    From: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Zasilacze rozruchowe a elektronika pojazdu...
    Date: Mon, 15 Aug 2016 00:08:15 +0200

    W dniu 2016-08-14 o 22:11, Marek pisze:

    > 16V zenerka spaliła bezpiecznik.... Jak to mozliwe, że "fabrycznej"
    > elektronice pojazdu taki zasilacz nie robi krzywdy, czyżby mimo
    > roboczych 12V była projektowana na 24 lub więcej?

    Najwyraźniej tak jest. Mnie się kiedyś w samochodzie zepsuł akumulator w
    ten sposób, że puściło połączenie wewnętrzne pomiędzy celkami. Czyli tak
    jakby akumulatora nie było wcale. W takim przypadku napięcie w
    instalacji potrafi urosnąć znacznie, bo obciążenie w postaci akumulatora
    jest istotne do poprawnej pracy stabilizatora napięcia alternatora.
    Tymczasem elektronika, elektroniczny wtrysk, nawet radio - wszystko
    działało jak gdyby nigdy nic, dopiero jak zgasiłem silnik, to się
    okazało, że już nie odpalę, bo jest totalny blackout.