    From: "Massai" <t...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Zginęli jadąc pod prąd
    Date: Wed, 22 Sep 2010 08:53:44 +0000 (UTC)
    <i783bi$t6g$1@inews.gazeta.pl> <i784qu$5f3$1@inews.gazeta.pl>
    <c1.01.3Ml1vh$Iqv@mike.oldfield.org.pl> <d...@b...softax.pl>
    <i79vjo$94m$1@news.onet.pl> <8...@b...softax.pl>
    <i7ajfu$adm$1@inews.gazeta.pl> <i7ao1c$m1h$1@news.onet.pl>
    <i7aqav$588$1@inews.gazeta.pl>

    Artur Maśląg wrote:

    > W dniu 2010-09-21 18:55, Massai pisze:
    > (...)

    > Zależy jak określisz złe dobranie danych oraz czego wnioski dotyczą.

    > Nie bardzo - podałem drugą statystykę, która choć nie podaje ilości
    > aktywnych kierowców to niestety pogarsza status grup 'większego
    > ryzyka'.

    > Zdecydowanie zaprotestuję - obawiam się, że w tym rozumowaniu tkwi
    > błąd - zależność statystyczna to nie korelacja, a sama korelacja nie
    > mówi o związkach przyczynowo-skutkowych.

    Żeby badać zależność statystyczną, trzeba najpierw postawić hipotezę
    tłumaczącą związek, podeprzeć ją konkretami, wynikami badań samych
    elementów hipotezy, potem odpowiednio dobrać liczbowe dane porównywane,
    i dopiero na koniec liczyć.

    Przykładowo: stawiasz np tezę że grupa kierowców 18-24 lata powoduje
    dużo wypadków bo jest niedojrzała emocjonalnie i ma tendecję do
    ryzykownej jazdy.
    Na wstępie wypadałoby podeprzeć się wynikami badań że ta grupa
    RZECZYWIŚCIE jest niedojrzała emocjonalnie i że rzeczywiście ta
    niedojrzałość powoduje tendencję do ryzykownej jazdy.

    Potem wypadałoby wskazać uczciwie jakieś czynniki wpływające na
    zwiększone/zmniejszone ryzyko wypadku, np. że młodzi kierowcy mają
    lepszy refleks i to ogranicza wpływ tej brawurowej jazdy na wypadkowość.

    Przeanalizować związki pomiędzy tymi czynnikami. Uwzglednić wpływ
    uczenia się kierowców (po pierwszym wypadku wielu już tak nie
    chojrakuje).

    Potem zebrać dane o liczbie rzeczywiście siadających za kółkiem w danej
    grupie i porównać z liczbą wypadków które powodują. Najlepiej takimi
    które są spowodowane brawurą (jeśli chcemy twierdzić że wypadkowość
    wynika z brawury), a nie np. brakiem doświadczenia i umiejętności.
    Dzwon na oblodzonej drodze nie zawsze jest spowodowany brawurą.

    I dopiero przedstawiać wyliczenia.

    Wyobraź sobie hipotetycznie że np. w grupie 18-24 odsetek jeżdżących w
    stosunku do populacji jest dwa razy większy niż w przypadku grupy 25-39.
    W takiej sytuacji wskaźnik wypadki do populacji bez tej informacji o
    odsetku rzeczywistych kierowców nic nam nie powie.

    A o tym odsetku kierowców to sobie gdybamy.
    Wydaje się że jest mniejszy niż w starszych grupach, ale kto wie, kto
    wie.
    Tylko że "wydaje się" nie jest naukową metodą.

    > Jw.

    > Póki co omawiamy dość konkretną sytuację i szaleństwem byłoby
    > twierdzić, że występuje tutaj przypadkowa zależność.

    Przypadkowa to może nie, ale już po części wynikająca z innych
    czynników owszem.

    Mała propozycja do uwzglednienia:
    młodzi kierowcy zazwyczaj poruszają się starszymi samochodami, o często
    nieszczególnym stanie technicznym i znacznie gorzej wyposażonymi pod
    względem bezpieczeństwa aktywnego.
    Grupa starsza ma nowsze samochody wyposażone w całą masę trzyliterowych
    skrótów, abs, esp, tcs i tym podobne.

    W trudnej sytuacji starszy kierowca o ciut niższych umiejętnościach
    wyjdzie bez wypadku, bo mu pomogą systemy. Młodszy w swoim
    stuningowanym golfie trójce będzie miał ABS, i to wszystko. I mimo że
    może mieć umiejętności trochę większe - przydzwoni.

    To rozumowanie nie jest pozbawione sensu, zwróć uwagę że i władza to
    dostrzegła. Wprowadzono obowiązkowy ABS w nowych samochodach już jakiś
    czas temu, teraz wprowadzają obowiązkowe ESP.

    --
    Pozdro
    Massai