    From: "marek augustynski" <h...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Wyniki Konkursu Fotograficznego NG
    Date: Sat, 09 Oct 2010 17:01:44 +0200
    Sender: n...@n...onet.pl

    > Pewnie jest tak jak mówisz, ja nie bardzo śledzę to w jaki sposób ona jest
    > kyrtykowana.
    >
    > [...]
    >
    > No, tak Fritzl na przykład musiał być wyjątkowo twardy ; )

    Absurd. Nie rozmawiamy o wyrządzaniu krzywdy.

    > Ale też zależy jak sobie radzi. W sumie niewielka część ludzi z takimi czy
    > innymi problemami jest w stanie szarpnąć się i brać udział np. w sporcie.

    Odnosiłem się do walki ze zwykłym życiem.
    Ale myślę, że niepełnosprawność powoduje właśnie wzmożony wysiłek człowieka,
    aby pokazać sobie i światu to i owo. No i w ogóle życie, przetrwanie, jest
    największą siłą pchającą człowieka. Nie masz ręki, będziesz miał jedną
    wyjątkowo sprawną, nie masz nóg, będziesz chodził na rękach.. itd.

    > Nie do końca - został przymuszony do spędzenia swojego życia za drutami, nie
    > do ucieczki. Ucieczka to ryzyko, którego wielu (przytłaczająca większość)
    > nie podejmowało.

    Nie byłem w niewoli ale domyślam się, że uaktywnia ona w ludziach instynkty,
    które można nazwać zwierzęcymi. Ten człowiek co ucieka równie dobrze może być
    określony jako tchórz ponieważ nie wytrzymał i musiał prysnąć. Rozgraniczanie
    w ten sposób, kto jest bohaterem a kto nie, to tania propaganda.
    Ludzie w niewoli kierują się zupełnie innymi zasadami niż ludzie wolni.
    Postrzeganie niewoli przez pryzmat wolności nie ma sensu.

    > Nie, to nie jest argument na "nie", to jest pytanie, na które trudno
    > odpowiedzieć tu i teraz.

    W Twoim pytaniu była jednak sugestia.

    > Oczywiście byłby tak samo godny podziwu.

    Nie ma tu skali ale według mnie byłby podwójnie godny podziwu.

    > Jednak będąc niepełnosprawnym i
    > musząc walczyć z dodatkowymi problemami zasługuje na 6+.

    Racja. Tylko wcale nie jest powiedziane, że niepełnosprawność jest tutaj
    argumentem na tak. W świecie tzw. ludzi normalnych musi być uzasadnienie dla
    robienia określonych rzeczy. Pełnosprawny Jaś Mela, chcąc robić to co robi
    obecnie, musiałby zmagać się nie tylko ze swoim inwalidztwem ale także z
    akceptacją własnego wyboru przez otoczenie. Teraz ma jakby legitymację to
    łamania barier i każdy mu przyklaśnie. Jako pełnosprawny musiałby
    być &#8222;stuknięty&#8221; żeby iść tą drogą.
    Jest jeszcze jedna sprawa. Tragiczne wydarzenia są bardzo silnym
    doświadczeniem i zmieniają człowieka. Trzeba być absolutnie wyjątkowym, żeby
    tego typu zmian dokonywać w swojej głowie na własne życzenie i w momencie
    kiedy nie jest się poszkodowanym.

    marek