  • Data: 2023-10-26 17:35:19
    Temat: Re: Zmuszania do kupna elektryka cd
    Od: nadir <n...@h...org> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 26.10.2023 o 14:51, J.F pisze:

    > Jak chcesz miec przyzwoite osiągi, to technologia jest ... no i sam
    > nie wiem - okreslic jako "kosmiczną", bo wszak uzyteczny EV powstał
    > 30 lat po dotarciu do Księżyca, co o czyms swiadczy,
    > czy jednak jest to mniej niż dzisiejsza kosmiczna?
    > A moze więcej, jak sie popatrzy co jeździ po innych planetach?
    > tzn w po jednej innej planecie.
    > P.S. Elektryczny pojazd jeździł i po Księżycu, a nawet kilka.

    Nie, pojazdy elektryczne były na długo przed lotami na księżyc, nie
    przyjęły się właśnie z powodu problemów z masą i pojemnością
    akumulatorów co skutecznie niwelowały silniki spalinowe.
    A przyzwoite osiągi i loty w kosmos to inna sprawa, większość kierowców
    nie potrzebuje przyzwoitych osiągów i specyfiki kosmicznych warunków.

    > W zasadzie nigdy nie było, to tylko kwestia zasięgu i sensownosci.

    Nie, to była głównie kwestia masy akumulatorów, ich trwałości oraz
    szybkości łasowania, od dekady czy dwóch nie ma z tym problemów,
    problemy są głównie z dostępnością do szybkich ładowarek oraz kosztami
    energii.

    > Jednemu wystarczy 10km, innemu 1000 będzie za mało ...

    Ale to dotyczy też samochodów spalinowych.

    > Ale ile będzie kosztowała polisa ? :-)

    Polisa na co? Miliony ludzi nosi przy dupie ogniwa litowe i się z tego
    powodu nie ubezpiecza.

    > ten tego, chinskie tanie akumulatory ... temat rzeka :-)

    Grubo ponad połowa ogniw w samochodach to wyrób chińskich fabryk, więc
    to nie jest już problem.

    > I falownik.

    Doliczyłem go jako elektronikę i sterowanie.

    > W zasadzie tak, tylko nie będę zgadywał, ile to konkretnie kosztuje.
    > Metal jest tani, obrabiarki drogie, ale jak sie kupiło, to i obrobiony
    > metal jest niedrogi :-)

    Nie musi być konkretnie, wystarczają dane szacunkowe, żeby wiedzieć co
    ile jest warte. Jeden producent ma takie a inny inne koszty na
    poszczególnych podzespołach, jak się czegoś nie opłaca produkować, to
    się bierze nawet od "konkurencji".

    > Wielkosc samochodu generuje raczej niewielkie koszta, ale w cenach
    > salonowych tego nie widać, lub nie zawsze widac.

    Na pewno więcej materiałów i surowca idzie na większy samochód,
    dodatkowo w większej budzie można upakować więcej gadżetów, to są główne
    koszta samochodu.
    A że koszty wyprodukowania samochodu są sporo mniejsze niż widzimy w
    salonach, to żadna nowość. Tylko to nie uzasadnia sporo większej różnicy
    w cenie między podobnej wielkości/jakości między samochodem elektrycznym
    a spalinowym.

    > Tu mamy kwestię baterii, ktora tania nie jest.

    Już napisałem ile mniej więcej kosztują baterie, a silnik spalinowy z
    pierdoletami do spełniania wyśrubowanych norm i skrzynia biegów, tym
    bardziej automatyczna, też tanie nie są.

    > Spalinowe tez jezdzily sporo tansze. Ale ponoc sporo gorsze.

    Ponoć, bo tak na prawdę nie było ich u nas i nadal nie ma. Ale jakoś nie
    słychać żeby samochody w Chinach rozpierdalały się na potęgę.

    > Ostatnie informacje z Chin są jednak takie, ze mieli kilkaset
    > fabryczek EV i wiekszość juz zbankrutowała.
    > Na swiecie tez widać, ze ilosc koncernów samochodowych spada - małe
    > fabryczki nie mają racji bytu.
    > Elektryków to pewnie też dotyczy ... ale kto wie ...

    Bankructwa to jedna sprawa, ale skoro małe chińskie fabryczki są w
    stanie wyprodukować tanie i w miarę sprawne samochody elektryczne, to co
    powstrzymuje wielkie europejskie koncerny?

    > Cos w tym jest, ale wątpie :-)

    Wątpisz w to, że przez te wszystkie eurobzudy mamy koszty życia większe
    niż kraje bez tej całej rozbuchanej administracji? Zobacz ile z Twoich
    pieniędzy zabiera Ci państwo w postaci różnych danin i podatków.

    > Urzedasy sobie robotę znajdą. Chocby cały system recyklingu - wiesz
    > ile to papierów może wymagać ? :-)

    Tylko, że to my się składamy na tych wszystkich urzędasów.