  • 1. Data: 2009-05-04 11:42:17
    Temat: Zwiększenie rozpiętości tonalnej matryc
    Od: "Sławek Drogosz" <s...@p...onet.pl>

    Standardowe "sprzętowe" metody uzyskania wysokiej rozpietości tonalnej
    matryc to :
    - duża powierzchnia pojedynczych sensorów (fotodiod) potrafiących zgromadzić
    duży zakres ładunku (najlepiej wypadają lustrzanki pełnoklatkowe)
    - rozwiąznie matryc Fujifilm Super CCD SR o sensorze składajacym się z dwóch
    fotodiod o różnej powierzchni

    Czytając ostatnio o zjawisku blooming'u - spotkałem się z dwoma metodami
    zapobiegania temu zjawisku:
    1) W matryce są wbudowywane specjalne zabezpieczenia, mające powstrzymywać
    "przeciekanie" nadmiarowych ładunków. Mają one jednak zasadniczą wadę:
    zmniejszają efektywną powierzchnię fotocel sensora o jakieś 30%, co skutkuje
    spadkiem jej czułości, lub wzrostem szumów wskutek silniejszego wzmocnienia
    sygnału.
    2) Wykonanie szeregu krótkich, następujących bezpośrednio po sobie
    ekspozycji zamiast jednej długiej, i połączenie ich w jedno ujęcie. W ten
    prosty sposób, zmniejszając ilość światła rejestrowanego jednorazowo przez
    fotocele matrycy, unikamy ich przepełnienia.

    I tutaj moja konkluzja: dlaczego metody 2) (która w pewnej grupie aparatów
    jest zapewne używana) nie wykorzystać do redukcji przepaleń - z krótkich
    ekspozycji (składających się sumarycznie na właściwą ekspozycję) wybierać te
    które nie uległy przepaleniu (oczywiście robiąc to w "inteligentnym
    algorytmie").

    Pzdr,
    Sławek

  • 2. Data: 2009-05-04 11:52:38
    Temat: Re: Zwiększenie rozpiętości tonalnej matryc
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Sławek Drogosz pisze:

> [...]
    > ekspozycji (składających się sumarycznie na właściwą ekspozycję) wybierać te
    > które nie uległy przepaleniu (oczywiście robiąc to w "inteligentnym

    Ale cienie nadal będą niedoświetlone. Zmniejszy to szumy, ale wiele
    dodatkowej informacji nie wniesie.
    A co do metody - stosowana jest trochę inna; nazywa się HDR.

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 3. Data: 2009-05-04 11:59:54
    Od: "Sławek Drogosz" <s...@p...onet.pl>

    > A co do metody - stosowana jest trochę inna; nazywa się HDR.

    Zgadza się - ale to metoda "biurkowa" (programy do obróbki grafiki) - a mnie
    interesują metody do implementacji w samym aparacie cyfrowym :-) .

  • 4. Data: 2009-05-04 12:04:30
    Od: "b...@n...pl" <b...@n...pl>

    Sławek Drogosz napisał(a):

    > Zgadza się - ale to metoda "biurkowa" (programy do obróbki grafiki) - a mnie
    > interesują metody do implementacji w samym aparacie cyfrowym :-) .

    Mi się marzy matryca, gdzie każdy piksel może mieć różną czułość. Wtedy
    implementcja filtru połówkowego byłaby fajna. A raczej strefowego
    filtru, nie połówkowego.

    wer

  • 5. Data: 2009-05-04 12:09:09
    Od: "Agent" <w...@o...ue>

    Użytkownik "Sławek Drogosz" <s...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Zgadza się - ale to metoda "biurkowa" (programy do obróbki grafiki) - a
    > mnie interesują metody do implementacji w samym aparacie cyfrowym :-) .

    W aparacie pewnie tez niedługo będzie :) Chociaż powinno byc samo exposure
    blend a nie hdr taki jaki mamy dostępny w programach komp. Mam na myśli że
    aparat tylko składa 2-3 fotki sam, dopasowuje poruszenie między nimi i
    wybiera a z nich odpowiednie obszary bez "podkręcania" softwerowego.

  • 6. Data: 2009-05-04 12:13:44
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Sławek Drogosz wrote:

    > Zgadza się - ale to metoda "biurkowa" (programy do obróbki grafiki) - a mnie
    > interesują metody do implementacji w samym aparacie cyfrowym :-) .

    Olympus ma na to patent, będzie prawdopodobnie w LX4. Ma to działać bez
    opóźnienia między zdjęciami.

  • 7. Data: 2009-05-04 12:28:09
    Od: "Sławek Drogosz" <s...@p...onet.pl>

    > Olympus ma na to patent, będzie prawdopodobnie w LX4. Ma to działać bez
    > opóźnienia między zdjęciami.

    LX4 - to zapowiedź kolejnego aparatu w sytemie mikro 4/3 - ale Panasonic'a.
    Szkoda, że bedzie miał matrycę 12MPixeli :-( .

  • 8. Data: 2009-05-04 12:33:54
    Od: John Smith <u...@e...net>

    Sławek Drogosz napisał(a):

    > LX4 - to zapowied 1/4 kolejnego aparatu w sytemie mikro 4/3 - ale Panasonic'a.
    > Szkoda, ?e bedzie mia? matryce 12MPixeli :-( .

    Za mało, czy za dużo?

    --
    Mirek

  • 9. Data: 2009-05-04 12:36:18
    Od: "Sławek Drogosz" <s...@p...onet.pl>

    > Za mało, czy za dużo?

    Za duzo - zdecydowanie za duzo :-(

  • 10. Data: 2009-05-05 13:54:44
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Sławek Drogosz" gtmlft$m8p$...@a...news.neostrada.pl

    > Zgadza się - ale to metoda "biurkowa" (programy do obróbki grafiki) - a mnie
    interesują metody do implementacji w samym aparacie
    > cyfrowym :-) .

    Widziałem kompakt robiący naraz dwie fotki, które w efekcie dają większą
    pojemność tonalną czy jak to nazwać. HDR w aparacie. Użytkownik po prostu
    dostaje fotkę o większej rozpiętości i nawet nie wie (może nie wiedzieć)
    o tym, że składają się na nią aż dwie fotki (pstryknięte z różnymi
    nastawami) złożone w jedną całość.

    --
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'