    Date: Tue, 12 Jan 2016 19:01:54 +0100
    From: Maciek <m...@p...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Zwoje kabla na linii telefonicznej

    Użytkownik Atlantis napisał:
    > Robiąc "inspekcję" zauważyłem rzecz, o której praktycznie zapomniałem.
    > Gdy ponad dwadzieścia lat temu instalowano telefon w tym budynku,
    > monterzy zostawili na zewnątrz kawał luźnego kabla, który potem
    > zabezpieczyli zwijając go w pętlę. Powstała z tego cewka powietrzna o
    > kilku-kilkunastu zwojach i średnicy około 10 cm. Podejrzewam, że dodaje
    > to jakąś szeregową indukcyjność, która może mieć mocno niekorzystny
    > wpływ na transmisję danych po VDSL.
    >
    > Ktoś z was orientuje się, czy to mogło czemuś pierwotnie (w czasach, gdy
> [...]

    Zapas na wypadek przerwania. Dzięki niemu unikniesz sztukowania
    przewodu. Nie ma znaczenia dla Twoich transmisji, chyba że ma
    poprzecieraną izolację i zawlgotniał. Sprawdź, czy się nie obluzował,
    nie majta na wietrze.

    Twoje ostatnie metry mogą mieć znaczenie ale tylko gdy masz coś naprawdę
    namącone. Jeżeli możesz otworzyć puszkę na budynku, to ją skontroluj.
    Sprawdź, czy nie jest zawilgocona. W razie czego oczyść (szczotka do
    zębów + dentaurat), popraw połączenia i poprawnie zamknij, uszczelniając
    od góry i z boków. Zostaw otwór od dołu - inaczej będzie się kondensować
    woda.
    W domu postaraj się o podłączenie modemu jak najbliżej przyłącza. Żeby
    to nie był łańcuch gniazdek przechodzących przez cały budynek i dopiero
    na końcu modem. Telefon dopiero po wyjściu ze splitera lub modemu -
    jeżeli ma wbudowany spliter.

    Czasami problemem są ochronniki odgromowe. Powinny być montowane przy
    liniach napowietrznych. Ochronnik zwykle pogarsza parametry w.cz. linii
    ale bez niego będzie kiepsko w czasie burzy. Jeżeli masz takie pudełko
    na przyłączu, to sprawdź jak działa bez niego ale to tylko w ramach
    eksperymentu, bo nie radzę pozostawiać domowej instalacji bez niego.
    Zwłaszcza że o ile Cię znam z tej grupy, to nie wyłączasz swoich zabawek
    przed wyjazdem, czy burzą.

    Monterzy również wspominali mi o pewnej ciekawostce - mianowicie
    starożytne kable w papierowej izolacji, z ołowianym pancerzem, były
    znacznie lepsze do ADSL/SDSL niż nowoczesne, miedziane, zalewane
    wewnątrz żelem dla zabezpieczenia przed wilgocią. Im więcej powietrza w
    dielektryku i im będzie on grubszy - tym lepiej. W sumie logiczne.

    Największym wrogiem jest partactwo kablarzy. Nie znam konkretnych
    wymagań ale kable są wykonywane ze skręconych par, te pary skręca się w
    wiązki itd. Całość ma się kręcic w jedną stronę. Jeżeli kablarze
    wciągają do kanalizacji kablowej odcinki kabla z dwóch końców, nie
    dbając o kontynuowanie jednolitego skręcenia, to robi sie duże tłumienie
    dla w.cz. Tego nie potwierdzę, bo nie były moją specjalnością.

    W moim bloku ogólnie panuje instalacja aluminiowa. Również odcinek
    między moim mieszkaniem a pionem na korytarzu jest poprowadzony
    aluminiowym przewodem elektrycznym. W mieszkaniu mam oczywiscie miedź,
    przez pana montera skręconą w palcach z tym aluminium. Na korytarzu jest
    nowy miedziany pion. Czyli w niewielkiej odległości od gniazdka
    telefonicznego mam dwa niedoskonałe połączenia. Nie mam ADSL po tym
    kablu, więc mi to zwisa ale na reflektometrze TDR, podłączonym do
    gniazdka, wyraźnie widać dwie małe górki, sygnalizujące pogorszenie tych
    połączeń. Ogólnie pętla jest OK, więc nie wiem, czy to mogłoby mieć
    jakikolwiek większy wpływ, niż 1,5km odległości od centrali. Nie mam
    potrzeby poprawiania ale widać, że jak się chce, to są urządzenia
    pomagające w utrzymaniu sieci.