  • 81. Data: 2014-10-13 20:24:27
    Temat: Re: Wyrok po wypadku policyjnej vectry z Zambrowie
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Cavallino" napisał w wiadomości
    grup

    >Wymaga, bo nie idzie skręcić z prawego pasa w lewo, bez zmiany pasa.
    >Cała reszta to już szukanie kruczków, które mają obronić
    >kapeluszników.

    No coz, znasz tlumaczenie - gdyby ustawodawca chcial jak myslisz, to
    by zapisal inaczej niz zapisal.

    >Tak. Ale nie winnego kolizji.

    Akurat ty caly SN jest zgodny - WINNEGO kolizji.
    Dyskusyjne jest tylko czy jest wspolwinny, czy winny sam.

    A jak sie nie podoba ... pomoz zalozyc partie kierowcow, to bedziemy
    mogli zmieniac prawo, a nie wolac na puszczy :-P

    J.

  • 82. Data: 2014-10-13 21:19:34
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    a.pl...

    > No coz, znasz tlumaczenie - gdyby ustawodawca chcial jak myslisz, to by
    > zapisal inaczej niz zapisal.

    A dlaczego gdy nie ma skrzyżowania jednak nie można sobie bezkarnie i bez
    patrzenia w lusterka skręcić w lewo w posesję?

    > A jak sie nie podoba ... pomoz zalozyc partie kierowcow, to bedziemy mogli
    > zmieniac prawo, a nie wolac na puszczy :-P

    Akurat.
    Co miałbyś do zaoferowania tłuszczy, która chce prezentów od rządzących (za
    które sama zapłaci), a nie logicznego prawa?

  • 83. Data: 2014-10-14 10:24:52
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 11 Oct 2014, Cavallino wrote:

    > Mniej więcej.

    Khem.
    I "miejsce na rząd pojazdów" skręcających w lewo znika.
    Teleportują się ;)

    > Dużo zależy od ich wymalowania.

    Koniec wymalowania to najwyżej "koniec wyznaczonego pasa".

    > Przy nromalnym skrzyżowaniu wymalowanie najczęściej jest jasne - pas do
    > skrętu kończy się NA SKRZYŻOWANIU.

    > Ale ten akurat był oznaczony i nadal nie znika to pasa dla kierunku
    > przeciwnego.

    Nie znika - pasy się przecinają, i to jest powodem, dla którego
    ma zastosowanie przepis o obowiązku ustąpienia pierwszeństwa
    jadącym z przeciwka.

    [...]
    > Przepis?

    Spełnienie treści przepisu:
    7) pas ruchu - każdy z podłużnych pasów jezdni wystarczajšcy do ruchu
    jednego rzędu pojazdów wieloœladowych, oznaczony lub nieoznaczony
    znakamidrogowymi;
    (tak, wiem, zaraz będzie flejm o "podłużność")

    > I pas też.
    [...]
    > Zresztą - mówimy o skrzyżowaniu, a nie o rozwidleniu dróg.

    Mhm. Znaczy mówimy o rybie, nie o śledziach. Taka ciekawostka.
    Kiedy ostatnio sprawdzałeś definicję skrzyżowania?

    > Jedzie, oczywiście że jedzie.
    > Pasy się krzyżują, a nie przechodzą jeden w drugi.

    Cóż, rozstrzygnięcie na .samochody nie będzie "prawomocne", spór był
    już parę razy AFAIR, i tu IMO byłoby miejsce (znaczy jedno z miejc
    w zakresie PoRD) na interwencję SN w rozszerzonym składzie albo
    (interwencję) ustawodawcy.

    > Ale co, gdzie się kończy pas do skrętu?

    NIGDZIE!
    Kierujący jadący całym rzędem pojazdów mogą spokojnie jechać z jednej
    drogi na drugą drogę, bez żadnych zakłóceń. Mają "pasek jezdni
    wystarczający do ruchu całego rzędu".

    > Na pewnie nie ZA skrzyżowaniem.

    Oczywiście że nie!
    Pas ruchu do skrętu w lewo rozwidla się na drodze z pierwszeństwem
    ("w sposób wyznaczony") z jedynego (dla danego kierunku) pasa,
    po czym (na skrzyżowaniu) łączy się z pasem do jazdy w kierunku
    przeciwnym.

    > Obstawiałbym że gdzieś na jego środku.

    Połączenie pasów to nie jest przecież koniec jednego z pasów
    (ani obu pasów i "zaczęcie nowego").

    pzdr, Gotfryd

  • 84. Data: 2014-10-14 10:43:09
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    > Jak sam pisałeś - obowiązuje całość prawa.
    > To powyżej to obowiązki dodatkowe związane ze zmianą kierunku.

    Nie tylko, to przepis szczegółowy o pierwszeństwie.

    > Nie interesuje mnie czyjeś zdanie, mówię o tym jak jest.
    > Pas kończy się najczęściej na jakiejś linii, zatrzymania, bocznej itd

    Nie kończy się na KAŻDEJ linii.
    Sam sobie bramkę strzeliłeś - w poście obok.
    Bo oczywistym jest, że "jadący z poprzek" pasy ruchu MAJĄ,
    zaś jeśli w takim układzie występuje STOP, to i linię
    zatrzymania w poprzek - i pasy się tam nie kończą.

    > Ale o tym, że nie wolno wjeżdżać przed kogoś poruszającego się w tym samym
    > kierunku, tyle że innym pasem mówią inne przepisy.

    Za to przy kolizji przepisów objawia się ich hierarchia.

    Streszczę: IMO wyrok "pozwalający skręcać w lewo na skrzyżowaniu"
    jest słuszny i tyle.

    > Nie, się nie przecina.
    > Chyba że mowa o skręcie w lewo na drodze z pierwszeństwem do skrętu w lewo,
    > wtedy się tak może zdarzyć.

    Było, czy przy skrzyżowaniu z pierwszeństwem łamanym mamy "skrzyżowanie
    na zakręcie czy zakręt na skrzyżowaniu" :)
    Cóż, możemy się nie zgadzać.
    Szczęśliwie sąd dobrze orzekł :|

    > Tym, że nie skręcający olał nakaz skrętu.

    Ale takie olanie nie skutkuje zmianą pierwszeństwa, PRAWDA?
    :>

    [...]
    > A dlaczego?
    > Bo ten z mniej lewego PO SKRĘCIE jest z prawej strony.

    A wg mnie "na skręcie", bo wtedy następuje kolizja torów.
    Ale to szczegół.

    > Ale gdyby wjechał na lewy lewy PRZED skrętem to właśnie będzie winny,

    Przecież jak wjechał, to kolizji nie było :>
    Źródłem winy jest zaistnienie zdarzenia, stanowiącego czyn
    zabroniony.

    > że
    > niewłaściwie zmienił pas i nieustąpił pierwszeństwa jadącego tymże pasem.
    > Wypisz wymaluj sytuacja z wyprzedzaniem pasem dla kierunku przeciwnego.

    No nijak.
    Możemy podpisać protokół rozbieżności - i miej świadomość, że
    co najmniej możesz być w błędzie, inny kierujący może takoż
    uważać a wysoki sąd zgodzić się z tym "innym".

    > Jest - do momentu kiedy jedzie SWOIM pasem.

    J.w., bo całość rozbija się o istnienie pasa w lewo.
    IMO sądowi dobrze wyszło.

    > A ten drugi który orzeka inaczej nie przeczytał?
    > Nie , różni się tylko tym, że je po swojemu interpretuje.
    > Tak jak ja.

    :)
    No to wracamy do wniosku wyżej - miejsca na interwencję
    z "interpretacją wyższego rzędu" (mimo braku precedensu,
    orzeczenia SN wydawane w trybie odpowiedzi na pytania
    sądu najczęściej pełnią taką rolę) albo - IMVHO ze
    względu na wątpliwości lepiej - ustawodawcy.

    pzdr, Gotfryd

  • 85. Data: 2014-10-14 17:49:51
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    wiadomości grup dyskusyjnych:Pine.WNT.4.64.1410141007200.2152@quad..
    .

    > Khem.
    > I "miejsce na rząd pojazdów" skręcających w lewo znika.

    Dlaczego?
    Skręcają i jadą dalej po NOWYM pasie.

    > Teleportują się ;)

    > Koniec wymalowania to najwyżej "koniec wyznaczonego pasa".

    I fizycznego też, jeśli mowa o pasach do skrętu.

    > Nie znika - pasy się przecinają

    Tak, z poprzecznymi.

> [...]
    > jednego rzędu pojazdów wielooladowych, oznaczony lub nieoznaczony
    > znakamidrogowymi; (tak, wiem, zaraz będzie flejm o "podłużność")

    Żaden flejm, czysta praktyka i fakt.
    Wiesz ile pasów się zmieści na jezdni w poprzek?

    Oczywiście.
    Tyle że nie tym samym pasem.

  • 86. Data: 2014-10-14 17:57:27
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    wiadomości grup dyskusyjnych:

    > Nie tylko, to przepis szczegółowy o pierwszeństwie.

    Związanym ze zmianą kierunku.
    Nie znika innych przepisów.

    > Bo oczywistym jest, że "jadący z poprzek" pasy ruchu MAJĄ,

    Inne.
    Żeby na nie wjechać trzeba więc je zmienić.

    > zaś jeśli w takim układzie występuje STOP, to i linię
    > zatrzymania w poprzek - i pasy się tam nie kończą.

    Jasne, lecą dalej - na wprost przez skrzyżowanie.

    > Za to przy kolizji przepisów objawia się ich hierarchia.

    Ale tu nie ma kolizji, jest uzupełnienie się przepisów.

    > Streszczę: IMO wyrok "pozwalający skręcać w lewo na skrzyżowaniu"
    > jest słuszny i tyle.

    Streszczę - taki jest bzdurą i tyle.

    > Było, czy przy skrzyżowaniu z pierwszeństwem łamanym mamy "skrzyżowanie
    > na zakręcie czy zakręt na skrzyżowaniu" :)

    Jaki zakręt?
    Ja w tym przypadku zakrętu nie pamiętam.

    > Cóż, możemy się nie zgadzać.
    > Szczęśliwie sąd dobrze orzekł :|

    Źle.

    > Ale takie olanie nie skutkuje zmianą pierwszeństwa, PRAWDA?
    > :>

    Nike nie mówi o zmianie pierwszeństwa.

    > [...]
    >
    > A wg mnie "na skręcie", bo wtedy następuje kolizja torów.

    Czepiasz się słówek.
    Skręt zaczyna się przed środkiem skrzyżowania, więc może być i tak.

    > Ale to szczegół.

    > Przecież jak wjechał, to kolizji nie było :>

    Jak trafił w przeciwnika to była.

    > Źródłem winy jest zaistnienie zdarzenia, stanowiącego czyn
    > zabroniony.

    Dokładnie.
    Zmiana pasa na zajęty.

    > No nijak.
    > Możemy podpisać protokół rozbieżności - i miej świadomość, że
    > co najmniej możesz być w błędzie, inny kierujący może takoż
    > uważać a wysoki sąd zgodzić się z tym "innym".

    Niestety, w tym kraju jest to możliwe.

    > J.w., bo całość rozbija się o istnienie pasa w lewo.

    Znaczy o nieistnienie.
    Zresztą to samo dotyczy sytuacji gdy pas do skrętu nie jest wyznaczony.
    Oraz wjazdu w posesję po lewej.

    > IMO sądowi dobrze wyszło.

    A IMO źle.

  • 87. Data: 2014-10-15 01:00:22
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 14 Oct 2014, Cavallino wrote:

    > Związanym ze zmianą kierunku.
    > Nie znika innych przepisów.

    Nie znika.
    Za to działa a contrario - skoro nie napisano "ustąpić jadącym
    tą samą drogą", to znaczy że (z zakresie jadących tą właśnie
    drogą) "ustąpić *jedynie* jadącym z przeciwka".
    Jadących innymi drogami rzeczywiscie się nie zajmuje
    (i jak układ jest "pierwszeństwo w poprzek" to tym z poprzecznej
    ustąpić trzeba, nawet jak jadą pod prąd).

    > Inne.
    > Żeby na nie wjechać trzeba więc je zmienić.

    No to tego "literą" nie rozstrzygniemy, jak napisałem obok,
    jednak mojej "co najmniej dużej wątpliwości" to nie zmieni
    (skoro rząd pojazdów może legalnie skręcić w lewo, to tam
    jest pas ruchu przeznaczony do jazdy w lewo).

    > Jasne, lecą dalej - na wprost przez skrzyżowanie.

    A skręcające - skręcają i się łączą.

    > Ale tu nie ma kolizji, jest uzupełnienie się przepisów.

    Jeśli dwa lub więcej różnych przepisów nakazuje zachowanie
    "powstrzymujące" przed kolizją *różnym* uczestnikom ruchu,
    a do kolizji jednak dojdzie, to jak najbardziej występuje
    kolizja przepisów w sprawie odpowiedzialności za wypadek.
    Objawia się tym, że winnym może zostać uznany tylko jeden
    z "przestępujących".

    > Streszczę - taki jest bzdurą i tyle.

    Cóż, dobrze że sąd jest innego zdania :>

    > Jaki zakręt?
    > Ja w tym przypadku zakrętu nie pamiętam.

    Objaw pierwszy: połowa (jak dobrze idzie to tylko połowa)
    kierujących nie włącza migacza. "Bo jadą po zakręcie".
    Objaw drugi: są tacy, co widzą pasy skręcające, a NIE WIDZĄ
    pasów na wprost przez skrzyżowanie :> (nie mające nic
    wspólnego z pierwszeństwem).
    Co tam jeszcze przez ostatnie kilkanaście lat się objawiło,
    już nie pamiętam.

    > Źle.

    E tam.

    > Nike nie mówi o zmianie pierwszeństwa.

    Jak nie, jak ja mówię.

    > Jak trafił w przeciwnika to była.

    Trafił *przed* skrętem, jak sam napisałeś.
    Przymierz do zdarzenia i widać że to absurd (kolizja nie następuje
    przy zajmowaniu pasa "przed skrętem").

    > Dokładnie.
    > Zmiana pasa na zajęty.

    Nie, nieustąpienie pierwszeństwa jadącemu po pasie, na którym
    nie ma obowiązku ustąpienia pierwszeństwa TEMU pojazdowi.

    > Niestety, w tym kraju jest to możliwe.

    Nie tylko, jak sądzę.

    > Znaczy o nieistnienie.

    Wychodzi na jedno.

    > Zresztą to samo dotyczy sytuacji gdy pas do skrętu nie jest wyznaczony.

    Tak.

    > Oraz wjazdu w posesję po lewej.

    Nijak. Posesja nie jest drogą, wjazd nie jest jezdnią
    i próżno tam szukać pasów ruchu "z przyczyn formalnych",
    nawet jeśli da się wpuścić (ciągły :>) "rząd pojazdów".
    Inaczej musiałbyś dojść do genialnego wniosku, że jak
    już wjeżdżający na posesję wjedzie, to ma prawo przy
    wyjeżdżaniu wepchnąć się na drogę nie ustępując nikomu,
    wszak aż do połowy drogi będzie "z prawej" :>
    (a chcesz traktować posesję/jej wjazd jak drogę poprzeczną
    na skrzyżowaniu).
    Tak nie jest i dobrze o tym wiesz.

    > A IMO źle.

    Toć pisałem - protokół rozbieżności.

    pzdr, Gotfryd

  • 88. Data: 2014-10-15 17:46:49
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    wiadomości grup dyskusyjnych:

    > skoro nie napisano "ustąpić jadącym
    > tą samą drogą", to znaczy że (z zakresie jadących tą właśnie
    > drogą) "ustąpić *jedynie* jadącym z przeciwka".

    A co, mieli w przepisie zapisać wprost zezwolenie do wyprzedzania na
    skrzyżowaniu?
    Tak się nie robi, od tego jest reguła ograniczonego zaufania.
    Ale to nie znaczy, że wolno wjeżdżać na zajęty pas, przecinać go, mieć
    gdzieś jego stan etc

> [...]
    > (skoro rząd pojazdów może legalnie skręcić w lewo, to tam
    > jest pas ruchu przeznaczony do jazdy w lewo).

    Nie, zmieniasz kierunek i pas, na ten z drogi poprzecznej).

    > A skręcające - skręcają i się łączą.

    Jak ktoś je tak narysuje to być może.
    Bez tego, kończą się.

> [...]
    > a do kolizji jednak dojdzie, to jak najbardziej występuje
    > kolizja przepisów w sprawie odpowiedzialności za wypadek.

    Ale tu jej nie ma - winny skręcający na ślepo.

    > Objawia się tym, że winnym może zostać uznany tylko jeden
    > z "przestępujących".

    > Cóż, dobrze że sąd jest innego zdania :>

    Nie każdy na szczęście.

    > Trafił *przed* skrętem, jak sam napisałeś.

    Nie ma znaczenia.
    Ważne czy trafił na swoim pasie, czy na cudzym.

    > Przymierz do zdarzenia i widać że to absurd (kolizja nie następuje
    > przy zajmowaniu pasa "przed skrętem").

    Aha, czyli zapomniałeś o czym był przykład.

    > Nie, nieustąpienie pierwszeństwa jadącemu po pasie, na którym
    > nie ma obowiązku ustąpienia pierwszeństwa TEMU pojazdowi.

    Ma.

    > Nie tylko, jak sądzę.

    Żadna pociecha.

    > Nijak. Posesja nie jest drogą, wjazd nie jest jezdnią
    > i próżno tam szukać pasów ruchu "z przyczyn formalnych",

    Na skrzyżowaniu jest tak samo, tylko Ty widzisz nieistniejące pasy w poprzek
    jezdni.

> [...]
    > wszak aż do połowy drogi będzie "z prawej" :>
    > (a chcesz traktować posesję/jej wjazd jak drogę poprzeczną

    Nie.
    Tylko skręt w nią chcę traktować identycznie jak skręt na drogę
    podporządkowaną.

  • 89. Data: 2014-10-16 02:07:56
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 15 Oct 2014, Cavallino wrote:

    > A co, mieli w przepisie zapisać wprost zezwolenie do wyprzedzania
    > na skrzyżowaniu?

    Nie.

    > Tak się nie robi,

    Oczywiście. Robi się inaczej.
    Pomija się *ZBĘDNY* tekst, czyli słowa "z przeciwka".
    Jeśli ich nie pominięto, to celowo (a przynajmniej zasada ratio
    legis nakazuje przyjąć, że celowo).

    > Nie.
    > Tylko skręt w nią chcę traktować identycznie jak skręt na drogę
    > podporządkowaną.

    Każdy ma jakieś marzenia, a sądząc z wypadków spora część
    "ja tu mieszkam to sobie skręcę" ma właśnie takie.
    A szczęśliwie to nie jest skrzyżowanie.

    pzdr, Gotfryd

  • 90. Data: 2014-10-16 17:38:05
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    wiadomości grup dyskusyjnych:

    > Każdy ma jakieś marzenia, a sądząc z wypadków spora część
    > "ja tu mieszkam to sobie skręcę" ma właśnie takie.
    > A szczęśliwie to nie jest skrzyżowanie.

    Chyba nie zrozumiałeś idei - chodzi o to, żeby nie było wątpliwości, że na
    skrzyżowaniu NIE można sobie skręcać w lewo mając w d.. cały świat, a nie o
    to, żeby tak można było tak robić również skręcając w posesję.
    Dla mnie sprawa jest jasna - obie sytuacje różni TYLKO zakaz wyprzedzania
    dla wyprzedzającego, w żaden sposób nie są zmieniane obowiązki
    wyprzedzanego, w obu przypadkach skręcać nie wolno.
    EOD