do 10%.

    A zakwestionuj.
    Tyle, ze nic z tego nie bedzie. W Polsce przy przetargach drogowych cena
    projektu to nie wiecej niz 1-1.5%.
    Przyklad ? Prosze bardzo. Most w Toruniu - projekt niecaly milion euro -
    czyli ~ 4 mln zlotych. Realizacja - 550 mln. Czyli okolo 0.8% za projekt.
    Jak jest 1% to jest bardzo dobrze. W tej chwili np. przetarg na
    obwodnice Malborka zostal wygrany za 1.5 mln zlotych (projekt).
    Realizacja tego to bedzie nie mniej jak 300-400 mln zlotych (most przez
    Nogat + 12 km trasy). Co daje okolo 0.3% inwestycji.
    Projekt obwodnicy Olsztyna. Rozstrzygniecie za 2.5 mln zlotych. Lekko
    liczac wykonanie tego bedzie kosztowalo z 600 mln zlotych. Czyli okolo
    0.4% inwestycji.

  • 179. Data: 2011-01-27 11:16:47
    Od: PaPi <...@...3>

    > Nie. Przejść na tryb aukcyjny, z niezrozumiałych dla mnie powodów,
    > pomijany w zamówieniach publicznych. A UoZP dopuszcza tryb aukcji.
    > Tylko wtedy dziwnym trafem ceny wychodzą czasem i kilka razy niższe
    > niż w trybach przetargowych, gdzie obowiązuje zasada 'karta-stół'.

    Jak wyobrazasz sobie tryb aukcyjny gdzie wycenia sie kilkaset
    (conajmniej) pozycji w formularzu przetargowym ?

  • 180. Data: 2011-01-27 11:18:48
    Od: PaPi <...@...3>

    > Bo do kosztorysów biorą ceny z cenników np. Sekoncebudu.
    > A z tymi cennikami jest tak, jak z wyliczeniami cen rynkowych
    > TU lub US. Dziwnym trafem zawsze zawyżają.

    Nie prawda. Do niedawna zawyzaly bo cenniki maja to do siebie ze
    opieraja sie na wycenach z przeszlosci. Czyli z rekordowego pod wzgledem
    cen roku 2008 i 2009.
    Za to sporzadzajac wyceny do przetargow jakie mialy miejsce w 2008 i
    2009 roku ceny bardzo czesto byly nizsze niz wygrywajace.

    > Mechanizm jest
    > typu dodatniego sprzężenia zwrotnego. Dopóki nie wdroży się
    > aukcji, dopóty ceny będą zawyżane.

    Jak chcesz zrobic aukcje gdy wycenia sie kilkaset/kilka tysiecy pozycji ?