  • 1. Data: 2009-06-02 19:50:30
    Temat: Zbiornik LPG
    Od: szadok <s...@t...pl>

    Witam,
    spójrzcie inżynierskim okiem na poniższe zdjęcia i powróżcie, proszę, z
    fusów co się mogło stać.

    http://www.moto.wp.pl/gid,11183428,title,Pozar-Passa
    ta-na-gaz,galeriazdjecie.html

    Czy jest możliwa eksplozja? Wydaj mi się, że niebardzo. No i chyba
    zniszczenia byłyby większe?

    Ciekaw jestem Waszych opinii
    pzdr, szadok
    --
    'To jest cnota nad cnotami - trzymać język za zębami'
    śp. babcia

  • 2. Data: 2009-06-02 20:36:50
    Temat: Re: Zbiornik LPG
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    szadok pisze:
> [...]
    ta-na-gaz,galeriazdjecie.html

    > Czy jest możliwa eksplozja? Wydaj mi się, że niebardzo. No i chyba

    IMO gaz wydostał się do wnętrza samochodu - tu siła wybuchu zależy od
    ilości i stężenia. Eksplozja nie musiała być więc wielka.

    Sam zbiornik z gazem jako taki raczej nie wybuchnie, bo w znajdującym
    się pod ciśnieniem gazie nie ma utleniacza (powietrza). Gaz najpierw
    musi się z niego wydostać.

  • 3. Data: 2009-06-02 22:23:29
    Od: "Jd." <j...@i...pl>

    Użytkownik "szadok" <s...@t...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    ta-na-gaz,galeriazdjecie.html

    > Czy jest możliwa eksplozja? Wydaj mi się, że niebardzo. No i chyba

    Mógł nastąpić wybuch gazu nagromadzonego w bagażniku, a zbiorniki zdaje się
    mają płytkę bezpieczeństwa - nie eksplodują same z siebie, ale jeśli
    ciśnienie wzrośnie (np przez podgrzanie płomieniem z zewnątrz) to gaz
    zaczyna się uwalniać przez otwór i powstaje dosyć duża "flara".

    --
    ==========###-###*###-###==============
    Jaroslaw Dubowski, Bytom j...@i...pl

  • 4. Data: 2009-06-04 00:07:23
    Od: szadok <s...@t...pl>

    Dnia 02.06.2009 Jd. <j...@i...pl> napisał/a:

    > Mógł nastąpić wybuch gazu nagromadzonego w bagażniku, a zbiorniki zdaje się
    > mają płytkę bezpieczeństwa - nie eksplodują same z siebie,

    Co to jest ta płytka bezpieczeństwa i do czego służy?
    Natomiast co do samego wybuchu bądź nie zbiornika: na 6 zdjęciu widać,
    że nie jest on cały. Czyli jakieś rozerwanie (bo po eksplozji to chyba
    by inaczej wyglądał) chyba nastąpiło, bo po cóż straż miałaby go
    rozcinać?

    > ale jeśli
    > ciśnienie wzrośnie (np przez podgrzanie płomieniem z zewnątrz) to gaz
    > zaczyna się uwalniać przez otwór i powstaje dosyć duża "flara".

    No to jest zawór bezpieczeństwa zintegrowany z zaworem napełniania
    i często zaworami odcinającymi lub zwrotnymi (wielozawór)

    pzdr, szadok

  • 5. Data: 2009-06-04 00:08:27
    Od: szadok <s...@t...pl>

    Dnia 02.06.2009 Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam> napisał/a:

    > Sam zbiornik z gazem jako taki raczej nie wybuchnie, bo w znajdującym
    > się pod ciśnieniem gazie nie ma utleniacza (powietrza). Gaz najpierw
    > musi się z niego wydostać.

    No więc w takim razie co i czemu stało się zbiornikowi, że nie jest w
    całości? Zdjęcie nr 6.

    pzdr, szadok

  • 6. Data: 2009-06-04 05:25:23
    Od: "Krawat" <a...@g...SKASUJ-TO.pl>

    > No więc w takim razie co i czemu stało się zbiornikowi, że nie jest w
    > całości? Zdjęcie nr 6.

    Pytanie brzmi czy to jest przyczyna pożaru czy skutek?

  • 7. Data: 2009-06-04 07:54:38
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Jun 4, 1:07 am, szadok <s...@t...pl> wrote:

> [...]
    >
    > No to jest zawór bezpieczeństwa zintegrowany z zaworem napełniania
    > i często zaworami odcinającymi lub zwrotnymi (wielozawór)

    Moim skromnym zdaniem:
    1. Podjechal na stacje z pustym zbiornikiem, na benzynie. Czarny
    samochod, wszystko rozgrzane.
    2. Zatankowal do pelna, nie zadzialal w pore zawor przeciazeniowy w
    pompie.
    3. Zimny gaz zaczal sie w zbiorniku termicznie rozszerzac,
    przekraczajac dopuszczalne cisnienie.
    4. Zadzialal zawor bezpieczenstwa albo pekla plytka bezpieczenstwa,
    ale one maja ujscie do przestrzeni bagaznika
    5. Nastapil samozaplon w bagazniku.
    6. W wyniku pozaru temperatura zbiornika wzrosla tak, ze zawor
    bezpieczenstwa nie byl w stanie ograniczyc wzrostu cisnienia. Zaczelo
    rosnac az do rozwalenia zbiornika.
    7. Eksplozja.

    Myslicie ze podobne wypadki w Polsce maja jakikolwiek wplyw na
    przepisy i stopien ich przestrzegania?
    Konrad

  • 8. Data: 2009-06-04 08:15:15
    Od: "kogutek" <k...@o...pl>

> [...]
    > rosnac az do rozwalenia zbiornika.
    > 7. Eksplozja.
    >
    > Myslicie ze podobne wypadki w Polsce maja jakikolwiek wplyw na
    Myślę ze taki przypadek pojawia się raz na 100 mln tankowań. W związku z tym nie
    jest umieszczany w żadnych statystykach. A jak coś nie istnieje to nikt się nie
    zastanawia jak zapobiec sytuacji która nie występuje.

  • 9. Data: 2009-06-04 08:55:15
    Od: szadok <s...@t...pl>

    Dnia 04.06.2009 Konrad Anikiel <a...@g...com> napisał/a:

> [...]
    > samochod, wszystko rozgrzane.
    > 2. Zatankowal do pelna, nie zadzialal w pore zawor przeciazeniowy w

    Eeee, w pompie, to praktycznie chyba nie ma zaworów przeciążeniowych.
    Parę razy zdarzyło mi się, że mi wielozawór w butli nie odbił. Obsługa
    patrzyła całkiem spokojnie na licznik dystrybutora. Jak cyferki na
    dystrybutorze zwalniają, to obsługa wyłącza ;) Jestem ciekaw ile jest
    wtedy gazu w zbiorniku i czy poduszka jest zachowana...

    > 3. Zimny gaz zaczal sie w zbiorniku termicznie rozszerzac,
    > przekraczajac dopuszczalne cisnienie.
    > 4. Zadzialal zawor bezpieczenstwa albo pekla plytka bezpieczenstwa,
    > ale one maja ujscie do przestrzeni bagaznika

    No teoretycznie, to mają ujście pod samochód. Ale jako, że auto stare,
    to pewnie i druciarstwa trochę. Peszle odprowadzające nieszczelne,
    dekielek wielozaworu popękany, a otwory w podłodze silikonem zapchane,
    "bo żeby wody nie było". No i wtedy żeczywiście LPG do bagażnika się
    dostać mógł.

> [...]
    > 6. W wyniku pozaru temperatura zbiornika wzrosla tak, ze zawor
    > bezpieczenstwa nie byl w stanie ograniczyc wzrostu cisnienia. Zaczelo

    Myślę, że teoria dobra :) i całkiem prawdopodobna ;)
    Dodatkowo jestem bardzo ciekaw, czy autko miało zrobiony uczciwy
    przegląd, łącznie ze sprawdzeniem legalizacji zbiornika LPG

    > Myslicie ze podobne wypadki w Polsce maja jakikolwiek wplyw na
    > przepisy i stopien ich przestrzegania?

    Jakby zginęło 100 osób, byłaby żałoba narodowa, prokurator, nagonka
    medialna - to może. Ale tak..? Pewnie bez echa przejdzie.

    pzdr, szadok

  • 10. Data: 2009-06-04 11:56:11
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On 4 June, 09:55, szadok <s...@t...pl> wrote:
    > jestem bardzo ciekaw, czy autko miało zrobiony uczciwy
    > przegląd, łącznie ze sprawdzeniem legalizacji zbiornika LPG

    Ten przegląd to i tak fikcja. AFAIK nie obejmuje pomiaru wydatku
    zaworu bezpieczeństwa, co dla urządzeń ciśnieniowych powinno być
    elementarne.
    Konrad