  • 1. Data: 2013-05-15 20:08:41
    Temat: Wybór języka/technologii pod konkretne wymagania, konkretnego przypadku ludzkiego :)
    Od: boryspower <b...@g...com>

    Witam,

    "Programuję" (raczej bawię się) od około 15 lat w różnych językach, lecz wciąż nie
    mogę się odnaleźć... Tak wiem - głupie to strasznie... Chciałbym w końcu zakorzenić
    się przy jednej technologii i zacząć realizować moje pomysły, których mam wiele. Mam
    nadzieję, iż z Waszym doświadczeniem moglibyście mi coś poradzić - pchnąć w
    odpowiednim kierunku.

    Zaczynałem od BASICa na Spectrumie, później Pascal, Turbo Pascal, C, C++, assembler,
    Java, Delphi, VHDL, HTML, PHP, Ruby, Free Pascal, Python, C#, ostatnio znów trochę
    Java... i różne języki skryptowe.
    Do tej pory nic znaczącego nie napisałem, prócz paru aplikacji na studiach i "for
    fun". W każdym języku mi czegoś brakuje... Naprawdę nie mogę się pozbierać by przy
    którymś zaczepić się na dłużej.... Pomóżcie....

    Moje wymagania (i czego mi brakuje w niektórych językach), jaka powinna być ta moja
    "idealna" technologia/język:

    1. Obiektowość (na poziomie tej z C++ mi wystarczy, nie musi to być a'la Ruby)
    2. Łatwe budowanie i obsługa GUI (a'la Borland, VS itp)
    3. Łatwa obsługa wielowątkowości (np mam problemy z C# gdy wątki mają wpływać na GUI)
    4. Prosta obsługa baz danych (minimum MySQL i jakieś bazy lokalne a'la SQLite)
    5. Możliwość tworzenia aplikacji client-server
    6. Dobre środowisko z kolorowaniem składni i auto-uzupełnianiem/podpowiadaniem
    składni
    7. Możliwość budowania aplikacji dla Windows i Linux (ewentualne przekompilowanie pod
    drugim systemem, jak w Lazarusie (FPC) albo MONO)
    8. W miarę prost budowanie wersji instalacyjnych
    9. Technologia "na czasie"
    10. ... pewnie coś jeszcze o czym zapomniałem :)

    Teoretycznie wszystkie te warunki najlepiej spełnia Java (tak mi się wydaje), tylko
    ten 8 punkt mi pod Javę nie pasuje...

    Co Wy byście mi polecili?

    Ps. Tylko proszę nie mieszajcie mnie z błotem za pytanie na które teoretycznie
    mógłbym odpowiedź wygooglować - uwierzcie mi, że szukałem... długo i bezskutecznie
    szukam a teraz liczę na Was, że pod mój konkretny przypadek coś mi doradzicie :)

    Pozdrawiam!
    Przemek

  • 2. Data: 2013-05-15 22:22:50
    Od: Tomek Kańka <t...@t...eu.org>

    boryspower <b...@g...com> napisał(a)
> [...]
    >[..]
    >
    > Teoretycznie wszystkie te warunki najlepiej spełnia Java (tak mi się wydaje), tylko

    Nie polecę Ci języka, bo nie potrafię, ale odniosę się do tego poyżej.

    Budowanie intstalatorów, jest bardziej zależne od docelowego systemu niż
    języka w którym strorzyłeś program. Pod Windows masz setup.exe, czy inny
    .msi, pod Linuksem paczki rpm, a pod OSX jeszcze coś innego.

    --
    Tomek

  • 3. Data: 2013-05-15 22:49:09
    Od: boryspower <b...@g...com>

    W dniu środa, 15 maja 2013 22:22:50 UTC+2 użytkownik Tomek Kańka napisał:
> [...]
    >
    > języka w którym strorzyłeś program. Pod Windows masz setup.exe, czy inny
    >
    > .msi, pod Linuksem paczki rpm, a pod OSX jeszcze coś innego.

    Ten punkt nr 8 wynika chyba raczej z opcji "publikowania" projektu z Visual Studio
    Express Edition.... ta opcja jest z jednej strony genialna, z drugiej strasznie
    skopana przez Microsoft (przynajmniej w wersji EE, nie wiem jak np w VS Prof)

    --
    Przemek

  • 4. Data: 2013-05-15 22:54:54
    Od: Radoslaw Jocz <r...@g...com>

    Dobre podejscie to C, C++, C#, Java w zaleznosci od projektu.
    Nie ma jezyka najlepszego do wszystkiego.

  • 5. Data: 2013-05-15 23:18:03
    Od: boryspower <b...@g...com>

    W dniu środa, 15 maja 2013 22:54:54 UTC+2 użytkownik Radoslaw Jocz napisał:
    > Dobre podejscie to C, C++, C#, Java w zaleznosci od projektu.
    >
    > Nie ma jezyka najlepszego do wszystkiego.

    Często powracałem do C++, ale pisząc aplikacje z GUI ciężko zapewnić sobie
    przenośność kodu między windowsem/linuxem... Próbowałem ogarnąć QT, ale jakieś dziwne
    jest... dawno temu podobne miałem zdanie o wxwidgets (może się już coś zmieniło...),
    dotNET to z kolei gwałt na pingwinie ;)

    --
    Przemek

  • 6. Data: 2013-05-15 23:34:48
    Od: Tomek Kańka <t...@t...eu.org>

    boryspower <b...@g...com> napisał(a)

> [...]
    jest... dawno temu podobne miałem zdanie o wxwidgets (może się już coś zmieniło...),

    Jeśli chcesz przenośne GUI, to polecam Eclipse RCP. Jednym klikiem
    generujesz aplikacje na wiele systemów, z natywnym launcherem i
    odpowiednim jre. Używałem Win/Lin/OSX bez żadnych problemów.

    Zaletą (IMHO) RCP jest to, że applikacje zachowują się tak samo, a
    jednocześnie używają natywnych kontrolek, więc wyglądają jak "normalne"
    programy w danym OS-ie.

    --
    Tomek

  • 7. Data: 2013-05-16 04:24:39
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Wed, 15 May 2013 11:08:41 -0700 (PDT), boryspower
    <b...@g...com> wrote:

> [...]
    fun". W każdym języku mi czegoś brakuje... Naprawdę nie mogę się pozbierać by przy
    którymś zaczepić się na dłużej.... Pomóżcie....

    Jezeli nie programujwsz zawodowo, to co za roznica?....

    Masz za to lusus robic wszystko na co masz ochote. Wiec proponuje abys
    wyszedl poza krag jezykow ktore wziely swoj poczatek w Pascalu i
    Simuli i rozpatrzyl jezyki reprezentuajce inne paradygmaty (Prolog dla
    programowania w logice czy Scala, Clojure i F# dla programowania
    funkcyjnego. Czy wieloparadygmatowy system Mozart-OZ)

    Proponuje tez wrocic dp "korzeni" i poparzec na Smalltalk. Obecnei
    rozwijana wersja, calkiem otwarta, to Squeak.

    Proponuje tez zapoznac sie z jezykiem Ada aby zobaczyc jak wyglada
    PORZADNIE zaprojektowany jezyk

    A.L.

  • 8. Data: 2013-05-16 06:16:54
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    W dniu środa, 15 maja 2013 20:08:41 UTC+2 użytkownik boryspower napisał:
    > pchnąć w odpowiednim kierunku.
    Takie pchnięcie kogoś może okazać się po jakimś czasie że było w
    złym kierunku. Można natomiast dyskutować o samych językach i
    dostępnych narzędziach. Wtedy masz podstawę do tego aby samemu na
    coś się zdecydować.

    > Teoretycznie wszystkie te warunki najlepiej spełnia Java
    > (tak mi się wydaje), tylko ten 8 punkt mi pod Javę nie pasuje...
    > Co Wy byście mi polecili?
    Polecam właśnie Javę, jest najbliżej mojego ideału. Java to bardzo dobry
    język który nadaje się do większości zastosowań. O ile się nie mylę, o
    ma jedynie problemy w zastosowaniach do sterowania. Może zabrzmi to dziwnie,
    ale pomimo że jest blisko mojego ideału, rzadko po nią sięgam. Jednak Ty
    nie pisałeś nic o ultra wydajności i ukrywaniu kodu źródłowego - więc
    polecam.

    Ostatnio najczęściej sięgam po C++ i QT, albo po PHP i JS. W tym pierwszym
    zestawie mogę szybko zrobić przenośną aplikację GUI bez udostępniania
    kodu źródłowego, a w tym drugim mogę szybko zrobić aplikację sieciową.

    > Ps. Tylko proszę nie mieszajcie mnie z błotem za pytanie na które
    > teoretycznie mógłbym odpowiedź wygooglować
    Moim zdaniem to dobre pytanie na grupę. Jeśli będą chcieli
    się kłócić o swoje ulubione narzędzia, to będzie ciekawy wątek :)

    Pozdrawiam

  • 9. Data: 2013-05-16 07:47:09
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On 15/05/2013 19:08, boryspower wrote:

    [...]
    > 3. Łatwa obsługa wielowątkowości (np mam problemy z C# gdy wątki mają
    > wpływać na GUI)
    [...]
> [...]
    >
    > Teoretycznie wszystkie te warunki najlepiej spełnia Java (tak mi się
    > wydaje), tylko ten 8 punkt mi pod Javę nie pasuje...

    Punkt 8 to pikuś, od tego są narzędzia. Problemem jest punkt 3 - Java,
    jak większość mainstreamowych języków ma model wątków oparty na
    dzieleniu wszystkiego i jawnej synchronizacji przez locks i conditional
    variables. Teoretycznie wbudowane w język synchronized i notify trochę
    upraszaczają pisanie programów, ale nie rozwiążąn raczej twojego
    problemu "wątki mają wpływać na GUI", bo to kwestia projektu.

    We wszystkich popularnych językach/technologiach masz co prawda
    biblioteki oferujące wyższego poziomu abstrakcje współbieżności, ale bez
    wsparcia w języku nie zapewnią ci odpowiedniej enkapsulacji
    gwarantującej brak owych problemów.

    Języki rozwiązujące ten problem inaczej są zazwyczaj mało popularne i
    będziesz miał problem z innymi wymaganiami - GUI, narzędzia, bycie "na
    czasie".

    Proponuję się przyjrzeć natomiast rozwiązaniom w ramach technologii
    takich jak Java czy .NET ze względu na to, że możesz łatwo łączyć różnee
    języki - np. mieć backend napisany w Scali a GUI w Javie (albo nawet w
    Groovym, który ma taką sympatyczną rzecz jak SwingBuilder), czy też
    backend w F# a GUI w C# - zarówno Scala jak i F# mają swwoje (różne)
    rozwiązania problemu współbieżności.

    Z drugiej strony trochę też jest tak, że sensowność szukania takich
    rozwiązań zależy od skali problemu - jeśli program jest stosunkowo
    niewielki, a ma problemy z wątkami, to można się w pierwszej koleności
    zastanowić, czy naprawdę dobrze rozumiemy jak posługiwać się mutexem i
    condition variable i np. jak prawidłowo za ich pomocą przekazać dane z
    wątku do wątku.

  • 10. Data: 2013-05-16 08:29:02
    Od: boryspower <b...@g...com>

    W dniu czwartek, 16 maja 2013 04:24:39 UTC+2 użytkownik A. L. napisał:

> [...]
    >
    > rozwijana wersja, calkiem otwarta, to Squeak.
    >

    > Proponuje tez zapoznac sie z jezykiem Ada aby zobaczyc jak wyglada

    Dzięki :) lecz trochę mam już dość "prymitywnej" zabawy w różnych językach -
    chciałbym w którymś osiągnąć trochę wyższy stopień zaawansowania i w końcu ukończyć
    jakiś większy projekt, opublikować go i mieć satysfakcję z obserwowania licznika
    pobrań oraz feedbacku od userów :)

    --
    Przemek