    From: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: aku w latopach nieużywanych
    Date: Sun, 27 Aug 2023 14:35:08 -0000 (UTC)

    J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Ogolnie wiadomo, ze litowe baterie degradują sie i od leżenia,
    > szczególnie w stanie bardzo naładowanym, i bardzo rozładowanym.
    > Najzdrowsze jest połowiczne naładownie ... a przynajmniej było.

    Znalazłem ostatnio na śmietniku głośnik Bluetooth. Zabrałem, bo zbieram
    takie dziwne rzeczy, żeby zobaczyć co jest w środku i może naprawić dla
    samego naprawienia.

    W środku bateria li-ion, rozładowana poniżej 1 V.

    Elektronika sprawna, choć na wyłączonym głośniku pobiera 55 uA. Tylko
    dlatego, że dali przycisk włączający głośnik (trzymasz i się włącza)
    zamiast normalnego przełącznika.

    Inny głośnik Bluetooth mam w szufladzie, nie używam go, ale bateria
    trzyma. Bo ma mechaniczny wyłącznik.

    55 uA to nie tak dużo, ale jednak wystarczająco, żeby (dodając
    samorozładowanie) bateria zeszła poniżej 1 V. Albo po prostu miała taką
    upływność (nie sprawdzę już, bo zutylizowana, poza tym i tak nie
    ładowałbym takiej nieznanej baterii w domu).

    Wyczyściłem dokładnie obudowę, ogarnąłem go, dodałem fizyczny wyłącznik,
    wymieniłem baterię, i mam fajny głośnik BT. To nie są drogie rzeczy (ten
    model kosztuje ok. 50 zł), ale nie kupiłbym, bo nie potrzebuję, poza tym
    mam już jeden. W sumie naprawiłem dla samego naprawienia.

    > A trudno, aby taka bateria przez wiele lat była naladowana.
    > W dodatku czesto elektronika utrudnia/uniemożliwia start mocno
    > rozładowanej baterii.

    Tak, ten nie ładował po podpięciu zasilania.

    --
    Podczas seansu w kinie dziewczyna szepce do sąsiada:
    - Wspaniale całujesz, Karolu. Czy to dlatego, że siedzimy dziś w ostatnim