  • 1. Data: 2013-10-16 15:56:52
    Temat: Wy tu gadu gadu, tymczasem Sony wypuszcza pierwszego EVIL-a FF... :)
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    Wy tu gadu gadu, a tymczasem Sony już wypuszcza pierwszego
    bezlusterkowca FF... :)

    Grubo ponad rok temu postawiłem tezę, iż smartfony zatrzęsą rynkiem
    i nie pomyliłem się! Co chwilę wyprowadzane są kolejne ciosy w stary,
    zatęchły od bezruchu rynek cyfrówek. Aż się kurzy... ;-) Kompakty
    wielkomatrycowe, niedrogie lustra FF, konstrukcje superoguzikowane,
    tanie propozycje w kolejnych systemach i wreszcie bach! Pierwszy EVIL
    FF, który zgodnie z przewidywaniami zmieścił się na "starym" bagnecie...
    http://www.dpreview.com/previews/sony-alpha-7-7r/

    :)

    Przy okazji ponownie policzyłem kąty "widzenia świata" matrycy
    przez otwór bagnetu (bez szkła). I o ile z APS-C E-mount zajął
    bezapelacyjne I. miejsce pod względem szerokości spojrzenia (duży
    bagnet, płytka odległość rejestrowa + średnia matryca), to z FF zrobiło
    się już ciaśniutko.

    Wyobraźmy sobie namalowanego na matrycy brytyjskiego Union Jacka
    (flagę GB). Czerwone końce wskażą nam osiem pikseli na krawędzi matrycy
    wyznaczanych przez szerokość, wysokość i dwie przekątne. Kąty
    (w stopniach) o jakich pisałem to kąt utworzony przez prostą prostopadłą
    do matrycy i przechodzącą przez ten piksel , a prostą stykającą się
    z najbliższą krawędzią bagnetu na samym jego końcu (patrząc od strony
    matrycy),

    Kąt szerokości Kąt wysokości Kąt przekątnej

    E-mount APS-C 32,23 40,27 26,54
    E-mount FF 15,67 31,55 4,50

    Dla porównania pełna lista wyników wg kąta przekątnej:

    E-mount; APS-C 32,23 40,27 26,54
    Micro 4/3 28,27 33,02 23,04
    CS mount (surveillance cameras); movie, CCTV, industrial, scientific 26,89
    34,06 22,04
    D mount (8mm movie cameras); movie, CCTV 17,78
    Canon EF-S mount; APS-C 19,70 23,90 17,03
    Four Thirds ; Olympus E, Panasonic Lumix DMC-L, Leica Digilux 19,05 21,86
    16,13
    Samsung NX-mount 20,04 27,37 15,22
    Minolta/Konica Minolta/Sony A-mount; APS-C 16,46 20,96 13,63
    Nikon F-Bajonett; APS-C 12,49 16,98 9,69
    Canon EF mount; FF 11,56 18,82 6,95
    E-mount; FF 15,67 31,55 4,50
    Minolta/Konica Minolta/Sony A-mount; FF 8,75 16,11 4,13
    Fujica X-mount 8,50 16,03 3,77
    Konica AR-Bajonett 7,73 15,85 2,64
    Tokina ; T-thread type 5,71 11,81 1,94
    Olympus OM mount 6,20 13,45 1,70
    Leica M mount 8,19 19,78 0,76
    Minolta M-Bajonett (CL/CLE); Bagnet 8,19 19,78 0,76
    Konica Hexar RF 8,13 19,65 0,75
    Nikon F-Bajonett; FF 4,92 12,14 0,45
    Tamron ; T2, T-mount or T-thread 3,12 9,29 -0,66
    Sigma Corporation ; YS Auto T-Thread 3,12 9,29 -0,66
    Praktica M42 3,78 11,20 -0,80
    Leitz Visoflex I 0,94 4,70 -1,34
    Konica F 2,83 11,17 -2,31
    Zenit M39 1,90 9,42 -2,70
    Asahiflex 0,63 8,14 -3,94
    Leica M39×26tpi Screwmount; Gwint 2,98 14,60 -4,24
    Bronica S2A -0,85 -0,85 -7,80

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]

  • 2. Data: 2013-10-16 16:29:17
    Od: trolling tone <a...@a...org>

    W dniu 2013-10-16 15:56, Mariusz [mr.] pisze:

> [...]
    > tanie propozycje w kolejnych systemach i wreszcie bach! Pierwszy EVIL
    > FF, który zgodnie z przewidywaniami zmieścił się na "starym" bagnecie...

    Kolejna zabawka dla entuzjastów adapterów.

  • 3. Data: 2013-10-16 16:39:11
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "trolling tone" <a...@a...org> wrote:

> [...]
    [...]
    > Kolejna zabawka dla entuzjastów adapterów.

    Póki co - tak. Ale to już tylko kwestia czasu. Ważne będzie wejście
    producentów niezależnych ze szkłami kryjącymi FF.

    Fajna może być też zabawa z przejściówkami tilt&shift na
    pełnoklatkowe szkła (choćby alfy).

    A póki co wciąż można używać wszystkich NEX-owych szkieł, tyle że
    z winietą... :)

    No i tak jak już wspomniałem: ciaśniutko...
    http://www.dpreview.com/previews/sony-alpha-7-7r/ima
    ges/a7r-front-nolens.jpg

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]

  • 4. Data: 2013-10-16 16:44:44
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    Design został opisany jako "like... older film cameras from Eastern
    Europe" - jakieś konkretne skojarzenia? :)

    [mr.]

  • 5. Data: 2013-10-16 16:49:46
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    > Design został opisany jako "like... older film cameras from Eastern
    > Europe" - jakieś konkretne skojarzenia? :)

    Zajrzałem do tych starych aparatów - lista podobnych jest długa:
    Yashiki, Ricohy, niemnożko Praktiki i wiele innych...

    [mr.]

  • 6. Data: 2013-10-16 17:15:26
    Od: trolling tone <a...@a...org>

    W dniu 2013-10-16 16:39, Mariusz [mr.] pisze:

    > [...]
    >

    > Póki co - tak. Ale to już tylko kwestia czasu. Ważne będzie wejście
    > producentów niezależnych ze szkłami kryjącymi FF.

    Jakoś nie widać, żeby niezależni rzucali się na dotychczasowe
    Nex-y, póki co jest fiszaj Samyanga i coś tam od Sigmy. To wciąż
    nędza w porównaniu do większości systemów. A zapowiedzi producenta
    skutecznie zniechęcają. Jakoś nie bardzo wierzę, że z FF będzie
    inaczej.

  • 7. Data: 2013-10-16 17:39:01
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    W dniu 2013-10-16 17:15, trolling tone pisze:
> [...]
    > nędza w porównaniu do większości systemów. A zapowiedzi producenta
    > skutecznie zniechęcają. Jakoś nie bardzo wierzę, że z FF będzie

    Ha:
    http://www.optyczne.pl/6247-nowo%C5%9B%C4%87-Samyang
    _gotowy_na_E-mount_Full_Frame.html

    --
    pozdrawia Adam
    /publikując swe dane prowokujesz wszystkich do wszystkiego - Polaku,

  • 8. Data: 2013-10-16 17:53:01
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "trolling tone" <a...@a...org> wrote:

    [...]
> [...]
    > porównaniu do większości systemów. A zapowiedzi producenta skutecznie
    > zniechęcają. Jakoś nie bardzo wierzę, że z FF będzie inaczej.

    Cóż, pażywiom-uwidim. Większość startujących systemów miała podobne
    problemy (Fujifilm, Samsug, NEX-y Sony, zabawkowe Pentaksy i Nikony,
    więcej grzechów nie pamiętam... :) Nie przypadkiem z mojego
    zestawienia wyszło, że pierwsze modele w danej serii były atrakcyjnie
    wycenione jeśli chodzi o stosunek jakości obrazu (DxO) do ceny startowej
    (w tysiącach $):
    http://www.flickr.com/photos/plrecfotocyfrowa/965392
    5116/
    ... W końcu trzeba było czymś skusić systemowych pionierów... :)
    Potem wychodziły modele bardziej wybajerzone (tu np. widzę pustą prawie
    całą lewą stronę na pokrętła i guziki... :) , ale już po wyraźnie
    wyższej cenie.

    Tak jak Sony właśnie wypuściło wybajerzonego kompakta z górnej półki:
    http://www.dpreview.com/previews/sony-cybershot-dsc-
    rx10/

    Ech, namieszały te smartfony, namieszały... :) Ciekawe jeszcze,
    czy producentom uda odwrócić się w sprzedaży trend spadkowy, czy też
    może argumenty okażą się wciąż za słabe? Producenci samochodów tak
    się starają, tyle nowej elektroniki pchają do swoich cacuszek, a
    sprzedaż w Europie wciąż spada... ;-)

    Mariusz [mr.]

  • 9. Data: 2013-10-16 17:59:09
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "Janko Muzykant" <j...@w...pl> wrote:

    > Ha:
    > http://www.optyczne.pl/6247-nowo%C5%9B%C4%87-Samyang
    _gotowy_na_E-mount_Full_Frame.html

    Ha! (nr 2) Czytają naszą grupę! My tu od razu wykapowaliśmy, że
    w NEX-owy bagnet FF da się wcisnąć... ;)

    Widocznie czekali z gotowymi projektami - np. o takiej 85-tce Sony
    wyraźnie zapomniało.

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]

  • 10. Data: 2013-10-16 18:13:12
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl> wrote:

> [...]
    5116/
    > ... W końcu trzeba było czymś skusić systemowych pionierów... :)

    Do wykresiku jeszcze dodam, że przynajmniej a7 stosunkiem
    cena/jakość powinien przebić najlepszego do tej pory Nikona D600 (ale
    i niezbyt udanego - właśnie wchodzi szybki następca D610), czyli uzyskać
    na wykresie pułap w okolicy 110-120 pkt, a to już są naprawdę rejony
    "money for value", czyli FF ostatecznie traci cechy segmentu "premium"
    i zgodnie z moim przewidywaniem właśnie zaczyna wchodzić do głównego
    nurtu sprzedaży.

    Za chwilę (jeśli tylko te nowe NEX-y FF naprawdę wypalą), wszystkie
    APS-C będą musiały pójść na ustępstwa cenowe - powoli zaczną stawać się
    cenowym podstandardem, co najbardziej uderzy w Pentaksa (żeby nie było -
    jeszcze parę lat to potrwa! ;)

    [mr.]