-
Data: 2012-05-10 01:22:01
Temat: Re: antena helikalna do 1m
Od: anacron <a...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]W dniu 2012-05-10 00:52, BartekK pisze:
> Ale częściowo muszę się zgodzić - podniecanie się strojeniem SWR poniżej
> 1.5-2.0 nie ma wielkiego sensu, zwłaszcza w aucie, gdzie podczas jazdy
> antena się wygina, warunki otoczenia zmieniają, i swr rzeczywisty
> wychodzi co chwilę gdzie chce.
Nieprecyzyjnie się wyraziłem, mówimy o antenach CB zamontowanych na
aucie (a nie kawałku drutu), więc w najgorszym wypadku o ile antena jest
sprawna SWR wskoczy na 3 (nigdy nie widziałem większego w przypadku
sprawnej), a to powoduje - o ile pamiętam - stratę 25% sygnału, co dla
odbiorcy jest organoleptycznie niezauważalne. W przypadku stacji
odbiorczej, nawet gdyby ten wynosił 10, słuchacz nie zauważy różnicy.
Reasumując w praktyce SWR nie ma kompletnie wpływu na odbiór, ma znikomy
wpływ na nadawanie. Wróćmy teraz do tematu, anteny helikalne to już
całkowicie badziew, jak wiesz promiennik powinien być pionowo, a drut w
takiej helikalnej jest poziomo nawiniętym zwojem. Z tego powodu nie ma
możliwości, aby ta antena miała dobre walory nadawcze, bo ona więcej
promieniuje w niebo, niż przy ziemi. Identycznie jest z bardzo krótkimi
antenami, im krótsza tym bardziej w górę sieje. A najkrótszy ideał dla
mobila czyli 5/8 długości fali w praktyce jest minimum 1,6m
promiennikiem (krótszych nie widziałem) co z powodu długości powoduje i
skoki SWR i zmianę płaszczyzny promieniowania, a co za tym idzie w
czasie jazdy antena traci swoje walory nadawcze. I tak np. dla Lemm
AT-1000 w przypadku postoju bez trudu nawiązujesz kontakt ze stacjami
bazowymi odległymi o 30-40km nawet, a w czasie jazdy ledwo sięgasz ponad
10km, co jest do uzyskania na sztywniejszej 1m antenie. Z mojego punktu
widzenia rozsądnie jest więc rozpatrywać anteny od 0,9 do 1,2m z miarę
sztywnym promiennikiem, najlepiej z dopasowaniem transformatorowym, a
nie pojemnościowym.
Następne wpisy z tego wątku
- 10.05.12 19:13 jerzu
- 10.05.12 19:38 marcin
- 10.05.12 19:41 marcin
- 10.05.12 23:02 anacron
- 11.05.12 00:24 BartekK
- 11.05.12 10:23 Axel
- 11.05.12 10:56 Jakub Witkowski
- 11.05.12 11:26 Jakub Witkowski
- 11.05.12 11:38 Jakub Witkowski
- 11.05.12 13:57 RoMan Mandziejewicz
- 11.05.12 14:36 Jakub Witkowski
- 11.05.12 15:24 RoMan Mandziejewicz
- 12.05.12 20:02 Yogi\(n\)
Najnowsze wątki z tej grupy
- wielkie bu
- Motodziennik #305 Nowy ELEKTRYK za 350 złotych miesięcznie? Kreatywne kredytowanie problemów
- Idzie zima...czyli zaczynamy TETRIS :)
- sprężyny przednie ściśnięte
- Kolejny spaliniak się zjarał
- nie chcem ale muszem zapytać
- test dokładności wskazań zużycia paliwa/energii przez komputery pokładowe (ADAC)
- jak to na autostradzie
- Leapmotor T03 Tak powinna wyglądać elektryfikacja
- Tak się sprzedają elektryczne woldzwageny ;-)
- Akumulator do Hyundai
- Rambo 2024. Co z radio-stopem
- Pijani kierowcy
- "Chciałem zamówić kurs tym"
- Windykatorzy ścigają spadkobierców z mandat nieboszczyka za przekroczenie prędkości???
Najnowsze wątki
- 2024-12-12 Warszawa => Administrator Bezpieczeństwa IT <=
- 2024-12-12 Ostrów Wielkopolski => Trener zespołu sprzedaży Call Center <=
- 2024-12-12 Kraków => Key Account Manager <=
- 2024-12-11 SEP 1 kV E
- 2024-12-11 DNS restrictions are on
- 2024-12-11 wielkie bu
- 2024-12-11 Białystok => Inżynier bezpieczeństwa aplikacji <=
- 2024-12-11 Aku LiPo źródło dostaw - ktoś poleci ?
- 2024-12-11 Warszawa => Specjalista Bezpieczeństwa Informacji <=
- 2024-12-11 Wrocław => Application Security Engineer <=
- 2024-12-11 Warszawa => Analyst in the Trade Development department (experience wi
- 2024-12-11 Lublin => Programista Delphi <=
- 2024-12-11 Motodziennik #305 Nowy ELEKTRYK za 350 złotych miesięcznie? Kreatywne kredytowanie problemów
- 2024-12-11 Warszawa => Spedytor Międzynarodowy <=
- 2024-12-11 Katowice => Key Account Manager (ERP) <=