eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyZmiana wielkości felgiRe: Zmiana wielkości felgi
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!plix.pl!newsfeed2.plix.pl!goblin3!gobli
    n1!goblin.stu.neva.ru!newsfeed.neostrada.pl!unt-exc-01.news.neostrada.pl!unt-sp
    o-b-01.news.neostrada.pl!news.neostrada.pl.POSTED!not-for-mail
    From: "xxx" <x...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    References: <X...@1...0.0.1>
    In-Reply-To: <X...@1...0.0.1>
    Subject: Re: Zmiana wielkości felgi
    Date: Thu, 6 Nov 2014 18:47:15 +0100
    MIME-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; format=flowed; charset="iso-8859-2"; reply-type=original
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Priority: 3
    X-MSMail-Priority: Normal
    X-Newsreader: Microsoft Windows Mail 6.0.6002.18197
    X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V6.0.6002.18463
    Lines: 85
    Message-ID: <545bb42e$0$2851$65785112@news.neostrada.pl>
    Organization: Telekomunikacja Polska
    NNTP-Posting-Host: 217.99.203.5
    X-Trace: 1415296046 unt-rea-b-01.news.neostrada.pl 2851 217.99.203.5:64397
    X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2548734
    [ ukryj nagłówki ]


    Użytkownik "Budzik" <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj> napisał w
    wiadomości news:XnsA3DCACF868AACbudzik61pocztaonetpl@127.0.0.1.
    ..
    > Mam w samochodzie dośc niestandardowe opony:
    > 195/70/14
    >
    > Czy zmaiast kupowac dośc drogie opony, mógłbym zmienić rozmiar felgi
    > np.
    > 15?
    >
    >
    > Wtedy pasowałyby mi bardzo standardowe opony 195/65/15
    >
    > Da się tak?

    Przy takiej zmianie będziesz miał różnicę rzędu 0,93%, czyli znośnie.
    Przy zmianie na 205/60/R15 to tylko -0,26% (ale w drugą stronę). Mowa
    oczywiście o obwodzie koła, czyli także wskazaniach prędkościmierza i
    liczników odległości. Można przyjąć (arbitralnie), że nawet 2-3% nie
    zrobi specjalnej różnicy, ale oczywiście im mniej, tym lepiej.

    Kilka truizmów:

    W szczególności rozmiar felgi determinuje wielkość tarczy hamulcowej i
    zacisku hamulcowego - ale to ograniczenie "od dołu" (czyli nie da się
    założyć mniejszej niż rozmiar narzucony przez te elementy samochodu).
    "Od góry" ogranicza go wielkość nadkola, czyli maksymalny rozmiar koła
    (opona+felga) - najlepiej oczywiście zachować fabryczny rozmiar, czyli
    średnica koła po napompowaniu gumy pownna być możliwie zbliżona do
    wielkości homologowanej przez producenta (nie będzie przekłamań licznika
    i prędkościomierza, lub będą dokładnie takie, jakie przewidział
    producent).

    1. Należy przy tym pamiętać, że to zawsze jest jakiś kompromis. Dużo
    gumy, mało metalu - gorsza trakcja (tzw. pływanie), lepszy komfort. Dużo
    metalu, mało gumy - lepszy wygląd, podły komfort, lepsza trakcja (choć
    to oczywiście zależy od innych czynnikówm tj. własności opony, głównie
    od bieżnika).

    2. Nie bez znaczenia jest również to, że zestaw - na przykład 16-to
    calowych felg z odpowiednimi oponami będzie ok. dwa do czterech razy
    tańszy, niż koła o takim samym obwodzie ale na 19-to calowych felgach i
    oponach o odpowiednio niższym profilu ( i nie chodzi tylko o cenę felg,
    ale przed wszystkim opon).

    3. Bardzo istotne, a nierzadko pomijane przez dresów tuningujących swoje
    pojazdy w zaciszu rozmaitych szop, są takie parametry jak ET oraz
    szerokość felgi. Zmieniając koła na szersze, należy pamiętać, by tak
    dopasować szerokość i ET, by przy maksymalnym skręcie koło nie ocierało
    wewnątrz nadkola, a równocześnie nie wystawało na zewnątrz poza obrys
    samochodu (już nie podczas skętu ;-). Do tego należy uwzględnić
    konieczność dopasowania szerokości opony do szerokości felgi.

    4. Zmiana o rozmiar czy dwa nie niesie zazwyczaj z sobą poważnych
    konsekwencji i z reguły przechodzi bezboleśnie (nie dotyczy
    "stuningowanych" fabrycznie, lub przez poprzednich użytkowników), ale
    jeżeli ktoś chce zmieniać szerokość o więcej niż cal, to należy się
    upewnić, że właściwie dobierzemy te parametry (cal to znów arbitralnie
    dobrana wartość, ale doświadczenie podpowida mi, że z taką zmianą nie
    powinno być problemu).

    5. W wypadku wątpliwości nalezy obliczyć z wykorzystaniem ołówka i
    kartki, lub kalkulatorów online jakie dobrać ET oraz szerokość felgi.
    Komuś zamożnemu mniej będzie przeszkadzało to, że za większą felgę i
    niższą oponę zapłaci nawet kilka razy więcej.

    6. Przy uwzględnieniu tego wszystkiego należy pamiętać, że każda felga
    ma również takie parametry jak ilość i rozstaw śrub mocujących, oraz
    średnicę otworu centralnego. Otwór można skorygować odpowiednimi
    pierścieniami bądź przetoczeniem felgi (w zależności od tego, czy jest
    mniejszy czy większy od wymaganego). Rozstaw śrub można korygować
    specjalnymi pierścieniami dystansującymi, ale może to być wkurzające,
    niebezpieczne i czasami mało estetyczne. No i popsuje nam ET, chyba, że
    uwględnimy to dobierając felgę.

    Podsumowując: Im mniejsza zmiana, tym mniejszy problem. Zakładając, że
    chcesz zmienić o jeden rozmiar, nie powinno być problemu, zwłaszcza,
    jeśli zachowasz obwód koła, szerokość felgi, opony i ET felgi (wtedy
    cała różnica sprowadza się do tego, że masz mniej gumy a więcej metalu,
    oraz trochę mniej pieniędzy w portfelu). Jeśli jednak chcesz założyć coś
    znacznie różniącego się od konfiguracji fabrycznej, musisz wziąć te
    wszystkie czynniki pod uwagę.

    Przemek

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: