    From: __Maciek <i...@c...org>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Zdumiewający problem z metodą fotochemiczną
    Date: Fri, 28 Jul 2017 05:44:32 +0200

    Wed, 26 Jul 2017 18:12:20 +0200 Marek S <p...@s...com> napisał:

    >Sprawy mają się tak: do wczoraj zakładałem, że opanowałem w/w metodę do
    >perfekcji. Może z wyjątkiem wywoływacza AGT 087, który u mnie ma żywot
    >ok 2h, a u Was lata. Jednakże i to zagadnienie udało się rozwiązać po

    Rozrobionego z wodą wywoływacza nie przechowuje się. Po użyciu się go
    wylewa. Ja robię tak że na ok. 600ml kranówki daję ok 8ml granulek
    NaOH (odmierzane małą zlewką). Wywołanie trwa u mnie kilkanaście
    sekund do powiedzmy pół minuty. Nie wypuszczam płytki z rąk w czasie
    wywoływania, potrząsam nią, przechylam, zanurzam kilkakrotnie - dzięki
    temu rozpuszczony fotolakier sprawnie spływa z płytki.
    Naświetlanie - halogen budowlany 400W z odległości ok 0,5m. Czas 12
    minut.

    >9. Wytrawianie w nadsiarczanie

    Polecam jednak chlorek żelaza - nie tworzą się bąbelki gazu na
    krawędziach ścieżek. przy trwaieniu w nadsiarczanie, trzeba płytkę
    regularnie wyciągać żeby gaz odleciał.

    > 45 stopni C.

    Komu by się chciało grzać kąpiel wytrawiającą? :-)

    >W wywoływaczu pływa mnóstwo farfocli. Wzór na płytce jaki pozostaje jest
    >słabo widoczny. Ale ... wytrawianie nic nie daje, czyli coś zostało na
    >powierzchni. Nie ma kompletnie żadnej reakcji na wytrawianie.

    Niedoświetlone? Większą płytkę naświetlasz z tej samej odległości co
    mniejszą?
    Dobrze myjesz laminat przed położeniem lakieru? Należycie suszysz
    lakier? (np. 15min. 70-110 stopni)
    Kret jest czysty, tzn, bez tego aktywatora aluminiowego?