eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.rec.motocyklebez sprzęgła › Re: bez sprzęgła
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!.PO
    STED!not-for-mail
    From: The_EaGle <e...@j...com>
    Newsgroups: pl.rec.motocykle
    Subject: Re: bez sprzęgła
    Date: Tue, 25 Jan 2011 11:15:56 +0100
    Organization: http://onet.pl
    Lines: 85
    Message-ID: <ihm7ss$ile$1@news.onet.pl>
    References: <ihai9p$203$1@news.onet.pl>
    <f...@f...googlegroups.com>
    <ihc598$4a5$1@news.onet.pl> <4d39c30f$1@news.home.net.pl>
    <ihche7$olc$1@news.onet.pl> <ihcnaq$dps$1@news.onet.pl>
    <ihcnh7$dps$2@news.onet.pl> <ihetim$f0k$2@news.onet.pl>
    <0...@k...googlegroups.com>
    <ihjpcr$gho$2@news.onet.pl> <ihjpuj$qrf$1@node1.news.atman.pl>
    <ihjr58$q7u$1@news.onet.pl> <ihjrpi$tuo$3@node1.news.atman.pl>
    <ihjsk1$1mk$1@news.onet.pl> <ihjt42$tuo$5@node1.news.atman.pl>
    <ihlpmt$u3c$1@news.onet.pl> <ihm24h$o57$1@node1.news.atman.pl>
    NNTP-Posting-Host: 195.117.162.130
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=UTF-8; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: news.onet.pl 1295950556 19118 195.117.162.130 (25 Jan 2011 10:15:56 GMT)
    X-Complaints-To: n...@o...pl
    NNTP-Posting-Date: Tue, 25 Jan 2011 10:15:56 +0000 (UTC)
    User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 5.1; pl; rv:1.9.2.9) Gecko/20100915
    Thunderbird/3.1.4
    In-Reply-To: <ihm24h$o57$1@node1.news.atman.pl>
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.rec.motocykle:634919
    [ ukryj nagłówki ]

    W dniu 2011-01-25 09:37, AZ pisze:
    > On 2011-01-25, The_EaGle<e...@j...com> wrote:
    >>
    >> W tej chwili nie jeżdżę zima z oknem.
    >> Co do działania skrzyni biegów to ona jak najbardziej działa
    >> zero-jedynkowo. Chyba że masz na myśli skrzynie np multitronik ale
    >> jeżeli chodzi o kłową w motocyklu to nie wyobrażam sobie inaczej.
    >> Nie ma innych przekładni niż te które są w skrzyni - tzn że nie ma
    >> stanów pośrednich, wiec albo jest bieg albo go nie ma - zero - jeden.
    >>
    > Nie nie dziala zero jedynkowo. Tak jak doktorski juz napisal, jak sobie
    > wyobrazasz rozpiecie jednych klow i zapiecie drugich tak zeby nie
    > wystepowal moment w ktorym nie zapiete sa zadne? To co, zapinaja sie kly
    > nastepnego biegu a po tym zwalniaja drugiego? Jak sobie to wyobrazasz?

    Oczywiście że jest ułamek sekundy kiedy kły zazębiają jeden bieg a w
    momencie wrzucenia nie zazębiają żadnego a następnie drugi bieg. Jednak
    ta chwila trwa ułamek sekundy i jest nie wystarczająca do tego aby obr
    silnika spadły do wymaganego dla nowego biegu obroty.

    Poruszasz się z prędkością np 50km/h na 3 biegu i to oznacza 5 tys obr w
    silniku to na 4 biegu przy 50km/h będzie już np 3 tys obr. Żaden silnik
    w ciągu 0.1s nie zmieni prędkości obrotowej o 2tys obr! Chyba tutaj się
    ze mną zgodzisz czy też nie?


    >> Potem postawiłem go na podstawce i zrobiłem z 2 na 3 i nie mam nic po
    >> między. Nie wiem czy mam popsutą skrzynie ale po między 2 a 3 nie mam
    >> żadnego N. :)
    >>
    > No czyli pokazales tylko tyle, ze wg. Ciebie skrzynia dziala zero jedynkowo.
    > Ja nie mowilem ze pomiedzy 2 a 3 jest normalny N, jest moment w ktorym
    > zaden z biegow nie jest zapiety. Po wrzuceniu 2 pociagnij ja tylko do polowy
    > zakresu ruchu.

    Ja nie twierdzę że przez 0.1s nie ma momentu w którym bieg by nie był
    zapięty. Cała dyskusja toczy się wg mnie co jest korzystniejsze dla
    skrzyni - wysprzęglić czy nie podczas zmiany biegów i co jest dla niej
    niezdrowe.

    >>
    >> Szczególnie na podstawce widać co się dzieje jak zrobisz zmianę z 2 na 3
    >> a dokładnie - 2 do 5tys obr i 3 do spada do 3 tys obr - tylko że jak
    >> masz koło w górze to silnik tak szybko nie spada z obrotów, wiec koło
    >> napędowe przyspiesza a silnik zwalnia. Ewidentnie jest to wiec sytuacja
    >> o której pisze tzn że nie ma miejsca na spadek oborotów przy zmianie
    >> biegów i to że w 0.5s spadają oboroty podczas zmiany to wynik tego że
    >> sprzęgnięty z kołem napędowym wałek napędzany w skrzyni w momencie
    >> zmiany przekładni od razu powoduje zmniejszenie obrotów wału korbowego.
    >> To nie dzieje sie z powodu ujęcia gazu ale zwykłego "siłowania" a że wał
    >> korbowy silnika motocyklowego ma stosunkowo małą bezwładność to zmiana
    >> obrotów jest bardzo szybka a dodatkowo pomaga ujęcie gazu.
    >> W rezultacie dochodzi do bardzo szybkiej zmiany praktycznie nie
    >> odczuwalnej dla kierowcy.
    >>
    > Przeczysz sam sobie, skoro ma mala bezwladnosc to obroty spadaja wlasnie
    > bardzo szybko. Wkrec sobie silnik do 6krpm i zamknij przepustnice, jak
    > szybko spadaja obroty?

    Spadają szybko ale nie w czasie 0.1s po między przełączeniem biegu z 2
    na 3. Kiedy używasz sprzęgła masz dodatkowy poślizg i czas w którym
    wszystko odbywa się płynniej i mniej gwałtownie.

    >>
    >> Jak rozumiem wg Ciebie wytrzymałość na stałe zazębionych kół zębatych
    >> dąży do nieskończoności bo tylko tak można wytłumaczyć nie możność
    >> wyszczerbienia się tych zębów.
    >>
    > Nie odwracaj kota ogonem. To ze kola sa na stale zazebione to tylko
    > argument na to ze zmiana bez sprzegla jest na nie bez jakiegokolwiek
    > wplywu.

    To nie jest żaden argument za brakiem wpływu na zużycie mniejsze lub
    większe. Skoro wytrzymałość kół zębatych jest ograniczona to chyba
    lepiej dla nich używać sprzęgła i dawać więcej czasu na dostosowanie obr
    silnika do koła napędowego przy zmianie biegu? Kiedy używasz sprzęgła
    pozwalasz na dłuższy czas na dostosowanie prędkości i mniej gwałtownie
    spadają obr silnika.

    Pozdrawiam
    Rafał




Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: