-
1. Data: 2025-01-09 21:11:16
Temat: akumulator napięcie 12.0v
Od: PiteR <e...@f...pl>
Co myślicie o moim samochodziku?
Nowa Varta 55Ah
Jeżdzę ostatnio z multimetrem.
1. Ładowanie jak skała 14.4v nie ważne ile czego nawłączam.
2. po zgaszeniu silnika błyskawicznie spada na 12.0v
3. potem już nie spada dalej, auto zasypia
4. rano przychodzę jest 11.9v zapala normalnie
5. w Londynie teraz temp rankami nie spada ponizej -2st C
6. auto ma wszystko na prąd nawiewy, klapki na silniczkach
ma też elektryczne wspomaganie kierownicy i elektryczna pompe powietrza
dodatkowego do szybkiego zagrzania katalizatorow Euro 5.
Nie podoba mi się to spoczynkowe 12.0v zeby nie zasiarczyc akku
powinno spadać powoli i być chociaż z 12.4v rano.
--
Piter
# kradno ale sie dzielo
-
2. Data: 2025-01-09 22:36:24
Temat: Re: akumulator napięcie 12.0v
Od: Mirek <m...@n...dev>
On 9.01.2025 21:11, PiteR wrote:
> Co myślicie o moim samochodziku?
Sprzedaj póki jeździ ;)
> Nowa Varta 55Ah
[..]
> Nie podoba mi się to spoczynkowe 12.0v zeby nie zasiarczyc akku
> powinno spadać powoli i być chociaż z 12.4v rano.
>
Pieron wie z czego oni teraz te akumulatory robią. Z systemem
"zgaś na światłach a za minutę zapal" przy hamowaniu silnikiem jest 16V.
Był podpięty dodatkowy, zwykły akumulator - po trasie 250km wygotowało
mu elektrolit.
Najlepiej sprawdź w jakiejś dokumentacji producenta dokładnie po symbolu
akumulatora jakie ma mieć parametry.
--
Mirek
-
3. Data: 2025-01-09 23:38:55
Temat: Re: akumulator napięcie 12.0v
Od: Pixel(R)?? <m...@p...onet.pl>
W dniu 09.01.2025 o 21:11, PiteR pisze:
> Co myślicie o moim samochodziku?
> Nowa Varta 55Ah
>
> Jeżdzę ostatnio z multimetrem.
>
> 1. Ładowanie jak skała 14.4v nie ważne ile czego nawłączam.
> 2. po zgaszeniu silnika błyskawicznie spada na 12.0v
> 3. potem już nie spada dalej, auto zasypia
> 4. rano przychodzę jest 11.9v zapala normalnie
> 5. w Londynie teraz temp rankami nie spada ponizej -2st C
> 6. auto ma wszystko na prąd nawiewy, klapki na silniczkach
> ma też elektryczne wspomaganie kierownicy i elektryczna pompe powietrza
> dodatkowego do szybkiego zagrzania katalizatorow Euro 5.
>
> Nie podoba mi się to spoczynkowe 12.0v zeby nie zasiarczyc akku
> powinno spadać powoli i być chociaż z 12.4v rano.
>
Weź go w końcu naładuj co? Prostownika nie masz?
--
Pixel(R)??
-
4. Data: 2025-01-10 03:17:03
Temat: Re: akumulator napięcie 12.0v
Od: ptoki <p...@e...pl>
On 2025-01-09 14:11, PiteR wrote:
> Co myślicie o moim samochodziku?
> Nowa Varta 55Ah
>
> Jeżdzę ostatnio z multimetrem.
>
> 1. Ładowanie jak skała 14.4v nie ważne ile czego nawłączam.
> 2. po zgaszeniu silnika błyskawicznie spada na 12.0v
> 3. potem już nie spada dalej, auto zasypia
> 4. rano przychodzę jest 11.9v zapala normalnie
> 5. w Londynie teraz temp rankami nie spada ponizej -2st C
> 6. auto ma wszystko na prąd nawiewy, klapki na silniczkach
> ma też elektryczne wspomaganie kierownicy i elektryczna pompe powietrza
> dodatkowego do szybkiego zagrzania katalizatorow Euro 5.
>
> Nie podoba mi się to spoczynkowe 12.0v zeby nie zasiarczyc akku
> powinno spadać powoli i być chociaż z 12.4v rano.
>
Sie ciesz ze masz 12V u mnie notorycznie jest 11.8 lub nawet mniej nawet
po ladowaniu, w jesien/zime.
Przylaczam sie do pytania o to z czego robi sie aku dzis.
Juz nawet nie mowie ze kiedys aku do malacza mial chyba 34Ah a teraz juz
pojemnosci nie pisza tylko maksylmalne prady jakie sie daje osiagnac - w
praktyce pojmnosci sa na poziomie 90minut:
Examples of Ford Focus battery reserve capacities
2016 Ford Focus: Has a reserve capacity of 140 minutes
2018 Ford Focus: Has a reserve capacity of 120 minutes
2015 Ford Focus: Has a reserve capacity of 95 minutes
How to calculate RC
Charge the battery to 100%
Start a clock
Draw 25 amps of power from the battery at 80°F
Stop the clock when the battery voltage drops below 10.5 volts
The number of minutes the battery supplied power is the RC rating
Czyli nowa foka ma aku o pojemnosci 37Ah.
Nie dziw sie ze masz jak masz, lepiej nie bedzie. Nawet jak poszukasz
lepszego aku.
Jak chcesz sobie jakos tam pomoc to radio podepnij se na osobne
podtrzymanie a na aku zaloz cos takiego:
https://allegro.pl/oferta/wylacznik-hebel-pradu-akum
ulatora-12v-32v-300a-14243578300?bi_s=ads&bi_m=produ
ctlisting:desktop:query&bi_c=MjAxZTE5NjgtZjRlZS00YjV
jLWI1NjQtNWI0NzhhMTQwZTliAA&bi_t=ape&referrer=proxy&
emission_unit_id=b62d5aaf-5dcb-4a6b-a5ec-a03bdc27473
5
Szpeje w aucie nie beda ci aku wyzerac. Ale pilotem se auta juz nie
otworzysz...
--
Lukasz
-
5. Data: 2025-01-10 15:22:59
Temat: Re: akumulator napięcie 12.0v
Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>
On 09.01.2025 21:11, PiteR wrote:
> Nie podoba mi się to spoczynkowe 12.0v zeby nie zasiarczyc akku
> powinno spadać powoli i być chociaż z 12.4v rano.
U mnie w Yarisie po 8 latach było właśnie tak jak opisujesz. Oryginalna
Varta 45Ah 330A - trzymała 2 dni po naładowaniu prostownikiem.
Zmieniłem na taki sam (wymiarowo) Five Star 55Ah 460A. Po tygodniu
stania kręci szybciej niż poprzedni po skończeniu ładowania.
> Ładowanie jak skała 14.4v nie ważne ile czego nawłączam.
To akurat u mnie całkowicie inaczej wygląda. Wszystko wyłączone poza
silnikiem ~13,4V, załączę klimę ~14,3V, dodam światła mijania ~13,8V,
jak zamiast mijania dzienne (oryginalne) ~13,2V, jak załączę grzanie
szyby i lusterek, to podnosi o ~0,4V (obojętnie które światła).
Ewidentnie to ładowanie nie jest "zaczynamy od 14,4V i schodzimy w dół".
--
Pozdrawiam,
Mateusz Bogusz
-
6. Data: 2025-01-10 17:54:39
Temat: Re: akumulator napięcie 12.0v
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Thu, 09 Jan 2025 20:11:16 GMT, PiteR wrote:
> Co myślicie o moim samochodziku?
> Nowa Varta 55Ah
>
> Jeżdzę ostatnio z multimetrem.
>
> 1. Ładowanie jak skała 14.4v nie ważne ile czego nawłączam.
To dobrze, choc IMO - wiele aut ma niższe napięcie.
A nowsze to jakis skomplikowany system "zarządzania ładowaniem".
> 2. po zgaszeniu silnika błyskawicznie spada na 12.0v
IMO - zdrowy akumulator to ma raczej 13.0V.
Ale być może auto Ci jakiś większy prąd w tym momencie jeszcze bierze.
> 3. potem już nie spada dalej, auto zasypia
> 4. rano przychodzę jest 11.9v zapala normalnie
Tylko tu nie wiadomo, co auto zdążyło włączyc.
Może znów bierze z 10A jeszcze przed zapaleniem silnika ...
> 5. w Londynie teraz temp rankami nie spada ponizej -2st C
Zima. U mnie od +2 do +8 :-)
> 6. auto ma wszystko na prąd nawiewy, klapki na silniczkach
> ma też elektryczne wspomaganie kierownicy i elektryczna pompe powietrza
> dodatkowego do szybkiego zagrzania katalizatorow Euro 5.
>
> Nie podoba mi się to spoczynkowe 12.0v zeby nie zasiarczyc akku
> powinno spadać powoli i być chociaż z 12.4v rano.
Też mi się nie podoba, ale jak widać - to nie wina auta.
Musiałbys sprawdzic napięcie na celach, albo gęstość elektrolitu -
może jedna cela mocno rozładowana.
A miernik dobry? Może ma 0.5V błędu ...
J.
-
7. Data: 2025-01-10 18:12:08
Temat: Re: akumulator napięcie 12.0v
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Thu, 9 Jan 2025 20:17:03 -0600, ptoki wrote:
> On 2025-01-09 14:11, PiteR wrote:
>> Co myślicie o moim samochodziku?
>> Nowa Varta 55Ah
>>
>> Jeżdzę ostatnio z multimetrem.
>>
>> 1. Ładowanie jak skała 14.4v nie ważne ile czego nawłączam.
>> 2. po zgaszeniu silnika błyskawicznie spada na 12.0v
>> Nie podoba mi się to spoczynkowe 12.0v zeby nie zasiarczyc akku
>> powinno spadać powoli i być chociaż z 12.4v rano.
>>
>
> Sie ciesz ze masz 12V u mnie notorycznie jest 11.8 lub nawet mniej nawet
> po ladowaniu, w jesien/zime.
Zły miernik, czy zwarta cela?
Obstawiam celę :-(
> Przylaczam sie do pytania o to z czego robi sie aku dzis.
> Juz nawet nie mowie ze kiedys aku do malacza mial chyba 34Ah a teraz juz
> pojemnosci nie pisza tylko maksylmalne prady jakie sie daje osiagnac - w
IMO - pojemności ciągle piszą.
A do rozruchu to właśnie prądy ważne, a nie pojemności :-)
> praktyce pojmnosci sa na poziomie 90minut:
>
> Examples of Ford Focus battery reserve capacities
> 2016 Ford Focus: Has a reserve capacity of 140 minutes
> 2018 Ford Focus: Has a reserve capacity of 120 minutes
> 2015 Ford Focus: Has a reserve capacity of 95 minutes
>
> How to calculate RC
> Charge the battery to 100%
> Start a clock
> Draw 25 amps of power from the battery at 80°F
> Stop the clock when the battery voltage drops below 10.5 volts
> The number of minutes the battery supplied power is the RC rating
>
> Czyli nowa foka ma aku o pojemnosci 37Ah.
Nie. efekt 25A.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Prawo_Puekerta
(czeski błąd w linku?)
Normalnie pojemność jest podawana przy prądzie 10h lub nawet 5h,
a prąd maksymalny ... podobno te oryginalne mają nieduży
https://youtu.be/tpqYdEWf9VY?t=170
ktos tam dopisał, ze rozruszniki z przekładniami juz nie wymagają tak
dużych prądów.
Ale jak zrobic akumulator o dużej pojemności i małym prądzie
rozruchowym?
I w ogóle - po co ta duża pojemność ?
> Nie dziw sie ze masz jak masz, lepiej nie bedzie. Nawet jak poszukasz
> lepszego aku.
Ale akurat ma bardzo dobrze. Napięcie ładowania 14.4V, wręcz wzrorowe.
Tylko pytanie kiedy ten akumulator wysiądzie i gdzie :-)
J.
-
8. Data: 2025-01-11 02:49:26
Temat: Re: akumulator napięcie 12.0v
Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)
Mateusz Bogusz <m...@o...pl> wrote:
> To akurat u mnie całkowicie inaczej wygląda. Wszystko wyłączone poza
> silnikiem ~13,4V, załączę klimę ~14,3V
Miałem Yariskę, zakładałem w niej klimę własnoręcznie, zdoktoryzowałem się
:) Tam jest przewód od sterownika klimy do sterownika silnika, podbija
delikatnie obroty jak włączasz klimę.
--
Jada dwie mrówki na motorze. Nagle jedna mówi:
- Chyba mucha do oka mi wpadła!
-
9. Data: 2025-01-11 05:31:53
Temat: Re: akumulator napięcie 12.0v
Od: ptoki <p...@e...pl>
On 2025-01-10 11:12, J.F wrote:
> On Thu, 9 Jan 2025 20:17:03 -0600, ptoki wrote:
>> On 2025-01-09 14:11, PiteR wrote:
>>> Co myślicie o moim samochodziku?
>>> Nowa Varta 55Ah
>>>
>>> Jeżdzę ostatnio z multimetrem.
>>>
>>> 1. Ładowanie jak skała 14.4v nie ważne ile czego nawłączam.
>>> 2. po zgaszeniu silnika błyskawicznie spada na 12.0v
>
>>> Nie podoba mi się to spoczynkowe 12.0v zeby nie zasiarczyc akku
>>> powinno spadać powoli i być chociaż z 12.4v rano.
>>>
>>
>> Sie ciesz ze masz 12V u mnie notorycznie jest 11.8 lub nawet mniej nawet
>> po ladowaniu, w jesien/zime.
>
> Zły miernik, czy zwarta cela?
> Obstawiam celę :-(
>
W kolejnych prawie nowych aku albo rocznych dwuletnich w roznych autach?
Juz przestalem sie przejmowac jak widze 11V. I zakladam ze aku wytrzyma
maks 3 lata. Choc sa wyjatki. Ah, I te 3 lata w warunkach zimy, nie to
co w Polsce mamy.
>> Przylaczam sie do pytania o to z czego robi sie aku dzis.
>> Juz nawet nie mowie ze kiedys aku do malacza mial chyba 34Ah a teraz juz
>> pojemnosci nie pisza tylko maksylmalne prady jakie sie daje osiagnac - w
>
> IMO - pojemności ciągle piszą.
>
> A do rozruchu to właśnie prądy ważne, a nie pojemności :-)
>
Niby tak, ale jak auto stoi tydzien to pojemnosci jest tyle ze pradu tez
nie ma. Auto stoi a szpeje prad zra bo centralny zamek musi sluchac caly
czas. I takie tam...
W maluchu literalnie nic nie pracowalo a aku byl tak duzy jak w foce z
radiami, zamkami, alarmami, logika gaszenia auta po jego wylaczeniu itp...
>
>> praktyce pojmnosci sa na poziomie 90minut:
>>
>> Examples of Ford Focus battery reserve capacities
>> 2016 Ford Focus: Has a reserve capacity of 140 minutes
>> 2018 Ford Focus: Has a reserve capacity of 120 minutes
>> 2015 Ford Focus: Has a reserve capacity of 95 minutes
>>
>> How to calculate RC
>> Charge the battery to 100%
>> Start a clock
>> Draw 25 amps of power from the battery at 80°F
>> Stop the clock when the battery voltage drops below 10.5 volts
>> The number of minutes the battery supplied power is the RC rating
>>
>> Czyli nowa foka ma aku o pojemnosci 37Ah.
>
> Nie. efekt 25A.
> https://pl.wikipedia.org/wiki/Prawo_Puekerta
>
> (czeski błąd w linku?)
>
> Normalnie pojemność jest podawana przy prądzie 10h lub nawet 5h,
>
> a prąd maksymalny ... podobno te oryginalne mają nieduży
> https://youtu.be/tpqYdEWf9VY?t=170
>
> ktos tam dopisał, ze rozruszniki z przekładniami juz nie wymagają tak
> dużych prądów.
> Ale jak zrobic akumulator o dużej pojemności i małym prądzie
> rozruchowym?
> I w ogóle - po co ta duża pojemność ?
>
Zeby nie musiec aku co 3 lata wymieniac.
Bo jak pojemnosc konkretna to po tych 5 latach dalej pokreci mimo ze juz
60% akumulatora nie ma...
>> Nie dziw sie ze masz jak masz, lepiej nie bedzie. Nawet jak poszukasz
>> lepszego aku.
>
> Ale akurat ma bardzo dobrze. Napięcie ładowania 14.4V, wręcz wzrorowe.
>
U mnie tez ladowalo wzorowo.
Az auto oglupialo i posypalo bledami i serwis zasugerowal lawete bo nie
bylo wiadomo czy 3x wyzsze cisnienie oleju to jakas fanaberia czy
rzeczywisty pomiar.
> Tylko pytanie kiedy ten akumulator wysiądzie i gdzie :-)
>
A popchac zeby odpalic ponoc nie powinno sie :)
--
Lukasz
-
10. Data: 2025-01-11 15:14:03
Temat: Re: akumulator napięcie 12.0v
Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>
On 11.01.2025 02:49, Arnold Ziffel wrote:
> Miałem Yariskę, zakładałem w niej klimę własnoręcznie, zdoktoryzowałem się
> ? Tam jest przewód od sterownika klimy do sterownika silnika, podbija
> delikatnie obroty jak włączasz klimę.
Podbija też na zimnym silniku gdy się włączy grzanie.
Tak przy okazji, bo w renówce mam identycznie jak w tym yarisie - każdy
teraz samochód blokuje otwieranie bagażnika gdy się ruszy i przekroczy
jakąś tam prędkość? Jest to dla mnie tak wkurzające, że trzeba zgasić
silnik i nacisnąć otwarcie drzwi (w yarisie obojętne czy z kluczyka czy
z panelu, w renówce musi być z kluczyka).
--
Pozdrawiam,
Mateusz Bogusz