  • 1. Data: 2011-01-22 10:38:33
    Temat: Zamiast sprzętu do odśnieżania i soli - podgrzewane drogi.
    Od: megrims <m...@i...pl>

    http://biznes.onet.pl/transportowy-przelom-drogi-bez
    -sniegu-i-lodu,18571,4119129,news-detal

    U nas by rozkradli :D

  • 2. Data: 2011-01-22 14:30:58
    Od: "Krzysiek Niemkiewicz" <[moje_inicjaly]@post.pl>

    Użytkownik "megrims" napisał

    > http://biznes.onet.pl/transportowy-przelom-drogi-bez
    -sniegu-i-lodu,18571,4119129,news-detal
    > U nas by rozkradli :D

    Rozkradli może i nie - pewnie ciężko by to było rozebrać. Ciekaw jestem jak
    by wyglądała sprawa naprawiania takich dróg... piszą że inwestycja zwróci
    się w przeciągu 6 lat - pod warunkiem że tyle wytrzyma ;) Poza tym szkło,
    baterie słoneczne i elementy grzejne na taką skalę? To już chyba taniej
    byłoby budować wiaty nad drogami.

    ----- ----- ---- -- ---- ----- ------
    MATKA SIEDZI Z TYŁU - TAK POWIEDZIAŁ!

  • 3. Data: 2011-01-22 16:01:54
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2011-01-22 10:38, megrims wrote:
    > http://biznes.onet.pl/transportowy-przelom-drogi-bez
    -sniegu-i-lodu,18571,4119129,news-detal

    "Ogniwa słoneczne wewnątrz szklanej powierzchni".

    Działające do czasu zasypania śniegiem ...

    Albo artukuł przepisywał tumanista, albo wynalazca został źle zrozumiany.

  • 4. Data: 2011-01-22 17:04:02
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    W dniu 2011-01-22 10:38, megrims pisze:
    > http://biznes.onet.pl/transportowy-przelom-drogi-bez
    -sniegu-i-lodu,18571,4119129,news-detal

    Przecież to są jakieś głupoty.

    Tzn. samo zrobienie podgrzewanej drogi nie jest niczym szczególnie
    skomplikowanym i AFAIK w u mnie w mieście taka droga nawet jest.

    Natomiast pomysł zasilania tego energią słoneczną, to już pomysł słaby.
    Oczywiście pewnie sprawdziłoby się to latem, kiedy słońca jest dużo, ale
    jak na złość latem nie chce padać śnieg.

    Za to złośliwie pada zimą, kiedy przez większość doby jest ciemno.
    A ilość słońca docierającego do ziemi nie jest wystarczająca do
    stopienia śniegu - bo właśnie brak słońca zimą jest przyczyną tego że
    zimą jest zimno :)

    Topienie śniegu prądem pochodzącym z baterii słonecznych, to jak
    robienie latarki na baterie słoneczne :) Skoro słońce świeci zimą, na
    czarną, asfaltową drogę, to ją rozgrzewa. I nie będzie jej rozgrzewać
    bardziej jak zrobimy baterię słoneczną ogrzewaną energią słoneczną.

    Jedynie można by to próbować bilansować energetycznie w ten sposób, że
    latem takie drogi oddawałyby energię do sieci, a zimą sieć energetyczna
    grzałaby drogi. Ale to by też było bardziej upierdliwe niż wybudowanie
    elektrowni słonecznych obok dróg.
    Bo taką drogę trzeba by utrzymywać w stanie czystości, przejrzystości,
    usuwać wszystkie rysy itp. itd.

    Niemniej sądzę, że ilość energii potrzebna do rozgrzania dróg w czasie
    mroźnej zimy, przewyższałaby (być może wielokrotnie) ilość całej energii
    zużywanej do wszelkich innych celów przez ludzkość :)

    Nie mówiąc że ceramika (ze względu na kruchość) wydaje się fatalnym
    materiałem na drogę - potrzaska na mrozie ze względu na naprężenia
    wynikając ze zmian temperatur.
    O cenie szklanej drogi nie wspominając.

  • 5. Data: 2011-01-22 19:08:46
    Od: "Papkin" <s...@s...net>

    megrims wrote:
    > http://biznes.onet.pl/transportowy-przelom-drogi-bez
    -sniegu-i-lodu,18571,4119129,news-detal

    > U nas by rozkradli :D

    bzudra na resorach, medrkowac nie ma co - sprawdzic czy 2cm sniegu na 1m2 uda
    sie stopic energia wytworzona z ogniwa fotowoltanicznego o takiej powierzchni
    :) np przy -5C. Fizyka ale nie pamietam jak to sie liczylo, na bank bilans
    energetyczny wyjdzie grubo na minusie.

    Dodatkowo szklana droga? A... a po boku rowy na 10m i problem z nadmiernym
    ruchem samochodow sie sam rozwiaze. Genialne.

    Jedyne co ma sens to betonowa droga z kolektorem z elektrowni atomowej albo
    weglowej, woda krazaca w obiegu zamknietym czy otwartym na odcinku np 2km sie
    wychlodzi i przy okazji stopi snieg. Juz to patentuje by ktos mnie nie ubiegl.

  • 6. Data: 2011-01-22 19:27:55
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 22 Jan 2011 19:08:46 +0100, Papkin wrote:
> [...]
    >:) np przy -5C. Fizyka ale nie pamietam jak to sie liczylo, na bank bilans

    Wyliczyc jest to trudno, bo chlodzenie przez atmosfere to wiedza
    empiryczna.

    Za to praktyka .. jak spadnie troche sniegu to trzeba poczekac do
    wiosny zanim sie stopi :-)
    No dobra, nie musi byc wiosna - pare slonecznych dni, troche cieplego
    powietrza i stopnieje i w styczniu.

    Snieg dodatkowo swietnie odbija swiatlo, wiec ta praktyka jest troche
    skrzywiona.

    J.

  • 7. Data: 2011-01-22 23:21:43
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 22 Jan 2011, Papkin wrote:

    > bzudra na resorach, medrkowac nie ma co - sprawdzic czy 2cm sniegu na 1m2 uda
    > sie stopic energia wytworzona z ogniwa fotowoltanicznego o takiej powierzchni
    > :) np przy -5C.

    Po co tak skomplikowanie.
    Wystarczy posypać sadzą (jeden z "najczarniejszych" materiałów), uzysk
    energetyczny rzędu 97%.
    Skoro w miejscach "zaczernionych" (ogrzewanie węglowe :>) do dziś leży
    śnieg z grudniowych opadów, to z głowy można sobie wybić uzyskanie lepszego
    wyniku z ogniw.
    No, CHYBA że te ogniwa byłyby rozłożone na pasie 20x szerszym od jezdni.

    > Fizyka ale nie pamietam jak to sie liczylo, na bank bilans
    > energetyczny wyjdzie grubo na minusie.

    Na bank :)

    > Dodatkowo szklana droga? A... a po boku rowy na 10m i problem z nadmiernym
    > ruchem samochodow sie sam rozwiaze. Genialne.

    :)

> [...]
    > wychlodzi i przy okazji stopi snieg. Juz to patentuje by ktos mnie nie

    Na paten się nie załapiesz - publikacja przed zgłoszeniem, ale pewne
    szanse uwalić kogoś kto taki patent zgłosi (jako "konstrukcję już znaną)
    to co innego - masz :D

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2011-01-24 07:47:48
    Od: "Ryszard G." <r...@p...onet.pl>

    [...]
> [...]
    > powierzchni :) np przy -5C. Fizyka ale nie pamietam jak to sie liczylo, na
    > bank bilans energetyczny wyjdzie grubo na minusie.

    Bilans zawsze musi wyjść na zero

    :)
    R.G.

  • 9. Data: 2011-01-24 08:53:35
    Od: "niusy.pl" <d...@n...pl.invalid>

    Użytkownik "Tomasz Pyra" <h...@s...spam.spam>

> [...]
    > asfaltową drogę, to ją rozgrzewa. I nie będzie jej rozgrzewać bardziej jak
    > zrobimy baterię słoneczną ogrzewaną energią słoneczną.

    E no, nie widziałeś lampek ogrodowych na baterie słoneczne ? Elektowni
    szczytowo pompowych ? Działają ? Tak samo mogłoby być z ogrzewaniem znaczy
    kiedy w ciągu dnia jest ciepło i jasno akumulatory są ładowane by nocą,
    kiedy temperatura spada ogrzewać drogę. Kwestia sprawności tylko.

  • 10. Data: 2011-01-24 11:47:06
    Od: Andrzej Ława <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 24.01.2011 08:53, niusy.pl pisze:

    > E no, nie widziałeś lampek ogrodowych na baterie słoneczne ? Elektowni

    A widziałeś, jak one świecą? Znikomy ułamek tego, co na nie pada. A i
    tak zimą, nawet jak nie są przysypane śniegiem, co kilka dni trzeba
    doładować.

    > szczytowo pompowych ? Działają ? Tak samo mogłoby być z ogrzewaniem
    > znaczy kiedy w ciągu dnia jest ciepło i jasno akumulatory są ładowane by
    > nocą, kiedy temperatura spada ogrzewać drogę. Kwestia sprawności tylko.

    Taaaaaaaaaaak. To dlaczego zimą śnieg sam nie topnieje od słonecznego
    światła za dnia?