-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!not
-for-mail
From: "Massai" <t...@w...pl>
Newsgroups: pl.misc.samochody
Subject: Re: Zginęli jadąc pod prąd
Date: Wed, 22 Sep 2010 08:53:44 +0000 (UTC)
Organization: http://onet.pl
Lines: 100
Message-ID: <i7cg6o$l15$1@news.onet.pl>
References: <i77ktf$n3d$1@news.onet.pl> <4c975f00$0$27029$65785112@news.neostrada.pl>
<i77olm$n32$1@inews.gazeta.pl>
<4c97728a$0$27029$65785112@news.neostrada.pl>
<4c97730c$0$22806$65785112@news.neostrada.pl>
<esbln42l5dkb$.1dpau1rk4ct4l$.dlg@40tude.net>
<i783bi$t6g$1@inews.gazeta.pl> <i784qu$5f3$1@inews.gazeta.pl>
<c1.01.3Ml1vh$Iqv@mike.oldfield.org.pl> <d...@b...softax.pl>
<i79vjo$94m$1@news.onet.pl> <8...@b...softax.pl>
<i7ajfu$adm$1@inews.gazeta.pl> <i7ao1c$m1h$1@news.onet.pl>
<i7aqav$588$1@inews.gazeta.pl>
NNTP-Posting-Host: ip-212-160-173-137.static.entel.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=iso-8859-2
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: news.onet.pl 1285145624 21541 212.160.173.137 (22 Sep 2010 08:53:44 GMT)
X-Complaints-To: n...@o...pl
NNTP-Posting-Date: Wed, 22 Sep 2010 08:53:44 +0000 (UTC)
User-Agent: XanaNews/1.18.1.6
X-Antivirus: avast! (VPS 091117-0, 2009-11-17), Outbound message
X-Antivirus-Status: Clean
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2312080
[ ukryj nagłówki ]Artur Maśląg wrote:
> W dniu 2010-09-21 18:55, Massai pisze:
> (...)
> > > Znaczy się braków wykazać nie potrafisz, ale będziesz podważał
> > > tezy, że kategoria 18-24 lata jest kategorią najbardziej wypadkową
> > > i ludziom z tego przedziału brakuje pokory.
> >
> > Imho samo wykazanie że wnioski zostały wyciągnięte ze źle dobranych
> > danych, jest wystarczającym wykazaniem braków.
>
> Zależy jak określisz złe dobranie danych oraz czego wnioski dotyczą.
>
> > Ale to już jest gdybanie.
>
> Nie bardzo - podałem drugą statystykę, która choć nie podaje ilości
> aktywnych kierowców to niestety pogarsza status grup 'większego
> ryzyka'.
>
> > Bez przesady. Jak tu zaraz przytoczę dwa zestawy danych, jeden o
> > sprzedazy rowerów w Chinach i drugi liczbie plam na słońcu, i dajmy
> > na to przypadkowo wyjdzie jakaś korelacja, to jak sobie wyobrażasz
> > STATYSTYCZNE fałszowanie takiej tezy o związku tych dwóch elementów?
>
> Zdecydowanie zaprotestuję - obawiam się, że w tym rozumowaniu tkwi
> błąd - zależność statystyczna to nie korelacja, a sama korelacja nie
> mówi o związkach przyczynowo-skutkowych.
Żeby badać zależność statystyczną, trzeba najpierw postawić hipotezę
tłumaczącą związek, podeprzeć ją konkretami, wynikami badań samych
elementów hipotezy, potem odpowiednio dobrać liczbowe dane porównywane,
i dopiero na koniec liczyć.
Przykładowo: stawiasz np tezę że grupa kierowców 18-24 lata powoduje
dużo wypadków bo jest niedojrzała emocjonalnie i ma tendecję do
ryzykownej jazdy.
Na wstępie wypadałoby podeprzeć się wynikami badań że ta grupa
RZECZYWIŚCIE jest niedojrzała emocjonalnie i że rzeczywiście ta
niedojrzałość powoduje tendencję do ryzykownej jazdy.
Potem wypadałoby wskazać uczciwie jakieś czynniki wpływające na
zwiększone/zmniejszone ryzyko wypadku, np. że młodzi kierowcy mają
lepszy refleks i to ogranicza wpływ tej brawurowej jazdy na wypadkowość.
Przeanalizować związki pomiędzy tymi czynnikami. Uwzglednić wpływ
uczenia się kierowców (po pierwszym wypadku wielu już tak nie
chojrakuje).
Potem zebrać dane o liczbie rzeczywiście siadających za kółkiem w danej
grupie i porównać z liczbą wypadków które powodują. Najlepiej takimi
które są spowodowane brawurą (jeśli chcemy twierdzić że wypadkowość
wynika z brawury), a nie np. brakiem doświadczenia i umiejętności.
Dzwon na oblodzonej drodze nie zawsze jest spowodowany brawurą.
I dopiero przedstawiać wyliczenia.
Wyobraź sobie hipotetycznie że np. w grupie 18-24 odsetek jeżdżących w
stosunku do populacji jest dwa razy większy niż w przypadku grupy 25-39.
W takiej sytuacji wskaźnik wypadki do populacji bez tej informacji o
odsetku rzeczywistych kierowców nic nam nie powie.
A o tym odsetku kierowców to sobie gdybamy.
Wydaje się że jest mniejszy niż w starszych grupach, ale kto wie, kto
wie.
Tylko że "wydaje się" nie jest naukową metodą.
>
> > Są dwa zestawy danych, inne nie będą. Przypadkowo wykazują
> > korelację, ale zwyczajnie nie ma między nimi fizycznego związku.
>
> Jw.
>
> > W tej konkretnie sytuacji wypadków vs wiek korelacja zapewne nie
> > jest przypadkowa,
>
> Póki co omawiamy dość konkretną sytuację i szaleństwem byłoby
> twierdzić, że występuje tutaj przypadkowa zależność.
Przypadkowa to może nie, ale już po części wynikająca z innych
czynników owszem.
Mała propozycja do uwzglednienia:
młodzi kierowcy zazwyczaj poruszają się starszymi samochodami, o często
nieszczególnym stanie technicznym i znacznie gorzej wyposażonymi pod
względem bezpieczeństwa aktywnego.
Grupa starsza ma nowsze samochody wyposażone w całą masę trzyliterowych
skrótów, abs, esp, tcs i tym podobne.
W trudnej sytuacji starszy kierowca o ciut niższych umiejętnościach
wyjdzie bez wypadku, bo mu pomogą systemy. Młodszy w swoim
stuningowanym golfie trójce będzie miał ABS, i to wszystko. I mimo że
może mieć umiejętności trochę większe - przydzwoni.
To rozumowanie nie jest pozbawione sensu, zwróć uwagę że i władza to
dostrzegła. Wprowadzono obowiązkowy ABS w nowych samochodach już jakiś
czas temu, teraz wprowadzają obowiązkowe ESP.
--
Pozdro
Massai
Następne wpisy z tego wątku
- 22.09.10 10:54 Artur 'futrzak' Maśląg
- 22.09.10 11:04 Sebastian Kaliszewski
- 22.09.10 10:59 Sebastian Kaliszewski
- 22.09.10 11:38 Gom
- 22.09.10 11:41 Artur 'futrzak' Maśląg
- 22.09.10 11:43 Sebastian Kaliszewski
- 22.09.10 11:50 Sebastian Kaliszewski
- 22.09.10 11:48 Artur 'futrzak' Maśląg
- 22.09.10 12:26 Artur 'futrzak' Maśląg
- 22.09.10 12:43 Cavallino
- 22.09.10 13:19 J.F.
- 22.09.10 13:40 Sebastian Kaliszewski
- 22.09.10 13:48 J.F.
- 22.09.10 13:50 J.F.
- 22.09.10 14:19 Sebastian Kaliszewski
Najnowsze wątki z tej grupy
- wjechał przez bramkę dla służb
- IZERY NIE BĘDZIE. PROJEKT POLSKIEGO ELEKTRYKA LĄDUJE W KOSZU.
- czyste powietrze
- Kamerka sam. na tył
- koniki obsiadły kolejki i numerki
- nie wyrzucaj starych opon
- znów elektryk:P
- "Ręczny" a przegląd.
- Akwarium w aucie
- światła znów wlączyli
- nie lekceważ termostatu
- Autocom CAN CDP+ wysokie kody błędów
- wielkie bu
- Motodziennik #305 Nowy ELEKTRYK za 350 złotych miesięcznie? Kreatywne kredytowanie problemów
- Idzie zima...czyli zaczynamy TETRIS :)
Najnowsze wątki
- 2024-12-25 Wrocław => Architekt rozwiązań (doświadczenie w obszarze Java, AWS
- 2024-12-25 Warszawa => Sales Assistant <=
- 2024-12-25 Kraków => Inżynier bezpieczeństwa aplikacji <=
- 2024-12-25 Lublin => System Architect (Java background) <=
- 2024-12-25 Szczecin => Specjalista ds. public relations <=
- 2024-12-25 Wrocław => Key Account Manager <=
- 2024-12-25 Kraków => Full Stack .Net Engineer <=
- 2024-12-25 Kraków => Programista Full Stack .Net <=
- 2024-12-25 Bieruń => Regionalny Kierownik Sprzedaży (OZE) <=
- 2024-12-25 Białystok => Inżynier Serwisu Sprzętu Medycznego <=
- 2024-12-25 Białystok => Delphi Programmer <=
- 2024-12-25 Chrzanów => Team Lead / Tribe Lead FrontEnd <=
- 2024-12-25 Kraków => Ekspert IT (obszar systemów sieciowych) <=
- 2024-12-25 Mińsk Mazowiecki => Spedytor Międzynarodowy <=
- 2024-12-24 Dzisiaj Bentlejem czyli przybieżeli sześciu Króli do Rysia na kasie