  • 61. Data: 2009-10-10 22:56:55
    Temat: Re: Wybor laptopa
    Od: Konrad Kosmowski <k...@k...net>

    ** Piotr <p...@a...net.pl> wrote:

    > Yup. Obejrzyj sobie też durny film na youtube w HD na tym eee.

    Nie wiem jak konkretnie ten model Eee ale *sensowne* netbooki czy komputery tej
    formy obecnie radzą sobie raczej bez problemu z HD (przynajmniej tym oferowanym
    przez YT).

    --
    + ' .-. .
    , * ) )

  • 62. Data: 2009-10-10 22:58:47
    Od: Konrad Kosmowski <k...@k...net>

    ** Radosław Sokół <r...@m...com.pl> wrote:

    > Litości, nie karz nikomu pracować dłużej na komputerze prze- nośnym bez
    > dodatkowego dużego monitora, klawiatury i myszy!

    W pociągu?

    --
    + ' .-. .
    , * ) )

  • 63. Data: 2009-10-10 23:16:57
    Od: Konrad Kosmowski <k...@k...net>

    ** Marx <M...@n...com> wrote:

    > Witam Potrzebuje porady w dziedzinie laptopow, a nie znam sie na nich za
    > bardzo. Wymagania sa skromne: cena 4-5 tys zl. Laptop przeznaczony dla
    > starszej osoby

    Dla starszej osoby:

    1. Matryca o niezbyt wysokim stosunku DPI. Jak rozumiem tam pewnie będzie
    Windows, a ten system niespecjalnie radzi sobie z sensownym skalowaniem fontów,
    ikon i innych elementów interfejsu. Zakładam, że starsza osoba ma z reguły
    lekkie czy mniej lekkie problemy ze wzrokiem. Czyli generalnie dla ekranu 13
    cali to maks 1024x600, dla 15" (z hakiem) 1280x800 itd. Tak czy inaczej przed
    zakupem trzeba posadzić delikwenta przed żywym egzemplarzem i zapytać go czy
    może wszystko bez problemu odczytać. Generalnie ja nie mam żadnego problemu ze
    wzrokiem, a z monitora 24" o rozdzielczości 1,920x1,080 z odległości około
    metra ledwo czytam.

    2. Osoba starsza z reguły ma gorszą motorykę czyli napewno to musi być minimum
    15" laptop ze względu na rozmiar klawiszy. Koniecznie dokup do tego myszkę bo
    trackpad/trackpoint są po prostu niewygodne.

    > do obsługi n-k i ogolnie pojetego internetu, przegladania zdjec z cyfrowki,
    > czyli standard.

    Te wymagania spełnia KAŻDY nowy laptop obecny na rynku.

    > W sumie to sam sie zastanawiam w ktorym kierunku isc. Na pewno grafika moze
    > byc slabiutka, bo nikt gral nie bedzie.

    Mi się wydaje, że idziesz w kardynalnie złym kierunku bo z reguły jak się coś
    kupuje to chcesz mieć najlepsze parametry za jak najniższą cenę. A nie od razu
    stawiasz wymaganie, że grafika może być słabiutka - czemu? Nikt nie będzie grał
    ale może jednak będzie? Może odpali Google Earth czy coś podobnego - tutaj
    jednak lepsza grafika daje lepsze efekty itd. Ergo po co to napisałeś? :)

    > Na pewno musi to byc laptop porzadnej firmy.

    Co za różnica jaką ma markę? Może chodzi Ci o dobre warunki serwisu? Zastanów
    się czy chcesz mieć gwarancję:

    - w krótkim czasie np. 4 godziny w dniu roboczym
    - na całym świecie
    - przez więcej niż N lat

    Itd. z reguły za rozszerzoną gwarancję i markę się dopłaca. Ale warto. Jeżeli
    komputer ma służyć do prostych zadań to będzie adekwatny przez długi okres -
    skoro tak to powinien mieć długą gwarancję.

    > Kupowany nie w internecie tylko prawdopodobnie w MM.

    Co to za wymaganie? Kup se gdzie chcesz. Skoro koniecznie chcesz mieć drożej.
    Obecnie zamawiając przez Internet kurier przywozi Ci towar do drzwi, płacisz i
    masz. Jak wolisz się błąkać po MediaMarkcie to Twoja sprawa ale po co o tym
    piszesz?

    > powinien miec wbudowane wifi.

    Każdy nowy ma.

    > Dobrze aby laptop byl w miare odporny - po domu krazy 2 letnie dziecko. i
    > moze sie zdarzyc ze bedzie mialo jakis glupi pomysl - ale bez przesady, nie
    > ma to byc sprzet na pustynna burze..

    Laptopy są w wariantach - zwykłe i heavy-duty. Zwykły jest zwykły i każdy taki
    jest. Heavy-duty jest odporny na wiele czynników, ale za to się dopłaca (sporo
    i to jest główny element wpływający na cenę). Z tego co rozumiem to chcesz
    zwykły. Zwykły laptop będzie miał problem z zalaniem, padem z metra na beton,
    walnięciem w matryce, urwaniem klawisza itd. Jak chcesz komputer dla dwulatka
    to Heavy-duty i tyle - ten przetrwa. Zwykły nie.

    > Fajnie gdyby procesor byl dwurdzeniowy - komfort pracy podnosi sie wyraznie,

    Bzdura. Ale innych już praktycznie i tak się nie montuje.

    > ale nie jest to konieczne Milo gdyby w zestawie byla jakas atrakcyjna torba,

    Atrakcyjną torbę kup sobie oddzielnie.

    > Wazne sa mozliwosci rozbudowy - w komplecie bedzie pewnie Vista, a to lubi
    > RAM.

    Laptopów poza wymianą dysku i ew. dodaniem pamięci się nie rozbudowywuje. Włóż
    od razu 4GiB i tyle, Vista (32bit, a 64 dla laika nie polecam) i tak więcej nie
    łyknie, RAM jest śmiesznie tani.

    --
    + ' .-. .
    , * ) )

  • 64. Data: 2009-10-11 11:15:05
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    Piotr pisze:
    > Już prosiłem o przykład czegoś mniejszego od uATX, którzy zajmuje mimo
    > wszystko całkiem sporo miejsca, nie na atomie.

    Wszystkie te Small Form Factor PC. Na normalnych procesorach
    desktopowych. Konkretnych przykładów nie podam, bo w życiu
    nie przyszło mi na myśl, żeby obudowa ATX stojąca gdzieś da-
    leko pod biurkiem zajmowała jakiekolwiek miejsce. Jedyny
    problem co najwyżej sprawia mi przy odkurzaniu.

    > -W jakim kolorze kupić balonik dla dziecka?
    > -Po co balonik, to głupie, kup piłkę.
    > No za takie porady to ja serdecznie dziękuję.

    Czemu podajesz zupełnie bzdurne przykłady?

    Sensowniej jest:

    - Jakiego Rolexa kupić dziecku?

    - Nie kupuj Rolexa, nie potrzebuje takiego wypasu,
    nie wykorzysta, rozwali, zgubi, zmarnuje się.
    Kup jakiś zegarek za kilkanaście czy kilkadziesiąt
    złotych.

    - Nie, koniecznie chcę dla niego Rolexa!

    Zresztą niedawno na grupie ktoś podał świetny przykład z
    dietetykiem i pieczywem razowym. Zacytuję:

    ] Przychodzisz do zaprzyjaźnionego dietetyka.
    ] - Jaki mam jeść chleb, bo razowy mi nie leży.
    ] - Jedz cymbale razowiec, bo najzdrowszy, a jak pszenne buły
    ] to nie szukaj u mnie alibi.

    > Nie. Jest przejawem arogancji. Jego sprawa, że chce kupić coś, co nam

    No i? Jestem arogancki, gdy chodzi o szerzenie wiedzy i uświa-
    damianie ludzi. Nie zależy mi na tym, by mnie wszyscy lubili,
    tylko by uważali na to, co mówię.

    > nie wydaje się sensowne. Ma swoje powody, a wagi, które przykłada do

    To niech *wyłuszczy* te powody, bo może same powody są bez
    sensu. Czasem te powody ograniczają się do mody, snobizmu,
    złego wpływu nie wyedukowanych technicznie doradców.

    > poszczególnych cech mogą Tobie wydawać się bezsensowne. Ale to on wie

    I mam prawo krytykować te wagi.

    > lepiej, zna bardziej realia używania w danym kontekście, przez daną
    > osobę i chce balonik. Nie piłkę.

    Nie WIE lepiej tylko WYDAJE SIĘ MU że wie. Bo tu chodzi
    o kwestie TECHNICZNE, a nie kwestię 'czy kupić komputer,
    czy quada' (a to odpowiada wyborowi czy kupić balonik,
    czy piłkę).

    > Odbierzesz komukolwiek prawo do wolności słowa, pisaniu na pl.comp.pecet
    > na temat windowsów i odpowiadania na nie?

    To jest naruszanie regulaminu, bo nie należy do tematyki
    grupy.

    A krytyka decyzji o zakupie sprzętu *należy* do tematyki
    grupy, więc nie chodzi tu o kwestie statutowe, ino o cen-
    zurę niewygodnych dla jednostek treści.

    Nie wytaczaj głupich argumentów, jeżeli nie masz co po-
    wiedzieć.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |

  • 65. Data: 2009-10-11 12:06:12
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    Konrad Kosmowski pisze:

    > W pociągu?

    Już kiedyś pisałem, że:

    1) W pociągu nie da się *pracować*. Można co najwyżej udawać
    pracę lub się bawić, oglądając film czy czytając coś (co
    zresztą nie zmienia faktu, że z papieru czyta się o niebo
    przyjemniej i mniej męczy to wzrok). Więc nie ma nic złego
    w korzystaniu z notebooka w pociągu, ale po dotarciu do
    domu należy go schować i siąść przy komputerze stacjonarnym.

    2) Kilka razy wiozłem komputer pociągiem, ale tylko raz go
    odważyłem się wyciągnąć, gdy w całym przedziale byli zna-
    jomi. Przy przypadkowych osobach raczej bym się nie afi-
    szował z komputerem, bo za którymś razem by się okazało,
    że źle trafiłem i nie mam komputera.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |

  • 66. Data: 2009-10-11 12:09:45
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    Konrad Kosmowski pisze:

    > Czekaj...
    > - cena

    Wyższa w notebooku przy tych samych parametrach. Wyrzucenie
    pieniędzy na baterię.

    > - starsza osoba

    Słabszy wzrok, chęć wygodnego siedzenia, czasem nawet
    problemy z precyzyjnym naciskaniem klawiszy (trzeba pełno-
    wymiarowej klawiatury) lub wskazywaniem (dobra mysz na
    dużej powierzchni).

    > - nasza klasa
    > - internet

    Pasują do stacjonarki jak najbardziej.

    > - cyfrówka

    Jak wyżej. Nawet lepiej, bo można wygodnie obrabiać zdjęcia
    i coś widzieć (nawet zakładając monitor TN LCD), a na note-
    booku ekran nadaje się co najwyżej do zobaczenia, że zdjęcie
    *jest*.

    > Hmm... i na podstawie tych danych wywnioskowałeś, że to musi być komputer
    > stacjonarny, a nie przenośny? Cudowne. :)))

    A na jakiej podstawie twierdzisz, że te warunki koniecznie
    faworyzują komputer przenośny? Bo jak dla mnie to właśnie
    go skreślają.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |

  • 67. Data: 2009-10-11 13:53:04
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    KILu pisze:
    > Skoro po 1,5 roku (w zasadzie niemal 2 latach, ale mniejsza z tym) pracy z
    > komputerem podłączonym przez 90% czasu do zasilacza bateria zachowuje się
    > w zasadzie identycznie, jak tuż po zakupie (używanego!) laptopa, to nie

    IBM zabezpiecza baterię przed zbyt częstym ładowaniem.
    Taki F-S na przykład tego nie robi. Inne najczęściej *też*
    nie mają takich zabezpieczeń.

    > sądzę, by kolejne kilka miesięcy coś w tej kwestii zmieniło. Oczywiście są
    > różne laptopy - znam przypadki, gdy pół roku takich zabaw wyraźnie
    > zaszkodziło akumulatorowi.

    No właśnie.

    > przesiadaniem sie z laptopem w różne miejsca), ale... myślisz, że
    > przeciętny użytkownik, który kupując PC liczy każdą złotówkę, zainwestuje
    > drugie tyle w ww. stanowisko - dobry fotel (albo od razu klęcznik:)),
    > biurko, lampy, odpowiednie tło...?

    Powinien. Niekoniecznie aż do przesady, ale lepiej kupić
    stacjonarkę i używać jej względnie ergonomicznie przy biur-
    ku z sensownie ustawioną lampą, niż notebooka i siedzieć
    na kanapie nieświadomie tracąc zdrowie. W tym zakresie
    trzeba uświadamiać.

    > Zauważyłeś, żebym cokolwiek polecał? Zareagowałem jedynie na Twoją bardzo
    > radykalną wypowiedź.

    Przeciwstawianie się kategorycznemu namawianiu do ergonomii
    według mnie nosi znamiona sprzeciwu wobec samej ergonomii.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |

  • 68. Data: 2009-10-11 14:08:06
    Od: "tg" <a...@b...cpl>

    "Piotr" <p...@a...net.pl> wrote in message news:har2kj$c5c$1@news.onet.pl...
    > Już prosiłem o przykład czegoś mniejszego od uATX, którzy zajmuje mimo wszystko
    > całkiem sporo miejsca, nie na atomie.

    jak ktos nie ma 4m^2 miejsca na komputer to znaczy ze mu nie zalezy ;)

    korzystajac z laptopa tez trzeba miec krzeslo, stol\biurko w miare
    ergonomiczne, przesiadywanie tu i tam z laptopem na kolanach to
    prosta droga do problemow z kregoslupem w odcinku szyjnym i nadgarstkami

    jak postawisz monitor, przyczepisz na nim pudelko z kompem, jego zasilacz
    i rozdzielisz 230V na monitor i komputer, dodasz do tego bezprzewodowa
    klawiature i mysz to jedynym co cie przywiazuje do miejsca jest jeden
    kabel zasilajacy, a calosc zajmuje mniej wiecej tyle samo miejsca

    biorac pod uwage ze netbook na ionie to ~2kpln a taki sam nettop ~1kpln
    to wydajac te same pieniadze - tracisz na mozliwosci pracy na baterii
    autor watku nie wymienil tego jako istotne
    za to zyskujesz - wygodna klawiature, wygodna mysz, znacznie wiekszy ekran

    >>> potrzebuje.

    bo prawda jest taka ze RS lepiej wie czego on potrzebuje, tak samo jak
    kazdy kto ma kilka-kilkanascie lat z kompami do czynienia

    co klient CHCE zazwyczaj nijak sie nie ma do tego co POTRZEBUJE zeby
    byc zadowolonym i zeby spelnialo jego wymagania

    popatrz do gory - wymagania - internet, office, zdjecia, duzy ekran
    mozliwosci rozbudowy

    zero wymagan w zakresie - waga, czas na baterii

    ergo - facet nie ma pojecia co potrzebuje, za to wie co 'chce' a i to
    pewnie tylko do momentu az siadzie przed porzadnym stanowiskiem ze
    stacjonarnym pc

  • 69. Data: 2009-10-11 14:30:20
    Od: "tg" <a...@b...cpl>

    "Piotr" <p...@a...net.pl> wrote in message news:hali80$94i$1@news.onet.pl...
    > Jak ktoś pyta, czy wybrać lamborghini murcielago czy może raczej carrere GT, bo nie

    > wie, do którego bagażnika wejdzie więcej worków z cementem, to pisanie o tym, żeby
    > kupił minivana jest zwyczajnym zaśmiecaniem grupy.

    jezeli ktos potrzebuje auta do wozenia kilku workow z cementem z maksymalna
    mozliwa predkoscia to wybiera w autach sportowych

    jezeli natomiast tak jak autor watku chce ten cement wozic w duzych ilosciach
    a predkosc mu wisi to wybor lamborghini zamiast tira swadczy o braku wiedzy
    o innych rozwiazaniach lub olewaniu oczywistych a niewygodnych faktow - znane
    tez jako zaslepienie ;)

  • 70. Data: 2009-10-11 18:06:01
    Od: Piotr <p...@a...net.pl>

    tg pisze:
    > "Piotr" <p...@a...net.pl> wrote in message
    >
    > jak ktos nie ma 4m^2 miejsca na komputer to znaczy ze mu nie zalezy ;)
    Nie zależy na...

    > korzystajac z laptopa tez trzeba miec krzeslo, stol\biurko w miare
    > ergonomiczne, przesiadywanie tu i tam z laptopem na kolanach to
    > prosta droga do problemow z kregoslupem w odcinku szyjnym i nadgarstkami
    Nie musi mieć *oddzielnego* biurka specjalnie do komputera, zwłaszcza,
    jeśli używa go sporadycznie.

> [...]
    > klawiature i mysz to jedynym co cie przywiazuje do miejsca jest jeden
    > kabel zasilajacy, a calosc zajmuje mniej wiecej tyle samo miejsca
    I schowanie tego monitora, klawiatury, myszki do szafy zajmuje mniej
    więcej tyle samo czasu i wysiłku, co schowanie laptopa, bo przyszli
    goście i akurat stół służył będzie do siedzenia przy nim i picia kawy.

> [...]
    > autor watku nie wymienil tego jako istotne
    > za to zyskujesz - wygodna klawiature, wygodna mysz, znacznie wiekszy ekran
    Super. A na jakim procesorze jest ION? Czyżby niewyrabiającym się często
    atomie?

> [...]
    > byc zadowolonym i zeby spelnialo jego wymagania
    >
    > popatrz do gory - wymagania - internet, office, zdjecia, duzy ekran
    BRAWO. Popatrz do góry. Jest takie pole: wybór LAPTOPA.
    LAPTOPA do internetu, office, zdjęć itp.

> [...]
    >
    > ergo - facet nie ma pojecia co potrzebuje, za to wie co 'chce' a i to
    > pewnie tylko do momentu az siadzie przed porzadnym stanowiskiem ze
    Na podobnej zasadzie zaczniesz mu udowadniać, że duży ekran nie jest mu
    potrzebny? W końcu wiesz lepiej, czego klient potrzebuje.