  • 41. Data: 2009-04-29 05:41:22
    Temat: Re: Zasada działania automatycznego balansu bieli w lustrzankach ?
    Od: j...@a...at

    On 28 Apr., 12:05, "Paweł W." <p...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > - świetle żarowym (nic skomplikowanego, do tego ciągłe widmo)
    > - świetle jarzeniowym (to już jest bardziej skomplikowane, bo i widmo
    > jest nieciągłe, ale kompakty sobie radzą. Kiedyś dawałem linka do
    > porównania kompaktu z lustrzanką w świetle energooszczędnych żarówek.
    > Nawet w żadnym z 3 trybów predefiniowanych nie było dobrych kolorów).
    >
    > Pozdrawiam,
    > Paweł W.
    >
    > --
    > "A niektóre dzieci, jak się obrażą, to pokazują innym język. Ja też
    > pokazuję, ale ja wtedy mam rację". - Kasia, 4 lata,Newsweek Polska.

    Ja mysle ze powodem dla ktorego AWB nie dzialka w calym zakresie jest
    pomiar TTl czyli barwy fotografowanego obiuektu. Skad uklad mialby
    wiedziec czy jest to zafarb , czy tez kolory obiektu ?.
    Gdyby AWB dzialal w calym zakresie ,wowczas nie potrzebe bylyby inne
    nastwienia WB ( slonce , cien itp)

    z zewnetrznym kolorymetrem problem bylby latwiej rozwiazywalny,moznaby
    pomierzyc kolor swiatla padajacego , z drugiej strony jednak swiatlo
    ( kolor) padajace na kolorymetr moglby byc nieco inne niz na
    fotografowana scene - to tez prowadziloby do zafalszowania pomiarow i
    nieprecyzyjnego oddania barwy.

  • 42. Data: 2009-04-29 07:04:49
    Od: Sergiusz Rozanski <w...@s...com>

    Dnia 29.04.2009 Valwit <l...@v...net> napisał/a:

    > ponownie: jaka? nikony od zawsze balans bieli ustawialy po ekspozycji,
    > na podstawie danych z matrycy. w serii D2 dodano zewnetrzny czujnik aby
    > poprawic dokladnosc, D3/300/700 uzywaja czunika pomiaru swiatla do
    > identyfikacji zrodla swiatla i wstepnego ustawienia, ale na koniec i tak
    > ustawiaja na pordstawie danych z matrycy.

    A co daje ten czujnik? Serio pytam bo na matrycy już takich czujników jest
    kilka milionów i nie rozumiem co ma dać ten dodatkowy. Przecież nie ustawia
    matrycy z jakiś specyficzny sposób pod temperaturę barwy.
    Chyba że łapie światło, oświetla nim wzór bieli i mierzy temperaturę odbitego
    światła, ale to ni jak ma się do wstepnego ustawiania (i ni jak do oświetlenia
    foconego obiektu).

    *** http://www.4x4.kalisz.pl ***

  • 43. Data: 2009-04-29 09:59:30
    Od: "kamil" <k...@s...com>

    <b...@n...pl> wrote in message news:gt66st$4lk$1@node1.news.atman.pl...

    > W lustrzankach Nikona masz wybór między różnymi rodzajami świetlówek.
    > Możesz też zrobić zdjęcie białej kartki i na jej podstawie ustalać balans
    > bieli. Jak w aparatach innych marek jest to rozwiązane nie wiem, ale
    > pewnie podobnie. W sumie biała kartka jako obraz testowy jest najlepszym
    > rozwiązaniem, o ile robi się zdjęcia w jednym miejscu.

    W Canonie (i innych pewnie) tez mozna, ale to wciaz zadne rozwiazanie.
    Wyjdziesz na spacerek, ustawisz WB z kartka pod domem, a za chwile slonce
    schowa sie lekko za chmure i znow pstrykasz kartke. Nie zdazysz zrobic
    zdjecia, a slonce schowa sie za inna ciemniejsza/jasniejsza chmure i znow
    dupa. Dzieciak wbiegnie ci ze slonca pod drzewo - znow balans do niczego.

    Pozdrawiam
    Kamil

  • 44. Data: 2009-04-29 10:12:16
    Od: "Vituniu" <v...@p...fm>

    > "Żarówki" energooszczędne. Tryb AWB w obu aparatach.
    >
    > Pentax K110D (K100D):
    > http://img178.imageshack.us/img178/3871/pentaxk110ds
    i1.jpg

    > Fuji S602Z:
    > http://img178.imageshack.us/img178/6567/fujis602zqk2
    .jpg

    K200D vs. S6500fd wypada tak samo...

    Osobiscie mnie to ciut wnerwia... :/
    Niby wystarczy pare razy kliknac w menu,
    ale skoro wczesniej bylo lepiej, to teraz troszke
    tego komfortu brak...

    pozdrawiam,
    Vituniu

  • 45. Data: 2009-04-29 10:22:50
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    kamil pisze:

> [...]
    > dupa. Dzieciak wbiegnie ci ze slonca pod drzewo - znow balans do niczego.

    Na dworze to ja z reguły używam albo AWB (wystarcza), albo na sztywno na
    "słoneczko", bo jak ustawię "cień" robiąc w cieniu, to kolory są
    nienaturalnie ciepłe.

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 46. Data: 2009-04-29 10:27:17
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    j...@a...at pisze:

> [...]
    > wiedziec czy jest to zafarb , czy tez kolory obiektu ?.
    > Gdyby AWB dzialal w calym zakresie ,wowczas nie potrzebe bylyby inne

    Zaraz, zaraz. A kompakty to niby jaki mają pomiar balansu? Też TTL.

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 47. Data: 2009-04-29 11:57:42
    Od: "Alojzy Majchrzak" <a...@p...onet.pl>

    Użytkownik <b...@n...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > pewnie podobnie. W sumie biała kartka jako obraz testowy jest najlepszym
    > rozwiązaniem, o ile robi się zdjęcia w jednym miejscu.

    Polecam do ustalania balansu bieli tworzywo sztuczne o kolorze szarym firmy
    DigiGrey.
    Podobno "dziala" lepiej niz szara kartka kodaka.

    Pozdrawiam

  • 48. Data: 2009-04-29 12:04:58
    Od: "adam" <j...@o...maile.com>

    Użytkownik "Alojzy Majchrzak" napisał
    > Polecam do ustalania balansu bieli tworzywo sztuczne o kolorze szarym
    > firmy DigiGrey.
    > Podobno "dziala" lepiej niz szara kartka kodaka.

    Działa lepiej na obroty producenta ; )

    adam

  • 49. Data: 2009-04-29 12:37:17
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Alojzy Majchrzak pisze:

    > Polecam do ustalania balansu bieli tworzywo sztuczne o kolorze szarym firmy
    > DigiGrey.
    > Podobno "dziala" lepiej niz szara kartka kodaka.

    Generalnie nie na temat. Nie rozmawiamy o tym, jak uzyskać jak najlepszy
    balans, ale dlaczego lustrzanki nie radzą sobie z balansem w tak
    szerokim zakresie jak kompakty. Przykład zdjęcia zrobionego w trybie
    automatycznego balansu bieli w świetle energooszczędnej żarówki podałem
    tu już 2 razy.

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 50. Data: 2009-04-29 13:37:37
    Od: Michal Tyrala <w...@b...com.pl>

    On Tue, 28 Apr 2009 14:52:36 +0000 (UTC), Michal Tyrala wrote:
    > W lustrach to generalnie AWB sobie radzi w okolicach ~5500, cokolwiek
    > dalej -- zarowki czy cien w bezchmurny dzien -> porazka.

    Uzupelniajac: Canon w instrukcjach do modeli ,,wyzszych'' pisze, ze AWB
    to zakres 3oooK-7oooK.

    Wiec generalnie to ,,tak mialo byc'' ze w niebieskim cieniu jpgi
    wychodza sine :)

    pozdrawiam,
    --
    Michał http://kbns.digart.pl/