  • 11. Data: 2012-04-09 21:07:02
    Temat: Re: co dla 13 latka?
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    On 9 Kwi, 17:45, Atlantis <N...@w...pl> wrote:
    > Swoją drogą zabawnie będzie patrzeć, jak za kilkadziesiąt (kilkanaście?)
    > lat wszyscy ci lingwiści zaczną biadolić, że nie ma dla nich pracy z
    > powodu dostępności cyfrowych systemów tłumaczących.

    I taki systemik pomoże w rozmowach na żywo, wyłapie niuanse i wygładzi
    wypowiedź jak jedna strona jest napruta i nieco bełkocze? Chyba
    jeszcze długo na to poczekamy :>

    L.

  • 12. Data: 2012-04-09 21:11:27
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    On 9 Kwi, 17:08, Jawi <t...@p...pl> wrote:
    > sam sobie podpowiem że pewnie najlepszy byłby lego mindstorms :)

    Właśnie miałem o tym pisać :> Nieco lat temu spotkałem się z tym na
    polibudzie jak odwiedziłem pracownię robotyki, nawet stare konie miały
    kupę frajdy z tego i z pewnością sporo się szło nauczyć. A że wtedy te
    majndstormy były jeszcze nieco ubogie, to koleżkowie dorabiali swoje
    sensory i zabawa nabierała rumieńców :> Lego jest o tyle fajne że
    można zrobić cokolwiek w parę godzin, tzn. zbudować konstrukcję i nie
    tracić czasu na żmudną dłubaninę w drewnie czy metalu.

    L.

  • 13. Data: 2012-04-09 23:30:19
    Temat: Re: [OT]co dla 13 latka?
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    >Użytkownik "Lisciasty"
    >I taki systemik pomoże w rozmowach na żywo, wyłapie niuanse i wygładzi
    >wypowiedź jak jedna strona jest napruta i nieco bełkocze? Chyba
    >jeszcze długo na to poczekamy

    Kilka dni temu widziałem wywiad z 1968 r. A. Małachowskiego z B. Zielińskim.
    Pierwszy to ówcześnie dziennikarz, drugi tłumacz. I ten pierwszy wspomniał,
    że są komputery, potrafiące w miarę sprawnie tłumaczyć z rosyjskiego na
    francuski.
    Możliwe to? Blisko pół wieku temu?
    Robert

  • 14. Data: 2012-04-10 00:02:37
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Robert Wańkowski kilka dni temu widział wywiad z 1968 r.:

> [...]
    > drugi tłumacz. I ten pierwszy wspomniał, że są komputery, potrafiące
    > w miarę sprawnie tłumaczyć z rosyjskiego na francuski.

    Pół wieku temu dziennikarze dużo pisali o komputerach. A informatyka
    systematycznie czyniła spore postępy (wyrażające się czym innym niż
    megaherce, megabajty itd). Starano się również przewidzieć, co będzie
    za kilka, kilkanaści, kilkadziesiąt lat. I tak na przykład uważano, że
    tłumaczenie z jednego języka na drugi, to prosta sprawa. Bo przecież
    słownik rosyjsko-francuski, to nieduża książka, podręcznik do gramatyki
    podobnie. Komputery lada moment będą miały tyle pamięci, że sobie
    poradzą. Za to na opanowanie gry w szachy dawano komputerom coś koło
    pół wieku. Bo tych kombinacji, to strasznie dużo jest. No i w Związku
    Radzieckim mniej jest arcymistrzów szachowych, niż ludzi umiejących po
    francusku.

    Przewidywania co do możliwości automatycznego tłumaczenia języków
    naturalnych, to jedna z większych wpadek ludzi prognozujących rozwój
    algorytmów. Małachowski mógł sobie po prostu w czasie rozmowy przypomnieć,
    że kilka lat wześniej czytał o tym, że już za parę lat będą takie komputery.
    A tu nigdy nie należy wierzyć na słowo. Nawet uczonym radzieckim.

    Jarek

    --
    Za trzydzieści parę lat, | Siądę przy piecu, zapalę sporta
    jak dobrze pójdzie, | i do snu wnukom powiem baśń

  • 15. Data: 2012-04-10 00:35:53
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Jarosław,

    Tuesday, April 10, 2012, 12:02:37 AM, you wrote:

    [...]

> [...]
    > że kilka lat wześniej czytał o tym, że już za parę lat będą takie komputery.
    > A tu nigdy nie należy wierzyć na słowo. Nawet uczonym radzieckim.

    Chyna większą wpadką jest rozumienie mowy, które jest zapowiadane od
    kiedy pamiętam. I od kiedy pamiętam - działa niepoprawnie.

    Swego czasu próbowałem nauczyć mojego palmtopa mojego pisma
    odręcznego. Wyszło na to, ze szybciej ja bym się napisałe tego pisma,
    jakiego nauczył palmtopa jego projektant - chyba leworęczny, sądzac po
    kierunku pisania liter.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 16. Data: 2012-04-10 01:47:44
    Od: Jawi <t...@p...pl>

    W dniu 2012-04-09 21:11, Lisciasty pisze:

> [...]
    > można zrobić cokolwiek w parę godzin, tzn. zbudować konstrukcję i nie
    > tracić czasu na żmudną dłubaninę w drewnie czy metalu.

    No. Tylko cena na polskie warunki odstrasza.

  • 17. Data: 2012-04-10 01:53:38
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2012-04-09 16:41, Jawi pisze:
    > Hey,
    > Są jakieś fajne zestawy do nauki programowania, jakieś zestawy
    > uruchomieniowe nadające się dla nastolatka? 13 latka dokładnie :)
    > Początkującego.
    > Myślałem o Arduino. Są tam zestawy modułów i kurs za okolice 300pln.
    Arduino jakiś "starter-board" plus płytki uniwersalne i wiadro elementów
    tudzież dobry dostęp do tego co się może wymyślić w trakcie nauki
    (wyświetlacze czujniki itp), kursów chyba żadnych nie potrzeba, poza
    kursem języka C oraz podstaw elektryki-elektroniki (np czerwona księga
    tietze-shenk czy jak to sie pisze) ale to i bez Arduino by prędzej czy
    później się mu przydało.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 18. Data: 2012-04-10 04:12:15
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "K" <...@...c> wrote in message news:jlv0ro$nre$1@news.dialog.net.pl...
    > Dlatego warto uczyc dzieciaka jezykow obcych a frajerow do roboty zawsze
    > znajdzie z jakiesc wiochy hinduskiej albo chinskiej. W sumie warto
    > pomyslec tez nad jakims afrykanskim jezykiem za kilkanascie lat jak
    > dorosnie murzyny juz sie wyedukuja troche i bedzie jak znalazl afrykasni
    > robol. Znajomy zatrudnia hindusow do pisania softu sa tani nie pija a
    > wiec nie zawalaja roboty no i wszystko zdalnie a koszta zadne do tego nie
    > slucha biadolenia ze wyplata za mala itp.

    I jak jest zadowolony z tego softu pisanego na odległość?
    Bo nasza firma ma raczej nieciekawe rezultaty, jak na razie...
    Co z tego że masz coś tanio jeśli to będzie do kitu?

  • 19. Data: 2012-04-10 04:14:04
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "RoMan Mandziejewicz" <r...@p...pl> wrote in message
> [...]
    >
    > Chyna większą wpadką jest rozumienie mowy, które jest zapowiadane
    > od kiedy pamiętam. I od kiedy pamiętam - działa niepoprawnie.

    Próbowałeś się już bawić z Siri z iPhone 4S?
    http://www.youtube.com/watch?v=5mNcnj2l6RE

  • 20. Data: 2012-04-10 08:08:57
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    On 10 Kwi, 01:47, Jawi <t...@p...pl> wrote:
    > No. Tylko cena na polskie warunki odstrasza.

    A co jest w niej odstraszającego? Że kosztuje tysiąc?
    Nojacieprzepraszam :>

    L.