eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyZmiana wielkości felgi
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 11

  • 1. Data: 2014-11-05 17:21:38
    Temat: Zmiana wielkości felgi
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Mam w samochodzie dośc niestandardowe opony:
    195/70/14

    Czy zmaiast kupowac dośc drogie opony, mógłbym zmienić rozmiar felgi np.
    15?


    Wtedy pasowałyby mi bardzo standardowe opony 195/65/15

    Da się tak?


  • 2. Data: 2014-11-05 17:35:15
    Temat: Re: Zmiana wielkości felgi
    Od: MichaelData(R) <s...@o...com>

    Budzik wydumał(a) w news:XnsA3DCACF868AACbudzik61pocztaonetpl@127.0.0.1 :
    > Mam w samochodzie dośc niestandardowe opony:
    > 195/70/14
    > Czy zmaiast kupowac dośc drogie opony, mógłbym zmienić rozmiar felgi np.
    > 15?
    > Wtedy pasowałyby mi bardzo standardowe opony 195/65/15
    > Da się tak?

    Pewnie. Dlaczego miałoby byc inaczej?

    --
    Michael________(TM)
    ______/) /\ | /\
    "Truth is a simple place, here for us all to see, reach as it comes to you
    as it comes to me, as I will always need you inside my heart"(*Yes*)EUR


  • 3. Data: 2014-11-05 17:46:01
    Temat: Re: Zmiana wielkości felgi
    Od: <4...@5...174601.invalid> (Tom N)

    Budzik w
    <news:XnsA3DCACF868AACbudzik61pocztaonetpl@127.0.0.1
    >:

    > Mam w samochodzie dośc niestandardowe opony:
    > 195/70/14

    > Czy zmaiast kupowac dośc drogie opony, mógłbym zmienić rozmiar felgi np.
    > 15?

    > Wtedy pasowałyby mi bardzo standardowe opony 195/65/15

    > Da się tak?

    Wszystko sie da, pytanie za ile i dlaczego tak drogo...

    A poważnie:
    krok 1.
    Co mówi instrukcja obsługi samochodu.
    krok 2.
    np.
    http://www.opony.com.pl/narzedzia/zamienniki-opon/19
    5/70r14/
    krok 3.
    np.
    http://www.felgi.pl/narzedzia-do-felg/kalkulator-et-
    felgi
    http://www.oponeo.pl/wybierz-felgi-stalowe
    krok 4.
    http://www.google.pl/search?q=felgi

    Szukasz, dopasowujesz, liczysz...


    --
    'Tom N'


  • 4. Data: 2014-11-06 14:21:12
    Temat: Re: Zmiana wielkości felgi
    Od: MichaelData(R) <s...@o...com>

    Tom N wydumał(a) w
    news:141105.174601.pms.3233.9@int.dyndns.org.invalid
    .141105.invalid :
    > Budzik w
    > <news:XnsA3DCACF868AACbudzik61pocztaonetpl@127.0.0.1
    >:
    >> Mam w samochodzie dośc niestandardowe opony:
    >> 195/70/14
    >> Czy zmaiast kupowac dośc drogie opony, mógłbym zmienić rozmiar felgi np.
    >> 15?
    >> Wtedy pasowałyby mi bardzo standardowe opony 195/65/15
    >> Da się tak?
    > Wszystko sie da, pytanie za ile i dlaczego tak drogo...
    > A poważnie:
    > krok 1.
    > Co mówi instrukcja obsługi samochodu.
    > krok 2.
    > np.
    > http://www.opony.com.pl/narzedzia/zamienniki-opon/19
    5/70r14/
    > krok 3.
    > np.
    > http://www.felgi.pl/narzedzia-do-felg/kalkulator-et-
    felgi
    > http://www.oponeo.pl/wybierz-felgi-stalowe
    > krok 4.
    > http://www.google.pl/search?q=felgi
    > Szukasz, dopasowujesz, liczysz...

    Co prawda, róznie to wychodzi. W moim miałem fabrycznie 15/65 zimówki/stal i
    zamieniam na 16/65 letnie/alu gdzie instrukcja dopuszcza i nareszcie pokładowy
    licznik zaczął pokazywać prędkość poprawnie, bo dotad "kłamał" o 10km/h (+dane z
    ECU/OBD2) wg GPS i doliczał dodatkowy "przebieg". Co prawda powyżej 130km/h zaczyna
    pokazywac mniej niz GPS ale to juz nieistotne :)
    --
    Michael________(TM)
    ______/) /\ | /\
    "Truth is a simple place, here for us all to see, reach as it comes to you
    as it comes to me, as I will always need you inside my heart"(*Yes*)EUR


  • 5. Data: 2014-11-06 15:59:51
    Temat: Re: Zmiana wielkości felgi
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik MichaelData(R) s...@o...com ...

    > Co prawda, róznie to wychodzi. W moim miałem fabrycznie 15/65
    > zimówki/stal i zamieniam na 16/65 letnie/alu gdzie instrukcja
    > dopuszcza i nareszcie pokładowy licznik zaczął pokazywać prędkość
    > poprawnie,

    Przy tej samej szerokości opony nic dziwnego bo 16/65 jest wieksza niz
    15/65.

    U mnie odpowiednikiem 195/70/14 jest 195/65/15


  • 6. Data: 2014-11-06 17:24:02
    Temat: Re: Zmiana wielkości felgi
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 2014-11-05 17:21, Budzik pisze:
    > Mam w samochodzie dośc niestandardowe opony:
    > 195/70/14
    >
    > Czy zmaiast kupowac dośc drogie opony, mógłbym zmienić rozmiar felgi np.
    > 15?

    Przypominam, że średnica felgi nie jest jedynym parametrem. Są różne
    felgi o rozmiarze 15 i tylko jeden typ (albo żaden) będzie pasować do
    twojego pojazdu. Sprawdź w instrukcji albo zapytaj producenta.

    MJ



  • 7. Data: 2014-11-06 18:47:15
    Temat: Re: Zmiana wielkości felgi
    Od: "xxx" <x...@w...pl>


    Użytkownik "Budzik" <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj> napisał w
    wiadomości news:XnsA3DCACF868AACbudzik61pocztaonetpl@127.0.0.1.
    ..
    > Mam w samochodzie dośc niestandardowe opony:
    > 195/70/14
    >
    > Czy zmaiast kupowac dośc drogie opony, mógłbym zmienić rozmiar felgi
    > np.
    > 15?
    >
    >
    > Wtedy pasowałyby mi bardzo standardowe opony 195/65/15
    >
    > Da się tak?

    Przy takiej zmianie będziesz miał różnicę rzędu 0,93%, czyli znośnie.
    Przy zmianie na 205/60/R15 to tylko -0,26% (ale w drugą stronę). Mowa
    oczywiście o obwodzie koła, czyli także wskazaniach prędkościmierza i
    liczników odległości. Można przyjąć (arbitralnie), że nawet 2-3% nie
    zrobi specjalnej różnicy, ale oczywiście im mniej, tym lepiej.

    Kilka truizmów:

    W szczególności rozmiar felgi determinuje wielkość tarczy hamulcowej i
    zacisku hamulcowego - ale to ograniczenie "od dołu" (czyli nie da się
    założyć mniejszej niż rozmiar narzucony przez te elementy samochodu).
    "Od góry" ogranicza go wielkość nadkola, czyli maksymalny rozmiar koła
    (opona+felga) - najlepiej oczywiście zachować fabryczny rozmiar, czyli
    średnica koła po napompowaniu gumy pownna być możliwie zbliżona do
    wielkości homologowanej przez producenta (nie będzie przekłamań licznika
    i prędkościomierza, lub będą dokładnie takie, jakie przewidział
    producent).

    1. Należy przy tym pamiętać, że to zawsze jest jakiś kompromis. Dużo
    gumy, mało metalu - gorsza trakcja (tzw. pływanie), lepszy komfort. Dużo
    metalu, mało gumy - lepszy wygląd, podły komfort, lepsza trakcja (choć
    to oczywiście zależy od innych czynnikówm tj. własności opony, głównie
    od bieżnika).

    2. Nie bez znaczenia jest również to, że zestaw - na przykład 16-to
    calowych felg z odpowiednimi oponami będzie ok. dwa do czterech razy
    tańszy, niż koła o takim samym obwodzie ale na 19-to calowych felgach i
    oponach o odpowiednio niższym profilu ( i nie chodzi tylko o cenę felg,
    ale przed wszystkim opon).

    3. Bardzo istotne, a nierzadko pomijane przez dresów tuningujących swoje
    pojazdy w zaciszu rozmaitych szop, są takie parametry jak ET oraz
    szerokość felgi. Zmieniając koła na szersze, należy pamiętać, by tak
    dopasować szerokość i ET, by przy maksymalnym skręcie koło nie ocierało
    wewnątrz nadkola, a równocześnie nie wystawało na zewnątrz poza obrys
    samochodu (już nie podczas skętu ;-). Do tego należy uwzględnić
    konieczność dopasowania szerokości opony do szerokości felgi.

    4. Zmiana o rozmiar czy dwa nie niesie zazwyczaj z sobą poważnych
    konsekwencji i z reguły przechodzi bezboleśnie (nie dotyczy
    "stuningowanych" fabrycznie, lub przez poprzednich użytkowników), ale
    jeżeli ktoś chce zmieniać szerokość o więcej niż cal, to należy się
    upewnić, że właściwie dobierzemy te parametry (cal to znów arbitralnie
    dobrana wartość, ale doświadczenie podpowida mi, że z taką zmianą nie
    powinno być problemu).

    5. W wypadku wątpliwości nalezy obliczyć z wykorzystaniem ołówka i
    kartki, lub kalkulatorów online jakie dobrać ET oraz szerokość felgi.
    Komuś zamożnemu mniej będzie przeszkadzało to, że za większą felgę i
    niższą oponę zapłaci nawet kilka razy więcej.

    6. Przy uwzględnieniu tego wszystkiego należy pamiętać, że każda felga
    ma również takie parametry jak ilość i rozstaw śrub mocujących, oraz
    średnicę otworu centralnego. Otwór można skorygować odpowiednimi
    pierścieniami bądź przetoczeniem felgi (w zależności od tego, czy jest
    mniejszy czy większy od wymaganego). Rozstaw śrub można korygować
    specjalnymi pierścieniami dystansującymi, ale może to być wkurzające,
    niebezpieczne i czasami mało estetyczne. No i popsuje nam ET, chyba, że
    uwględnimy to dobierając felgę.

    Podsumowując: Im mniejsza zmiana, tym mniejszy problem. Zakładając, że
    chcesz zmienić o jeden rozmiar, nie powinno być problemu, zwłaszcza,
    jeśli zachowasz obwód koła, szerokość felgi, opony i ET felgi (wtedy
    cała różnica sprowadza się do tego, że masz mniej gumy a więcej metalu,
    oraz trochę mniej pieniędzy w portfelu). Jeśli jednak chcesz założyć coś
    znacznie różniącego się od konfiguracji fabrycznej, musisz wziąć te
    wszystkie czynniki pod uwagę.

    Przemek


  • 8. Data: 2014-11-06 19:58:43
    Temat: Re: Zmiana wielkości felgi
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Michał Jankowski m...@f...edu.pl ...

    >> Mam w samochodzie dośc niestandardowe opony:
    >> 195/70/14
    >>
    >> Czy zmaiast kupowac dośc drogie opony, mógłbym zmienić rozmiar felgi np.
    >> 15?
    >
    > Przypominam, że średnica felgi nie jest jedynym parametrem. Są różne
    > felgi o rozmiarze 15 i tylko jeden typ (albo żaden) będzie pasować do
    > twojego pojazdu. Sprawdź w instrukcji albo zapytaj producenta.
    >
    Wszystko wskazuje na to, ze powinny być
    6,5j x 15 5x98 ET31


  • 9. Data: 2014-11-06 19:58:45
    Temat: Re: Zmiana wielkości felgi
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik xxx x...@w...pl ...

    > Podsumowując: Im mniejsza zmiana, tym mniejszy problem. Zakładając, że
    > chcesz zmienić o jeden rozmiar, nie powinno być problemu, zwłaszcza,
    > jeśli zachowasz obwód koła, szerokość felgi, opony i ET felgi (wtedy
    > cała różnica sprowadza się do tego, że masz mniej gumy a więcej metalu,
    > oraz trochę mniej pieniędzy w portfelu). Jeśli jednak chcesz założyć coś
    > znacznie różniącego się od konfiguracji fabrycznej, musisz wziąć te
    > wszystkie czynniki pod uwagę.
    >
    U mnie zmiana bedzie z
    6,5jx15 5x98 14 cali + opona 195/70/14
    na
    6,5jx15 5x98 15 cali + opona 195/65/15

    Dzieki za wszelkie sugestie.


  • 10. Data: 2014-11-06 20:28:31
    Temat: Re: Zmiana wielkości felgi
    Od: "xxx" <x...@w...pl>

    Użytkownik "Budzik" <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj> napisał w
    wiadomości news:XnsA3DDC9378AA2Bbudzik61pocztaonetpl@127.0.0.1.
    ..
    > Użytkownik xxx x...@w...pl ...
    >
    >> Podsumowując: Im mniejsza zmiana, tym mniejszy problem. Zakładając,
    >> że
    >> chcesz zmienić o jeden rozmiar, nie powinno być problemu, zwłaszcza,
    >> jeśli zachowasz obwód koła, szerokość felgi, opony i ET felgi (wtedy
    >> cała różnica sprowadza się do tego, że masz mniej gumy a więcej
    >> metalu,
    >> oraz trochę mniej pieniędzy w portfelu). Jeśli jednak chcesz założyć
    >> coś
    >> znacznie różniącego się od konfiguracji fabrycznej, musisz wziąć te
    >> wszystkie czynniki pod uwagę.
    >>
    > U mnie zmiana bedzie z
    > 6,5jx15 5x98 14 cali + opona 195/70/14
    > na
    > 6,5jx15 5x98 15 cali + opona 195/65/15
    >
    > Dzieki za wszelkie sugestie.

    Sprawdź jeszcze - gdy już wybierzesz konkretną felgę, lub inaczej -
    uwzględnij podczas wybierania - szerokość felgi (podawna w calach, np.
    5,5 6,5 itp.) oraz ET (w milimetrach). *Jeżeli będzie taka sama jak
    fabryczna, to niczym się nie przejmujesz.* Jeżeli np. wybierzesz felgę
    szerszą o pół cala od fabrycznej, to uwzględnij to dobierając
    odpowiednio ET (powinno się zmniejszyć o połowę różnicy - 0,5 cala to ok
    12,7 mm, czyli zmiana ET o ok. 6 mm da tę samą głębokość koła).

    Konkretnie - wybierając felgę o 0,5 cala szerszą (czyli przy tym samym
    ET, połowa tej połowy (ćwierć cala) wsunie się głębiej, druga ćwiartka
    będzie bardziej wystawać - by to skorygować od wewnętrznej strony - w
    idealnej sytuacji zadbaj, by ET było o 6-7 mm mniejsze od ET oryginalnej
    felgi (im mniejsze ET tym felga bardziej wystaje na zewnątrz). Jeśli
    będzie mniejsze od tych 6-7 mm, tym felga będzie bardziej wystawać na
    zewnątrz - w tym wypadku ET mniejsze o 10 a nawet 20 mm też może być
    (zakładamy, że opona ma taką samą szerokość), o ile oczywiście jest
    odpowiedni zapas na zewnątrz, by nie wystawała poza obrys auta. ET
    większe niż fabryczne sprawi, że wewnętrzna część koła będzie
    przesunięta o ćwierć cala (wynikające z szerokości felgi) oraz tę
    różnicę pomiędzy ET oryginalnej i nowej. Jeżeli to da w sumie za dużo,
    to może ocierać, dlatego tu zachowałbym ostrożność -ale konkretnej
    "tolerancji" w tym wypadku nie doradzę, bo to zależy od auta. Po prostu
    najbezpieczniej jest szukać felgi z ET mniejszym od oryginalnego o
    połowę różnicy w szerokości felgi. Oczywiście w takim wypadku może być
    ET mniejsze o 5, o 8, o 10 mm - bo trudno oczekiwać, że znajdziesz takie
    z dokładnie wyliczoną różnicą 6 mm.

    Przemek

strony : [ 1 ] . 2


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: