    From: Artur Maśląg <f...@p...com>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: bagażnik samochodowy na rowery na tylną klape
    Date: Thu, 12 Apr 2012 20:05:28 +0200

    W dniu 2012-04-12 18:53, Dominik & Co pisze:
    > Dnia 12.04.2012 Artur Maśląg<f...@p...com> napisał/a:
    (...)
    > Nawet chciałem poszukać, ale jakiś geniusz prostaty wrzucił
    > do pdf (dostępne na isap.sejm.gov.pl) zeskanowaną treść dokumentu
    > jako obraz i z wyszukiwania nici.

    > No i specjalne dedykowane miejsce na bagażniku/listwie jest
    > konstrukcyjnie do tego przeznaczone przecież...

    Nie, bagażnik nie jest częścią pojazdu i pojazd nie był z nim
    homologowany.

    > Zderzak też nie jest "trwale zespolony"- można go odkręcić.

    Jest trwale zespolony i jest częścią pojazdu. Pojazd jest z nim
    homologowany.

    > Miałem na myśli "częściowo zasłoniętej", czyli o ograniczonej
    > czytelności- zwykle bagażnik nie zasłania całkowicie.
    > Ale nieważne- nie wolno tego i tego.

    Ważna jest jeszcze intencja ustawodawcy.

    > Komu i pod jakimi warunkami.

    To chyba logiczne, że jak określono komu, to i stosowne warunki
    spełnić musi?

    > Ale to nieistotne,
    > bo co do meritum (nie jest tablicą) się zgadzamy.

    Od początku "to" nie było tablicą rejestracyjną i takową nie miało
    być. Miało być tablicą informacyjną o numerze rejestracyjnym,
    skoro inaczej nie można.

    > A skoro nie jest tablicą (bo ma nie być), to jej istnienie
    > lub brak nie ma żadnego znaczenia. Te same skutki prawne
    > spowoduje przywieszenie zamiast tego powiedzmy marchewki.

    Zdecydowanie nie. Zastosowanie takiej tablicy jednoznacznie
    świadczy o tym, że kierowca ma świadomość nierozwiązanego
    problemu i stara się zgodnie z intencją ustawodawcy w jakiś
    sposób problem rozwiązać - zastosowanie marchewki może być
    potraktowanie jak dość idiotyczna drwina, która w niczym nie
    pomaga itd.

    > Nie zdjąć, tylko przewiesić.

    Nie wolno, z przyczyn wymienionych wcześniej.

    > Nadal jest umieszcona
    > na pojeździe, z tyłu, w miejscu konstrukcyjnie
    > do tego przeznaczonym (bagażnik ma wszak homologację).

    Nie jest.
    http://www.policja.pl/portal/pol/167/4373/
    <cite>
    Czy mogę korzystać z bagażnika do przewożenia rowerów, zamontowanego z
    tyłu na pojeździe. Bagażnik częściowo przysłania tylną tablicę
    rejestracyjną, a z instrukcji montażu wynika, że należy zdemontować
    tylną wycieraczkę w pojeździe?

    Zgodnie z art. 60 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. Prawo o
    ruchu drogowym ( Dz. U. z 2005r. Nr 108, poz. 908, z późn. zm.) zabrania
    się zakrywania świateł oraz urządzeń sygnalizacyjnych, tablic
    rejestracyjnych lub innych wymaganych tablic albo znaków, które powinny
    być widoczne.
    Biorąc pod uwagę obowiązujące przepisy, należy wskazać, że tablice
    rejestracyjne powinny być umieszczone w miejscach do tego konstrukcyjnie
    przeznaczonych i nie mogą być przesłonięte przez bagażnik do przewozu
    rowerów. Powyższe stanowisko podziela również Departament Dróg i
    Transportu Drogowego Ministerstwa Transportu, który w tym zakresie
    wyraził swój pogląd.
    Odnosząc się do zdemontowanej wycieraczki tylnej, należy wskazać na
    przepis art. 66 ust. 2 rd zgodnie z którym cyt. urządzenia i wyposażenie
    pojazdu, w szczególności zapewniające bezpieczeństwo ruchu i ochronę
    środowiska przed ujemnymi skutkami używania pojazdu, powinny być
    utrzymane w należytym stanie oraz działać sprawnie i skutecznie.

    Należy podkreślić, że nikt nie kwestionuje legalności samego bagażnika
    jako produktu, a jedynie sposób jego zamocowania na pojeździe, który
    powoduje przesłonięcie tablicy rejestracyjnej. W niektórych państwach
    Europy, dopuszczalne jest używanie tego rodzaju bagażników, pod
    warunkiem posiadania trzeciej (dodatkowej) tablicy rejestracyjnej
    montowanej na takim bagażniku. W Polsce, na chwilę obecną brak jest
    takich uregulowań prawnych.
    </cite>

    > IMHO zacytowany przepis nie zabrania umocowania tablicy
    > na bagażniku.

    Zabrania.

    > A zgadzamy się, że wykonanie "tablicy" z kartonu
    > nie spowoduje, że tablica rejestracyjna przestanie być
    > (częściowo) zasłonięta.

    Niech zasłania - nawet całkowicie. Numery rejestracyjne są
    widoczne (co zapewniłem). Tak naprawdę w przepisie nie chodzi wprost
    o zasłanianie tablic rejestracyjnych, tylko o możliwość identyfikacji
    pojazdu na podstawie numeru rejestracyjnego. Stąd nie wolno zasłaniać,
    podrabiać itd.

    > Sam chętnie zobaczyłbym orzecznictwo. Może jak kontrola
    > trafi na kogoś prominentnego... ;-)

    Jakie orzecznictwo? Jak pisałem, policja nigdy się do mnie nie
    przyczepiła o taką tablicę z kartonu (no, ale te białe to chyba
    dopiero mamy z 10 lat - wcześniej miałem czarne ;) ) i nie znam
    nikogo, kogo by się czepili za takie rozwiązanie. W internecie
    też nie znalazłem jakichś wiarygodnych doniesień o czepialstwie
    w tej materii, a w szczególności o wręczonym mandacie.