  • Data: 2016-08-14 22:11:48
    Temat: Zasilacze rozruchowe a elektronika pojazdu...
    Od: Marek <f...@f...com> szukaj wiadomości tego autora

    Jak to jest z tymi zasilaczami rozruchowymi. Mam w motocyklu
    dodatkowy moduł elektroniczny (sterowanie grzaniem kanapy). Zasilany
    jest przez regulator liniowy o Vin max 16V. W pierwszej wersji układ
    był zabezpieczony transilem mocy 18V (nie miałem nic innego pod
    ręka). Instalacja jest 12V więcej raczej w normalnych warunkach nap.
    powyzej 16V nie powinno się pojawić. Zdażyło się kiedyś tak, że gdy
    moto byl w serwisie to padł im akumulator i nie mogli moto odpalić
    więc podłączyli zasilacz rozruchowy. Po odbiorze z serwisu okazało
    się, że układ grzania nie dziala, sprawdzam - okazuje się że transil
    wypalił ścieżkę zasilającą, sam był już zwarty, regulator napięcia
    padł. Skoro wypalił ścieżkę musiało się tam pojawić grubo ponad 18V
    (wg. datasheet nie jest jeszcze w pełni otwarty przy 18V), uznałem
    wtedy, że podłączyli przez nieuwagę zasilacz 24V. Układ
    zmodyfikowałem dodając zenerkę 16V i bezpiecznik (rozważałem też
    rezystor, ale w końcu został tylko bezpiecznik), spalony reg.
    wymieniłem. Po jakimś czasie moto trafiło do innego warsztatu. I
    znowu próbowali tym razem podładować aku ale przez pomyłkę ustawili
    zasialcz na rozruch a nie ładowanie. Oczywiście bezpiecznik padł. Jak
    to jest możliwe, że zasilacz rozruchowy daje napięcie wyższe niż 12V
    instalacja pojazdu??? Przecież taki zasilacz rozruchowy powinien być
    tylko sprawny prądowo by "zakręcić" rozrusznikiem ale napięcie na
    jego zaciskach nie powinno być wyższe od dopuszczalnych 14-15V. A
    wygląda na to, że daje grubo ponad 15V skoro 16V zenerka spaliła
    bezpiecznik.... Jak to mozliwe, że "fabrycznej" elektronice pojazdu
    taki zasilacz nie robi krzywdy, czyżby mimo roboczych 12V była
    projektowana na 24 lub więcej?

    --
    Marek