    Subject: Re: bierna pojemnosciowa
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Piotr Dmochowski <i...@p...onet.pl>
    Date: Sun, 9 Aug 2020 18:17:31 +0200

    W dniu 2020-08-07 o 15:55, J.F. pisze:
    > Użytkownik "heby"  napisał w wiadomości grup

    > No wlasnie - wobraz sobie duza instalacje, i okolicznych odbiorcow, co
    > sie uparli brac duza moc bierna ... jak ma ten falownik dostarczac tylko
    > czynna ?

    Wcześniej pisałem głupoty, ale przemyślałem trochę temat i ma podobne
    pytania:
    - skoro sąsiad wpycha/wyciąga prąd niezgodnie z fazą napięcia, to znaczy
    że zaburza napięcie w sieci (bo bez różnicy napięcia nie ma przepływu
    prądu).
    - czy w takiej sytuacji falownik ma "bronić" napięcia czy pilnować
    własnego prądu. Czyli czy ma generować ładną sinusoidę napięcia czy
    ładną sinusoidę prądu (kosztem odkształcenia napięcia)? (pewnie ma dbać
    o kształt napięcia)
    - czy elektrownia jest w stanie na liczniku odróżnić czy moc bierna
    pochodzi np. od naszego silnika czy to jest kompensacja silnika u
    sąsiada przez nasz falownik? (chyba tak bo kierunek prądu jest przeciwny)
    - czy w takim razie może jednoznacznie stwierdzić że to my produkujemy
    energię z przestawionym cos fi czy to nasz falownik dopasowuje się do
    sytuacji w sieci (chyba nie, no może jakby każdemu założyć dokładnie
    zsynchronizowany licznik i badać prądy w każdym okresie).
    - czy dla elektrowni lepiej że moc bierna kompensuje się lokalnie między
    sąsiadami czy lepiej jest przepychać ją przez linię do podstacji i dalej
    do sieci średniego napięcia? (chyba lepiej lokalnie, mniejsze straty i
    mniejsze trafo w stacji można zainstalować)
    Nie da się przekierować tej kompensacji tylko do elektrowni, więc tak
    czy inaczej kompensują też sąsiedzi, tyle że wcześniej nikt ich za to
    nie obciążał. To znaczy były przypadki opłat za moc bierną u drobnych
    klientów z nowymi licznikami i PV, sprawa była odkręcona ale nie wiadomo
    czy kiedyś nie wróci. Może być tak że za przysługę (kompensacja mocy
    biernej) elektrownia jeszcze dowali opłaty, tym bardziej że jak
    wcześniej pisałem nie znalazłem dokumentów jak traktowana jest moc
    bierna w kontekście produkcji, zawsze podaje się przykłady i przypadki
    mocy odbieranej.

    > Tak czy inaczej - wydaje mi sie, ze w falowniku mozna zaprojektowac od
    > poczatku ustawialne przesuniecie, a jak widac - wiele jest tak
    > zrobionych, przepisy wymagaja, moze i siec naprawde wymaga ...
    >
    > hm, wrocmy do mojego przykladu - jak falownik dostarczy tylko czynną, to
    > bierną do okolicznych odbiorcow bedzie musiala dostarczyc elektrownia i
    > siec, wiec wcale sie nie dziwie, ze sie chca podzielic obowiazkiem :-)

    To że się dzielą obowiązkiem to pół biedy, gorzej że oni jeszcze za to
    obciążą ludzi kosztami i będą palić głupa że wszystko jest OK.

    Dla uczciwości trzeba dodać że falownik bez zasilania ze strony słońca
    potrafi wygenerować obciążenie pojemnościowe, ludzie na elektrodzie
    pisali że dla świętego spokoju odcinają na noc falownik od sieci.

    Piotrek