  • 11. Data: 2016-11-21 10:11:51
    Temat: Re: Wspomnienia - Jacek Karpiński
    Od: "Bo(o)t Manager" <b...@U...wp.pl>

    Dnia Sun, 20 Nov 2016 22:02:56 +0100, Ghost napisał(a):

    > Użytkownik "janusz_k" napisał w wiadomości grup

    > Japierdzielę, ten mit dla podtrzymania ducha, że polacy nie gęsi jest
    coraz
    > bardziej żenujący.

    Cały pic polegał w PRL'u na tym:
    Gdybyśmy mieli blachy, to byśmy produkowali konserwy. Ale nie mamy mięsa.

    Mogliśmy sobie nawet skonstruować(chodzi o plany i takie tam) gwiazdę
    śmierci, jak i tak nie było by z czego jej wybudować. Chroniczny brak
    wszystkiego to uniemożliwiał.

    Bo(o)t manager

  • 12. Data: 2016-11-21 10:14:53
    Od: "Bo(o)t Manager" <b...@U...wp.pl>

    Dnia Mon, 21 Nov 2016 10:11:51 +0100, Bo(o)t Manager napisał(a):

    [ciach]
    errata:
    Zresztą nawet jeśli by była ta stal na konserwy i mięso.
    To zeżarł by to wszystko nasz starszy brat, a nie nam pozwolił zbudować
    gwiazdę śmierci.

    Bo(o)t manager

  • 13. Data: 2016-11-21 10:30:57
    Od: "Ghost" <n...@d...pl>

    Użytkownik "Grzegorz Niemirowski" napisał w wiadomości grup

    Ghost <n...@d...pl> napisał(a):

    >Tak się składa, że nie był rozpisaniem linka :)

    Tym bardziej dopieprzasz się do niewłaściwej osoby, więcej kultury!

  • 14. Data: 2016-11-21 10:37:00
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    Ghost <n...@d...pl> napisał(a):
    > Tym bardziej dopieprzasz się do niewłaściwej osoby, więcej kultury!

    Wyjechałeś z wulgaryzmami nieczytając linka, więc jak najbardziej właściwej
    :)

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 15. Data: 2016-11-21 11:08:44
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Bo(o)t Manager pisze:

    > Cały pic polegał w PRL'u na tym:
    > Gdybyśmy mieli blachy, to byśmy produkowali konserwy. Ale nie mamy mięsa.

    Pod wpływem dyskusji zajrzałem w linkowany artykuł. Wygląda na nieźle
    napisany, choć Ducha nie podtrzyma (mawet mu się od tego pogorszyło,
    bo pierdzieli dzisiaj bardziej niż zazwyczaj).

    > Mogliśmy sobie nawet skonstruować(chodzi o plany i takie tam) gwiazdę
    > śmierci, jak i tak nie było by z czego jej wybudować. Chroniczny brak
    > wszystkiego to uniemożliwiał.

    Karpiński był to kawał cholery, na co nieraz skarżyli się wpółpracownicy,
    a co też przyczyniało się do wielu niepowodzeń. Ja go w każdym razie
    podziwiałem zawsze za dbałość o szczegóły. Taki ACAT-1 nie był robiony
    metodą "na inżyniera", czyli przez wzięcie częsci jakie akurat są dostępne,
    danie panu Kaziowi z warstatu kawałka blachy wraz z poleceniem, by nawiercił
    dziurki i jakoś to poprzykręcał. A na koniec zamknięcie wszystkiego w blaszane
    pudło w ogólnowojskowym kolorze zgniłozielonym. Aparycję tego aparatu
    zaprojektowali znakomici fachowcy z wydziału wzornictwa warszawskiej ASP.
    I to widać. Wtedy też było widać, nawet bardziej, bo nikt jeszcze tak nie
    robił w tej branży. Nawet w krajach, gdzie nie było chronicznego braku
    wszystkiego.

    Jarek

    --
    Konstruktor Trurl zbudował ośmiopiętrowa maszynę rozumną, którą, kiedy skończył
    najważniejszą pracę, pociągnął najpierw białym lakierem; potem narożniki pomalował

  • 16. Data: 2016-11-21 11:34:41
    Od: "Ghost" <n...@d...pl>

    Użytkownik "Grzegorz Niemirowski" napisał w wiadomości grup

    Ghost <n...@d...pl> napisał(a):

    >Wyjechałeś z wulgaryzmami nieczytając linka, więc jak najbardziej właściwej
    >:)

    "pierdolisz dla zasady"

  • 17. Data: 2016-11-21 11:42:22
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "janusz_k" napisał w wiadomości grup
    >Na dobre programy jest 1 część świetnego artykułu
    >o J.Karpińskim
    >http://www.dobreprogramy.pl/macminik/K202-mityczny-
    komputer-Karpinskiego-czesc-1,77465.html

    >dla nieczytających, zanim powstał słynny k-202 Karpiński miał kilka
    >innych rewelacyjnych konstrukcji znacznie wyprzedzających epokę,

    Ciekaw jestem, czy takich wyprzedzajacych, czy nasladujacych, a przy
    K202 wrecz "o duzym wsadzie dewizowym".

    >AAH - zaawansowny procesor obliczeniowy zrobiny na 650 lampach
    >wspomagał prognozy pogody, zbudował go prawdopodobnie na przełomie
    >50/60 roku.

    Analogowy Analizator Harmoniczny ... czy to aby na pewno "procesor",
    czy maszyna analogowa ?

    >AKAT1- to samo co AAH ale zrobione na tranzystorach germanowych !!!
    >żeby było śmieszniej to konstrukcja także była pionierska, maszyna
    >miała monitor a wyglądała jak większe biurko :) a to był rok 1960 !!

    To ciekaw jestem co na tym monitorze bylo.
    Moze to oscyloskop byl ? Bo A budzi podejrzenia ze "analogowy".
    O, patrze na zdjecia - analogowy jak nic :-)

    >obie maszyny robiły skomplikowane obliczenia matematyczne.
    No ba, calkowanie, rozwiazywanie rownan rozniczkowych - to
    "skomplikowane"

    >Percepton- maszyna zrobiona na 2000 tranzystorów była siecią
    >neutronową
    >która rozponawała obrazy z kamery !!!

    Biorac pod uwage owczesne zaawansowanie - to projekt badawczy zblizony
    do zabawki :-)

    >Kar-65 - 1 komputer Karpińskiego, cytat z artykułu:
    >"Komputer KAR -65 był zupełnym przeciwieństwem Odry. Był jak na
    >ówczesne mu czasy, komputerem naprawdę niewielkim. Zajmował dwie
    >szafy o wymiarach 1.6 x 1.2 x 0.4 m oraz pulpit sterowniczy i
    >ewentualne urządzenia zewnętrzne.

    Gwoli scislosci - procesor (jednostka centralna) Odry, przynajmniej
    pozniejszych modeli, zajmowala jedna taka szafe, moze nawet mniejsza.
    A obok staly szafy pamieci - ferrytowych, tasmowych, dyskowych ...

    >"Jak wspomniałem, KAR-65 różnił się także konstrukcyjnie od Odry.
    >Była to maszyna asynchroniczna, operująca na liczbach
    >zmiennoprzecinkowych, była sterowana przez pięć automatów
    >skończonych, bez zegara."

    Ciekawe. Szkoda, ze nie zachowaly sie szczegoly konstrukcyjne
    wszystkich projektow.

    O pomysle maszyny asynchronicznej to ja czasem slysze, jedni sie
    chwala ze zrobili kolejny krok, inni mowia "koszmar" :-)

    J.

  • 18. Data: 2016-11-21 11:47:47
    Od: "Ghost" <n...@d...pl>

    Użytkownik "BaSk" napisał w wiadomości grup
    a.pl...

    W dniu 2016-11-20 o 21:52, janusz_k pisze:

    >No, no, sieć neuTronowa? Z lekka grozą powiało!

    Ale powodu Tron-a czy neutronów?

  • 19. Data: 2016-11-21 11:55:14
    Od: "Bo(o)t Manager" <b...@U...wp.pl>

    Dnia Mon, 21 Nov 2016 11:08:44 +0100, Jarosław Sokołowski napisał(a):

    [ciach]
    > I to widać. Wtedy też było widać, nawet bardziej, bo nikt jeszcze tak
    > nie robił w tej branży. Nawet w krajach, gdzie nie było chronicznego
    > braku wszystkiego.
    >
    > Jarek

    Ale cały pic polega na tym, by wynalazek przekuć w pieniądze
    (dzięki czemu można było robić znów coś innowacyjnego), a do tego PRL się
    nie nadawał.
    Ja temu Panu nic nie ujmuję, tylko gdyby urodził się np.: w USA,
    GB, czy choćby Tajwanie byłby konkurentem Jobsa, a może by go nawet
    przegonił. A tak tylko laurki w internecie. :(

    Bo(o)t manager

  • 20. Data: 2016-11-21 12:01:59
    Od: "Ghost" <n...@d...pl>

    l...

    >podziwiałem zawsze za dbałość o szczegóły. Taki ACAT-1 [...] Aparycję tego
    >aparatu
    >zaprojektowali znakomici fachowcy z wydziału wzornictwa warszawskiej ASP.

    https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb
    /7/7e/AKAT-1.JPG/220px-AKAT-1.JPG

    >I to widać.

    Widać znakomicie..., że wygląda jak zabawka.

    >Wtedy też było widać, nawet bardziej, bo nikt jeszcze tak nie
    >robił w tej branży.

    I do dzisiaj nie robi, zapewne wszystko przed nami.

    >Nawet w krajach, gdzie nie było chronicznego braku
    >wszystkiego.

    Bo niechronicznie robili wtedy tak
    http://farm9.staticflickr.com/8278/8942466121_db0327
    bc2e.jpg

    i pozostali jednak na swojej - nieakademickosztukopieknej - drodze, do dziś.