-
Data: 2012-05-10 01:22:01
Temat: Re: antena helikalna do 1m
Od: anacron <a...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]W dniu 2012-05-10 00:52, BartekK pisze:
> Ale częściowo muszę się zgodzić - podniecanie się strojeniem SWR poniżej
> 1.5-2.0 nie ma wielkiego sensu, zwłaszcza w aucie, gdzie podczas jazdy
> antena się wygina, warunki otoczenia zmieniają, i swr rzeczywisty
> wychodzi co chwilę gdzie chce.
Nieprecyzyjnie się wyraziłem, mówimy o antenach CB zamontowanych na
aucie (a nie kawałku drutu), więc w najgorszym wypadku o ile antena jest
sprawna SWR wskoczy na 3 (nigdy nie widziałem większego w przypadku
sprawnej), a to powoduje - o ile pamiętam - stratę 25% sygnału, co dla
odbiorcy jest organoleptycznie niezauważalne. W przypadku stacji
odbiorczej, nawet gdyby ten wynosił 10, słuchacz nie zauważy różnicy.
Reasumując w praktyce SWR nie ma kompletnie wpływu na odbiór, ma znikomy
wpływ na nadawanie. Wróćmy teraz do tematu, anteny helikalne to już
całkowicie badziew, jak wiesz promiennik powinien być pionowo, a drut w
takiej helikalnej jest poziomo nawiniętym zwojem. Z tego powodu nie ma
możliwości, aby ta antena miała dobre walory nadawcze, bo ona więcej
promieniuje w niebo, niż przy ziemi. Identycznie jest z bardzo krótkimi
antenami, im krótsza tym bardziej w górę sieje. A najkrótszy ideał dla
mobila czyli 5/8 długości fali w praktyce jest minimum 1,6m
promiennikiem (krótszych nie widziałem) co z powodu długości powoduje i
skoki SWR i zmianę płaszczyzny promieniowania, a co za tym idzie w
czasie jazdy antena traci swoje walory nadawcze. I tak np. dla Lemm
AT-1000 w przypadku postoju bez trudu nawiązujesz kontakt ze stacjami
bazowymi odległymi o 30-40km nawet, a w czasie jazdy ledwo sięgasz ponad
10km, co jest do uzyskania na sztywniejszej 1m antenie. Z mojego punktu
widzenia rozsądnie jest więc rozpatrywać anteny od 0,9 do 1,2m z miarę
sztywnym promiennikiem, najlepiej z dopasowaniem transformatorowym, a
nie pojemnościowym.
Następne wpisy z tego wątku
- 10.05.12 19:13 jerzu
- 10.05.12 19:38 marcin
- 10.05.12 19:41 marcin
- 10.05.12 23:02 anacron
- 11.05.12 00:24 BartekK
- 11.05.12 10:23 Axel
- 11.05.12 10:56 Jakub Witkowski
- 11.05.12 11:26 Jakub Witkowski
- 11.05.12 11:38 Jakub Witkowski
- 11.05.12 13:57 RoMan Mandziejewicz
- 11.05.12 14:36 Jakub Witkowski
- 11.05.12 15:24 RoMan Mandziejewicz
- 12.05.12 20:02 Yogi\(n\)
Najnowsze wątki z tej grupy
- Zniknął list gończy za "Frogiem". Frog się nam odnalazł?
- zawsze parkuj tyłem do ulicy
- nie będzie naprawy pod blokiem?
- korytarz zycia
- serce boli
- Seicento vs Szydło, comes back :)
- Zasięg Tesli przy szybszej jeździe
- 300km/h
- Jaka nawigacja z asystentem zmiany pasa ruchu?
- Zapierdalać
- Oszczędzanie nie jest łatwe
- Jeździ, skręca, hamuje
- Do IO i innych elektrooszolomow, tu macie prawdziwe smrody
- śnieg
- Jazda z Warszawy do Krakowa teslą
Najnowsze wątki
- 2025-01-17 Zniknął list gończy za "Frogiem". Frog się nam odnalazł?
- 2025-01-17 Kto wytłumaczy "głupiemu" prezydentowi Dudzie wielką moc prawną "dekretu premiera" TUSKA? [(C)Korneluk (2025)]
- 2025-01-17 Warszawa => Inżynier oprogramowania .Net <=
- 2025-01-17 Natalia z Andrychowa
- 2025-01-17 Gliwice => Business Development Manager - Dział Sieci i Bezpieczeńst
- 2025-01-17 Warszawa => System Architect (Java background) <=
- 2025-01-17 Warszawa => Full Stack .Net Engineer <=
- 2025-01-17 Gliwice => IT Expert (Network Systems area) <=
- 2025-01-17 Lublin => Programista Delphi <=
- 2025-01-17 Warszawa => Developer .NET (mid) <=
- 2025-01-17 Ostrów Wielkopolski => Konsultant Wdrożeniowy Comarch XL/Optima (Ksi
- 2025-01-17 Katowice => Senior Field Sales (system ERP) <=
- 2025-01-17 Wróblewo => Analityk finansowy <=
- 2025-01-17 Żerniki => Specjalista ds. Employer Brandingu <=
- 2025-01-17 pradnica krokowa