    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: bierna pojemnosciowa
    Date: Sun, 9 Aug 2020 19:27:58 +0200

    Użytkownik "Piotr Dmochowski" napisał w wiadomości grup
    a.pl...
    W dniu 2020-08-07 o 15:55, J.F. pisze:

    >Wcześniej pisałem głupoty, ale przemyślałem trochę temat i ma podobne
    >pytania:
    >- skoro sąsiad wpycha/wyciąga prąd niezgodnie z fazą napięcia, to
    >znaczy że zaburza napięcie w sieci (bo bez różnicy napięcia nie ma
    >przepływu prądu).

    Owszem, zaburza, ale jesli prad bierze sinusodalny, to i napiecie w
    sieci sie ustali sinusoidalne.

    Gorzej, ze moze zaburzac niesinusoidalnie.

    >- czy w takiej sytuacji falownik ma "bronić" napięcia czy pilnować
    >własnego prądu. Czyli czy ma generować ładną sinusoidę napięcia czy
    >ładną sinusoidę prądu (kosztem odkształcenia napięcia)? (pewnie ma
    >dbać o kształt napięcia)

    dobre pytanie.
    Niewatpliwie pilnowanie napiecia ma swoje granice - wiecej sasiadow
    wlaczy cos dziwnego, i falownikowi grozi przeciazenie.

    >- czy elektrownia jest w stanie na liczniku odróżnić czy moc bierna
    >pochodzi np. od naszego silnika czy to jest kompensacja silnika u
    >sąsiada przez nasz falownik? (chyba tak bo kierunek prądu jest
    >przeciwny)

    Sluszne pytanie ... i na liczniku az tak dokladnie raczej nie.
    Bo te odchylki napiecia od sinusoidy sa niewielkie, a ewentualne
    odchylki pradu - wielkie.
    Czyli wychodzi na to, ze falownik powinien pilnowac pradu.

    Co zreszta i tak musi robic, jesli mocy ogniw nie chce przekroczyc -
    jako musi dobrac prad ktory chce generowac do mocy paneli i napiecia w
    sieci.

    Ale to dochodzi kolejne pytanie - jak licznik mierzy te moc bierna.
    W przypadku sinusoid jest to w miare latwe, w przypadku przebiegow
    odksztalconych - wydaje mi sie trudne bardzo.

    >- czy w takim razie może jednoznacznie stwierdzić że to my
    >produkujemy energię z przestawionym cos fi czy to nasz falownik
    >dopasowuje się do sytuacji w sieci (chyba nie, no może jakby każdemu
    >założyć dokładnie zsynchronizowany licznik i badać prądy w każdym
    >okresie).

    I znow - w przypadku sinusoid wydaje mi sie to latwe dla licznika.
    Tylko czy celowe ? falownik dostarczy czystą czynna, siec bedzie
    musiala dostarczyc sasiadowi bierną ..

    Osobna sprawa to problem decyzyjny - jak zakwalifikowac moc bierna z
    falownika, gdy dostarcza tez czynnej - w sensie pojemnosciowa czy
    indukcyjna, szkodliwa czy dobra,
    "pobiera" czy "oddaje".

    >- czy dla elektrowni lepiej że moc bierna kompensuje się lokalnie
    >między sąsiadami czy lepiej jest przepychać ją przez linię do
    >podstacji i dalej do sieci średniego napięcia? (chyba lepiej
    >lokalnie, mniejsze straty i mniejsze trafo w stacji można
    >zainstalować)

    Teoretycznie powinno byc lepiej.
    A tu widzisz - taryfa taka, zebys przypadkiem nie pobral za duzo
    pojemnosciowej i nie skompensowal sasiada, na falowniki nalozony
    obowiazek dopasowania mocy biernej do napiecia - najwyrazniej ta moc
    bierna indukcyjna potrzebna i czegos sie boja ...

    Tak z natury

    >Nie da się przekierować tej kompensacji tylko do elektrowni, więc tak
    >czy inaczej kompensują też sąsiedzi, tyle że wcześniej nikt ich za to
    >nie obciążał. To znaczy były przypadki opłat za moc bierną u drobnych
    >klientów z nowymi licznikami i PV, sprawa była odkręcona ale nie
    >wiadomo czy kiedyś nie wróci. Może być tak że za przysługę
    >(kompensacja mocy biernej) elektrownia jeszcze dowali opłaty, tym
    >bardziej że jak

    Bo "elektrownia" w **** ma takie instalacje - klient od tego, zeby
    placil za prad, a nie sam produkowal :-P

    >To że się dzielą obowiązkiem to pół biedy, gorzej że oni jeszcze za
    >to obciążą ludzi kosztami i będą palić głupa że wszystko jest OK.

    Owszem.
    Tylko kwestia czy licznik nie jest dobry, moze nie liczy mocy biernej
    gdy jest dostarczana czynna ...

    Trzeba sprawdzac liczniki :-)

    J.