  • 11. Data: 2009-04-28 08:42:09
    Temat: Re: Zasada działania automatycznego balansu bieli w lustrzankach ?
    Od: "b...@n...pl" <b...@n...pl>

    Paweł W. napisał(a):

> [...]
    > balansie bieli PO przeanalizowaniu danych RAW, a PRZED konwersją do jpg.
    >
    > Oczywiście sam bardzo często robię w RAW, jak mi tu ktoś wyżej
    > zasugerował (pan/pani grypa, chyba), ale jest sporo takich sytuacji,
    > gdzie nie potrzebuję ani tych 6mpx, ani rawa. Ot obrazki ze spacerku,
    > imprezy, itp. Nic takiego. Do wrzucenia na dysk, obejrzenia i
    > prawdopodobnie wyrzucenia większości. Dlatego miło byłoby mieć w miarę
    > sprawnie i w szerokim zakresie działający AWB - szczególnie dotyczy to
    > różnego rodzaju światła jarzeniowego, czy innego "energooszczędnego"

    W lustrzankach Nikona masz wybór między różnymi rodzajami świetlówek.
    Możesz też zrobić zdjęcie białej kartki i na jej podstawie ustalać
    balans bieli. Jak w aparatach innych marek jest to rozwiązane nie wiem,
    ale pewnie podobnie. W sumie biała kartka jako obraz testowy jest
    najlepszym rozwiązaniem, o ile robi się zdjęcia w jednym miejscu.

    wer

  • 12. Data: 2009-04-28 08:53:45
    Od: Howk <p...@p...onet.pl>

    > Nie to że bym miał coś przeciwko AWB. W 95% przypadków działa znakomicie.
    > Natomiast w pozostałych 5% przypadków jpega można sobie wsadzić w buty,
    > natomiast z RAWem można jeszcze powalczyć.

    Przecież w jpg też można dowolnie zmieniać balans, przynajmniej w PS.

  • 13. Data: 2009-04-28 09:00:21
    Od: j...@a...at

    On 27 Apr., 23:11, "Paweł W." <p...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > Nie znalazłem informacji dotyczącej metody pomiaru balansu bieli w
    > trybie AWB w lustrzankach. Czy jest to realizowane przez niezależny
    > moduł, czy też WB ustalany jest po wykonaniu zdjęcia a przed zapisaniem
    > go w formie stratnej (jpg) wykorzystując do tego choćby pobieżną analizę
    > danych z matrycy ???
    >
    > Pozdrawiam,
    > Paweł W.
    >
    > --
    > "A niektóre dzieci, jak się obrażą, to pokazują innym język. Ja też
    > pokazuję, ale ja wtedy mam rację". - Kasia, 4 lata,Newsweek Polska.

    inaczej niz w kamerach video analogowych.
    w wiekszosci modeli dslr nie ma dodatkowego sensora mierzacego
    temperature barwowa i dobor odpowiedniego filtra ( rachunkowego) do
    niej.
    to sie odbywa na drodze rachunkowej , na tej zasadzie jak pozniej np
    w komputerze zewnetrznym.
    Sam zapis raw jest w zasadzie czarno bialy.
    Pixele roznia sie miedzy soba gestoscia ( jasno - ciemno ) a znajac
    przez jaki filter ( bayer) zostal on zapisany mozna wyliczyc kolor.
    Wyliczenie odbywa sie na takiej zasadzie jak w programach
    komputerowych - autokorektura.

    w wiekszosci programow do obrobki raw jest opcja balans bieli taki
    jak w kamerze albo automatycznie-one sa takie same.

    samo przeliczenie przy zapisie do jpeg odbywa sie najprawdopodobniej
    po spuferowaniu zdjecia - tak podpowiada logika , ale tego dokladnie
    nie wiem.

  • 14. Data: 2009-04-28 09:04:06
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    b...@n...pl pisze:

> [...]
    > ale pewnie podobnie. W sumie biała kartka jako obraz testowy jest
    > najlepszym rozwiązaniem, o ile robi się zdjęcia w jednym miejscu.

    Wszystko prawda, ale czy nie dałoby się wygodniej. Tym bardziej, że
    tutaj kwestia tkwi wybitnie w odpowiednim oprogramowaniu, bez inwestycji
    w hardware. Chyba, że niemożliwa jest taka analiza obrazu z matrycy.
    Chociaż kompakty jakoś sobie radzą.

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 15. Data: 2009-04-28 09:06:31
    Od: Jan Rudziński <j...@a...net>

    Cześć wszystkim

    Howk napisał(a):

    > Przecież w jpg też można dowolnie zmieniać balans, przynajmniej w PS.

    Mozna, ale w skrajnych przypadkach różnica między ścieżkami:

    RAW -- (balans bieli a) --> jpg

    RAW -- (balans bieli b) --> jpg -- (zmiana WB z b na a) -> jpg

    może być widoczna.

    --
    Pozdrowienia
    Janek (sygnaturka zastępcza)

  • 16. Data: 2009-04-28 09:08:36
    Od: "b...@n...pl" <b...@n...pl>

    Paweł W. napisał(a):

> [...]
    > tutaj kwestia tkwi wybitnie w odpowiednim oprogramowaniu, bez inwestycji
    > w hardware. Chyba, że niemożliwa jest taka analiza obrazu z matrycy.

    Kluczowe jest słowo JAKOŚ.

    wer

  • 17. Data: 2009-04-28 09:09:17
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    j...@a...at pisze:

    > samo przeliczenie przy zapisie do jpeg odbywa sie najprawdopodobniej
    > po spuferowaniu zdjecia - tak podpowiada logika , ale tego dokladnie
    > nie wiem.

    No właśnie wydaje mi się, że w lustrzankach balans bieli ustalany jest
    przez oddzielny fizyczny moduł, stąd te ograniczenia dotyczące np.
    zakresu temp. barwowej w lustrzance (przeważnie od ok. 4000K w górę).
    Natomiast kompakty, które wszystkie dane czerpią bezpośrednio z matrycy,
    mają w miarę dobry i balans bieli i ekspozycję. Co prawda kwestii
    ekspozycji nie da się przeskoczyć robiąc zdjęcia w sposób tradycyjny, to
    jednak kwestię balansu da się przeskoczyć właśnie analizując obraz z
    matrycy, tak jak robią to kompakty.

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 18. Data: 2009-04-28 09:14:59
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    b...@n...pl pisze:
    > Kluczowe jest słowo JAKOŚ.

    JAKOŚ. Jedne lepiej, drugie gorzej, a z reguły lepiej niż lustrzanki, a
    na pewno radzą sobie ze światłem żarowym i jarzeniowym bez potrzeby
    uciekania się do predefiniowanych balansów (nie zawsze pasujących w
    wypadku światła jarzeniowego) lub szarej karty.
    Argumenty w stylu - rób RAW - są takie sobie. Miło byłoby mieć w miarę
    działający balans bieli w zakresie temperatur barwowych od 2500 do
    11000, a nie od 4000 do 11000.

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 19. Data: 2009-04-28 09:47:13
    Od: j...@a...at

    On 28 Apr., 11:09, "Paweł W." <p...@p...onet.pl> wrote:

    > No właśnie wydaje mi się, że w lustrzankach balans bieli ustalany jest
    > przez oddzielny fizyczny moduł, stąd te ograniczenia dotyczące np.
    > zakresu temp. barwowej w lustrzance (przeważnie od ok. 4000K w górę).

    w wiekszosci nie , niewiele jest takich , ktore maja ten modul ,
    sprawdzalam te kwestie niedawno w canonie
    nie maja wlaczenie do c2d MKII . mkIII nie sprawdzalem , ale watpie
    zeby to stodsowano.

    Okreslenie WB na podstwie zapisu raw , ma tez swoje zalety ma tez
    jakies wady.
    Teoretycznie czy WB dokonuje sie elektronicznie przed zrobieniem
    zdjecia , czy po zrobiniu powinno sie dojsc do takiego samego wyniku.

    W kompaktach dokonuje sie balansu bieli przed zrobieniem zdjecia w
    realtime na potrzeby LV..
    Dokonywany jest tonamping aby wyliczyc kolory na displayu. Samo
    dokonanie balansu bieli na zdjeciu moze byc dokonane w dowolnym
    czasie , nawet po zrobieniu - wynik musi byc ten sam - gdyz pomiaru
    dokonuje sie TTL w oparciu o albo obraz matrycy , albo pochodzacy z
    niej zapis.

    Inaczej byloby , gdyby stosowano korekte za pomoca fitlrow barwnych
    jak w analogowej fotografii , ale korekta w cyfrowej to nic innego jak
    dodanie pewnych wartosci liczbowych . MOzna tego dokonac w dowolnym
    puncie czasowym - rowniez przy obrobce w kompie.

    XXX

  • 20. Data: 2009-04-28 09:56:40
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    j...@a...at pisze:

> [...]
    > dodanie pewnych wartosci liczbowych . MOzna tego dokonac w dowolnym
    > puncie czasowym - rowniez przy obrobce w kompie.

    No właśnie chciałbym uniknąć obróbki w kompie, albo zmieniania częstego
    WB. Po prostu chciałbym, aby w trybie zielonym aparat radził sobie z
    balansem bieli tak jak kompakt. Skoro sczytuje dane z matrycy, tak jak
    kompakt, to w taki sam sposób może ustalić sobie balans bieli.
    Stąd moje pierwsze pytanie - czy za AWB odpowiada jakiś niezależny
    moduł, który ogranicza jego działanie od dołu do ok. 4000K???
    Bo jak nie, to czemu jeszcze nie zrobiono AWB działającego w szerokim
    zakresie temperaturowym, jak w najprymitywniejszych kompaktach?

    Pozdrawiam,
    Paweł W.