    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Date: Tue, 13 Jan 2015 14:32:16 -0800 (PST)
    Subject: Re: Zdalny pomiar czestotliwosci generatora w garnku.
    From: bartekltg <b...@g...com>

    W dniu wtorek, 13 stycznia 2015 20:58:44 UTC+1 użytkownik Tornad napisał:

    Akurat, zacier, przyznaj się, eksperyment z fizyki robisz ;-)
    Dodam, żę eksperymenty ze szczelnie zamkniętym naczyniem
    do fermentacji przeprowadzono dawno temu, kończyły się
    mniej lub bardziej efektownym rozszczelnieniem naczynia.

    > Ciag impulsow trojkatnych i prostokatnych o czestotliwosci powiedzmy
    > 50-60 MHz.

    Tyle przepchasz byle radyjkiem ze schematu z elektroniki
    praktycznej czy internertu.

    > Uruchamiam ten generator, garnek przykrywam szklana pokrywka,

    Szklana pokrywka dużo ułatwia.

    > uszczelniam ja chlebem, tak, ze nie mam mozliwosci
    > galwanicznego polaczenia wyjscia generatora z wejsciem
    > miernika czestotliwosci.

    Pomijając sprawę uszczelniania i fermentacji, mam sporo
    garnków ze szklaną pokrywką która ma dziurkę na parę.
    Dziurka ma metalową otoczkę dostępną po obu stronach.
    Jeden biegun toru sygnałowego do garnka, drugi to
    obwodu tej dziurki (uszczelnionej w środku).

    > Wymyslilem aby na wyjscie tego generatora podlaczyc jakas mala cewke czy
    > antene ale krotka, a na wejscie czestosciomierza podlaczyc odpowiedni
    > odbiornik, ktoryby na odleglosc powiedzmy dwoch metrow, potrafil te okolo
    > 50 MHz odebrac i zmierzyc.

    > Prosze o podpowiedz jak to prosto i nie drogo, rozwiazac? Moze sa gotowe
    > klocki do tego? Czy ktos sie tym bawil?

    Na odległości 2metów niż nie odbierzesz z cewki,
    musisz bawić się w sygnał radiowy modulowany swoją falą
    - skopiować schemat prostej ktrórkofalówki lub nadajnik
    odbiornik, pełno w sieci przykładów, na kilka m dają radę).
    DA się prośćiej. Zrób albo przekładnię magnetyczny przez
    pokrywkę garnka, albo parę dioda/fotokomórka. Od pokrywki
    do miernika pociągniesz kabel. Tylko uwaga,
    najpopularniejsze są diody na bliską podczerwiń, ale
    lepiej sprawdzić, czy szkło z pokrywki
    je przepuszcza (raczej tak, jak nie, to użyć widzialnych).

    Fotodioda/dioda są lepsze, bo w miarą liniowe, a przekładania
    magnetyczna różniczkuje sygnał. Ta pierwsza metoda zje też
    mniej prądu od strony wnętrza garnka.

    Jeśli bardzo potrzebujesz radia (bo garnek z bliżej
    niewyjaśnonych przyczy nie jest stacjonarny),
    są gotowe kocki do komunikacji radiowej.
    http://botland.com.pl/moduly-radiowe/2479-modul-radi
    owy-rfm68cw-433-433-mhz-nadajnik-smd.html
    http://botland.com.pl/105-moduly-radiowe?orderby=pri
    ce&orderway=asc

    Tez linku są cyfrowe, więc musiałbyś się pobawić w jakiś
    mały uC, ale modelarze używali też analogowych.
    Nie wiem cop na szybko wpisać w google, musiałbyś
    poszukać. Zapytaj na elektronike o gotowy moduł
    do komunikacji radiowej 'analogowy' - przesyłania głosu.

    Wszytko zależy od tego, co chcesz (więcej wyfdać, więcej
    się napracować) i co lepiej umiesz (cyfrowa, analogowa).

    pzdr
    bartekltg