    From: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Wydawcy wyciągają łapę po haracz
    Date: Mon, 2 Aug 2010 18:55:03 +0200

    "Jan Rudziński" <j...@g...pl> napisał

    > [...]
    > >

    > Spróbuj przyjąć na chwilę założenie, że klimatolodzy (consensus 90%)
    > jednak mają rację i "business as usual" doprowadzi koło 2120 roku do
    > sytuacji, w której Ziemia praktycznie nie nadaje się do zamieszkania.
    > Masz jakieś lepsze propozycje niż limity?

    A widzisz sens tych limitów w obecnej postaci? Świat to naczynia połączone i
    jeśli zdusimy produkcje w Europie - kupimy te same wyroby od Chińczyków i
    innych tabnich producentow - tyle, że wyprodukowane z kompletną pogardą dla
    wszelkich norm ochrony środowiska. A dwutlenek węgla z południowo-wschodniej
    Azji wiatry i tak po całej planecie rozniosą.
    Aby limity dały jakikolwiek pozytywny skutek - musiałyby być negocjowane
    tak, aby obejmowały wszystkie ważniejsze gospodarki świata. Ustalanie ich z
    pominięciem Chin nie da żadnego pozytywnego efektu - a może dać nawet
    negatywny - ze względu na przenoszenie produkcji do miejsc gdzie sie
    zupełnie nie zwraca uwagi na ekologię..

    > Oczywiście negowanie i wyśmiewanie bardzo nieprzyjemnych (a dla -
    > baczność! - Polski zwłaszcza) prognoz jest najtańsze.

    Miotanie sie w postaci prowadzenia bezsensownych działań (limity CO2 dla
    Europy, zakaz stosowania żarówek itp.) nie przyniesie zadnych pozytywnych
    skutków. Może co najwyżej służyć złudnemu uspokojeniu sumień decydentów - że
    jednak coś zrobili.
    Jestem jak najbardziej za ochroną srodowiska - ale trzeba robić to mądrze. W
    przeciwnym razie może sie okazać, ze nasze działania przyniosą więcej szkody
    niż pożytku. Przykład juz był w tym wątku - demagogicznymi działaniami
    ekoszkodnicy (bo nie chcę obrazać ekologów przez zaliczanie do nich różnych
    oszołomów) zahamowali w Polsce na ćwierć wieku rozwój energetyki jądrowej.
    Pamiętam dobrze czasy tamtej kampanii - żadne rozsądne argumenty do
    straszących widmem atomowej zagłady nie docierały.
    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)