    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: "Żarówki" led
    <o9sb4l$629$1@news.agh.edu.pl> <o9sb99$a8l$1@node1.news.atman.pl>
    <58c28779$0$15200$65785112@news.neostrada.pl>
    <58c299b5$0$5164$65785112@news.neostrada.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <58c2c373$0$15186$65785112@news.neostrada.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <7...@g...com>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <58c6438b$0$5162$65785112@news.neostrada.pl>
    <ncez76zzp6ny$.ghsfrcnn843o.dlg@40tude.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <58c66fa5$0$15187$65785112@news.neostrada.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <58c67ac6$0$5159$65785112@news.neostrada.pl>
    Date: Mon, 13 Mar 2017 12:17:52 +0100

    Pan J.F. napisał:

    > Ale to markowi producenci robia, wiec mysle, ze maja jakas podstawe.

    Markowi producenci mają markowych marketingowców. To podstawa.

    > Cienkiego drucika nigdy nie gialem, ale gruby drut wymaga wiekszej
    > sily.

    Miałem kiedyś maleńką szpulkę drutu wolframowego, może ze 3 cm średnicy
    i tyleż wysokości. Było na niej 20 kilometrów. Drucik tak cienki, że go
    prawie widać nie było. O złamaniu nie było mowy. W żarówkach małej mocy
    o długim włóknie widać czasem jak się ono majta i nie zamierza złamać.

    > O to to to ..

    > epitaksja znaczy sie :-)
    >
    > Ale to na powierzchni. A tam jest jeszcze "w masie".

    Na obrazku widać, że te bloki kryształów dość głęboko sięgają.

    Rekrystalizacja "w masie" przynosi skutki odwrotne. Łatwo się o tym
    przekonać wyżarzając w płomieniu gruby drut lub blachę miedzianą.
    Miedź staje się bardzo miekka, podatna na zginanie. Ale zgiąć można
    tylko raz, po tej operacji wraca jej twardość. Wyżarzanie porządkuje
    strukturę monokrystaliczną, a przy plastycznej obróbce wracaja
    dyslokacje, które usztywniają materiał jak miniaturowa kratownica.
    Z wolframem też się tak da -- są blach czystego wolframu, które da
    się ciąć nożyczkami. Włókno żarówki robi szczerbę w ostrzu.

    --
    Jarek