  • 11. Data: 2011-01-24 17:50:30
    Temat: Re: Zamiast sprzętu do odśnieżania i soli - podgrzewane drogi.
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 24 Jan 2011 11:47:06 +0100, Andrzej Ława wrote:
    >A widziałeś, jak one świecą? Znikomy ułamek tego, co na nie pada. A i
    >tak zimą, nawet jak nie są przysypane śniegiem, co kilka dni trzeba
    >doładować.

    >Taaaaaaaaaaak. To dlaczego zimą śnieg sam nie topnieje od słonecznego
    >światła za dnia?

    Kierunek myslenia bardzo dobry, ale nie calkiem tedy droga.
    Najwyrazniej nie topnieje bo dobrze odbija swiatlo.

    J.

  • 12. Data: 2011-01-24 21:13:34
    Temat: Re: Zamiast sprzętu do od?nieżania i soli - podgrzewane drogi.
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    W dniu 2011-01-24 17:50, J.F. pisze:

    > Kierunek myslenia bardzo dobry, ale nie calkiem tedy droga.
    > Najwyrazniej nie topnieje bo dobrze odbija swiatlo.

    Brudny też nie topnieje.
    Kiedyś dla eksperymentu pomalowałem śnieg sprayem i się nie stopił.

    Z pewnością czarny śnieg stopi się szybciej, ale nie tak od razu.
    Chociaż to mógłby też być niezły pomysł - próbować śnieg na drogach
    kolorować na czarno :)

  • 13. Data: 2011-01-24 21:16:21
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    W dniu 2011-01-24 08:53, niusy.pl pisze:

    > Użytkownik "Tomasz Pyra" <h...@s...spam.spam>

    > E no, nie widziałeś lampek ogrodowych na baterie słoneczne ?

    Tylko lampka ogrodowa może się ładować cały dzień, świeci przez kilka
    godzin w nocy i do tego ma całkiem duże akumulatory.

    A ilość energii słonecznej w zimowy dzień nie wystarczy nawet do
    topienia na bieżąco śniegu w dzień, nie mówiąc o magazynowaniu energii
    na noc.

    Nawet gdyby w dzień ilość energii była wystarczająca, to takie
    akumulatory musiałby być bardzo duże (i drogie).

  • 14. Data: 2011-01-24 23:52:38
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 24 Jan 2011 21:13:34 +0100, Tomasz Pyra wrote:

    >Brudny też nie topnieje.
    >Kiedyś dla eksperymentu pomalowałem śnieg sprayem i się nie stopił.
    >Z pewnością czarny śnieg stopi się szybciej, ale nie tak od razu.

    Bo to zly spray byl :-)

    >Chociaż to mógłby też być niezły pomysł - próbować śnieg na drogach
    >kolorować na czarno :)

    Zobacz jak sie topi peknie jak jest troche wody.

    J.

  • 15. Data: 2011-01-25 01:11:55
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    W dniu 2011-01-24 23:52, J.F. pisze:

    > Bo to zly spray byl :-)

    Czarny jak smoła :)

    > Zobacz jak sie topi peknie jak jest troche wody.

    No ale jak jest trochę wody, to zazwyczaj temperatura powietrza wynosi
    jakieś +2C. No chyba że to woda z solą, ale to równie dobrze działa w nocy.

    W ogóle zimą ze słońcem to ciężko jest - przez 3/4 doby go w ogóle nie
    ma, a jak już wyjdzie zza horyzontu, to też operuje nisko, często przez
    chmury.

    Może warto poobserwować jak zachowuje się odśnieżona droga - jest
    czarna, powinna się stosunkowo mocno nagrzewać i być w stanie
    zakumulować całkiem sporo ciepła pod jezdnią.
    No i trzeba by sprawdzić ile cieplejsza jest droga odśnieżona od
    nieodśnieżonej.

  • 16. Data: 2011-01-25 10:30:39
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 25 Jan 2011 01:11:55 +0100, Tomasz Pyra wrote:
    >Czarny jak smoła :)

    Moze i czarny ale zly :-)

> [...]
    >W ogóle zimą ze słońcem to ciężko jest - przez 3/4 doby go w ogóle nie
    >ma, a jak już wyjdzie zza horyzontu, to też operuje nisko, często przez

    Przejedz sie do Spindlerowego Mlyna na poczatku kwietnia.
    Sloneczko operuje juz ponad pol doby, termometr w cieniu pokazuje +15
    stopni, teren nachylony ... a na terenie snieg lezy, i za tydzien tez
    lezy, i za dwa tygodnie tez ciagle lezy :-)

    J.

  • 17. Data: 2011-01-25 20:04:07
    Od: "niusy.pl" <d...@n...pl.invalid>

> [...]

    > na bieżąco śniegu w dzień, nie mówiąc o magazynowaniu energii na noc.
    >
    > Nawet gdyby w dzień ilość energii była wystarczająca, to takie akumulatory

    Jeszcze bilans światło słoneczne/temperatura dzień/noc chyba nieodpowiedni w
    Polsce, ale przykład latarki akurat wskazywał, że mogłoby się udać.

  • 18. Data: 2011-02-07 17:37:23
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 24 Jan 2011, Tomasz Pyra wrote:

    > Chociaż to mógłby też być niezły pomysł - próbować śnieg na drogach kolorować
    > na czarno :)

    W co poniektórych miejscach, na Śląsku na przykład, ta wersja była
    przez sporą część PRLu mocno testowana. Działa tak sobie ;)

    pzdr, Gotfryd