  • 141. Data: 2016-11-22 21:55:05
    Temat: Re: Wspomnienia - Jacek Karpi?ski
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 22.11.2016 o 20:10, janusz_k pisze:

    > Ale Wozniak niczego nie wymyślił, procki już były,

    Gdy Karpiński brał się z aK-202 procki też już były. Ale nie o to mi
    chodzi tylko dyskutuję z tezą Marka, że mieli różne motywacje. Karpiński
    jakoby wzniosłą, a Wozniak robił to dla kasy. To jest teza wydawałoby
    się kretyńska dla każdego inżyniera elektronika, który kiedykolwiek
    projektował coś bardziej złożonego niż pipczyk dręczyciel. Zresztą nie
    tylko inżyniera. W latach 80 pracowałem w laboratorium badawczym jako
    fizyk i m.in. konstruowałem aparaturę badawczą. Satysfakcji zawodowej
    było sporo, ale na pytanie czemu jako starszy asystent zarabiam mniej od
    ludków na warsztacie mechanicznym, słyszałem że naukowiec powinien nie
    kierować się pobudkami materialnymi. I co? Ta nasza praca była jakaś
    lepsza, szlachetniejsza niż naukowców na zachodzie? Bzdura.
    A teraz od lat konstruuję jak Wozniak dla kasy. Ale przy realizacji
    projektów mam tę samą satysfakcję oraz poczucie obcowania z odrobinką
    magii, co kiedyś.

    > pamięci rejestry
    > także, on to tylko poskładał na dwóch płytkach, dodał modulator i zrobił
    > minikomputer, a karpiński z zespołem wymyślił procka prawie od zera i

    OK wymyślił koło od zera. W dodatku w czasach gdy na zachodzie używano
    układy scalone on to zrobił z tranzystorków.

    > całą architekturę pamięci, peryferii. Różnica kolosalna. Dodam jeszcze
    > że ten procek obsługiwał także liczby zmiennoprzecinkowe, w prockach
    > intela to się dopiero pojawiło w latach '80 jako 8087.

    Do rodziny 8080 był osobny koprocesor 8232.
    --
    pozdrawiam
    MD

  • 142. Data: 2016-11-22 22:07:44
    Temat: Re: Wspomnienia - Jacek Karpiński
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 22.11.2016 o 19:50, janusz_k pisze:

    > No ale wiesz teza była że to tylko prl był zły a tu udowadniamy że nadal
    > u nas jest zle i niestety nie ma widoków na poprawę.

    Nie. Teza była że mieliśmy konstruktora którego liczne konstrukcje
    wyprzedzały znacznie konkurencję na świecie. A PRL (jego władze) był zły
    bo te szanse zmarnował, czy raczej zamordował. Moim zdaniem Karpiński co
    najwyżej zmniejszał dystans do zachodu. Nie twierdzę że tak było w
    przypadku wszystkich jego konstrukcji, ale odnoszę wrażenie, że w
    większości.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 143. Data: 2016-11-22 22:45:49
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2016-11-22 o 22:07, Mario pisze:

> [...]
    > najwyżej zmniejszał dystans do zachodu. Nie twierdzę że tak było w
    > przypadku wszystkich jego konstrukcji, ale odnoszę wrażenie, że w

    No ok, to kto teraz zmniejsza nasz dystans do zachodu i jaką elektronikę
    produkujemy?

    --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 144. Data: 2016-11-23 07:50:49
    Od: "Ghost" <n...@d...pl>

    Użytkownik "janusz_k" napisał w wiadomości grup

> [...]

    Tak, w momencie gdy podróżował na zachód, jego dystans od zachodu malał do
    zera.

    Mit Karpińskiego to tylko mit Karpińskiego. Janusz_K nawet czytając
    krytyczny artykuł o micie widzi w artykule pochwałę "wynalazcy" - klasyczny
    wyznawca, innego kościoła smoleńskiego, słabe osobniki o małych rozumkach
    potrzebują takich rzeczy.

    Jak to kto? Janusz_K

  • 145. Data: 2016-11-23 07:58:03
    Od: "Ghost" <n...@d...pl>

    W dniu 22-11-2016 o 15:52, J.F. pisze:

    >Ale chyba nie wcześniej jak pojawiła się Enigma (początkowo w wersji
    >handlowej).

    BTW mit o skuteczności lingwistów w odczytywaniu niezrozumiałych komunikatów
    ciągle aktualny: patrz nowy film Arrival, lingwistka ma zdaje się dogadać z
    obcymi :-)

  • 146. Data: 2016-11-23 09:33:15
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Ghost" napisał w wiadomości grup
    pl...

    >BTW mit o skuteczności lingwistów w odczytywaniu niezrozumiałych
    >komunikatów ciągle aktualny: patrz nowy film Arrival, lingwistka ma
    >zdaje się dogadać z obcymi :-)

    Myslisz, ze matematycy lepiej zrozumieja ich jezyk ?

    Jesli lingwista-naukowiec, to moze wychwycic pewne zaleznosci
    jezykowe, z ktorych reszta nie zdaje sobie sprawy.

    J.

  • 147. Data: 2016-11-23 09:34:41
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "janusz_k" napisał w wiadomości grup

    >No ok, to kto teraz zmniejsza nasz dystans do zachodu i jaką
    >elektronikę produkujemy?

    Ale dystans do ZACHODU sie zmniejsza :-)

    J.

  • 148. Data: 2016-11-23 10:46:48
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 22-11-2016 o 16:26, J.F. pisze:
    > Pomylilem sie.
    >
    > Enigme opatentowano w 1918, modele cywilne pojawily sie ok 1923, w
    > 1925/6 weszly do Kriegsmarine.
    > Rejewski od 1929 poszedl na tajny kurs kryptologii ... ciekawe, nasze
    > sluzby tak ogolnie szukaly zdolnych ludzi, czy juz zaczely sobie zdawac
    > sprawe, ze tu trzeba inaczej ...

    Z tego co czytałem (dość dawno więc mogę niedokładnie pamiętać) to jakiś
    wojskowy zorganizował ten kurs dokładnie w celu wyszukania zdolnych. Nie
    wiem na jakiej zasadzie z grupy kursantów wybrał Rejewskiego i od tej
    pory w absolutnej tajemnicy przed wszystkimi (czyli nie rezygnując z
    normalnych zajęć na uczelni i na kursie) Rejewski przychodził ponownie
    wieczorami na kilka godzin i zajmował się Enigmą. Gdy Rejewski osiągnął
    pierwsze sukcesy (chyba dość szybko) stwierdzili, że to dobrze rokuje i
    postanowili wzmocnić ekipę.
    Na ile dobrze pamiętam to nasi czytali Enigmę (wojsk lądowych) bez
    większych przerw aż do wojny, bo Niemcy swoje błędy usuwali po jednym, a
    nie wszystkie od razu, co pozwoliło naszym nadążyć. W międzyczasie
    dorobili się płacht i bomb. Zmiana klucza wymagała chyba kilku godzin
    (może pół dnia) pracy bomb, ale wtedy klucze chyba nie były zmieniane
    codziennie. Na początku wojny Niemcy coś zmienili, co powodowało, że
    tych płacht trzeba było znacznie więcej (chyba kilkanaście tysięcy).
    Według danych od Polaków Anglicy zrobili dwa komplety (zatrudniając
    dziesiątki młodych kobiet) i Turing przywiózł jeden Polakom do Francji
    więc nadal mogli czytać (do czasu) Enigmę.
    P.G.

  • 149. Data: 2016-11-23 11:58:58
    Od: "Vernon L. Pinkley" <v...@g...com>

    użytkownik J.F. napisał:

    > Ale dystans do ZACHODU sie zmniejsza :-)
    >
    > J.

    W porównaniu do 7 najbogatszych państw nie ma zmniejszenia dystansu.
    http://rynekpracy.pl/zdjecie.php?url=pliki/wykresy_b
    aza/3002.&s=700&w=1700

    Do tego część firm ma zysk netto na minusie dzięki różnym takim tam
    "usługom" i "opłatom licencyjnym" za logo np:)
    http://www.lista500.polityka.pl/rankings/show/page:4
    /sort:Company.profit_netto/direction:desc

    I jakoś tam leci:) Owszem, zachodek dał szansę PL, ale nie za darmo,
    a to francuzi chcieli TPSA, a to amerykanie coś chcieli.

  • 150. Data: 2016-11-23 12:07:09
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Vernon L. Pinkley" napisał w
    użytkownik J.F. napisał:

    >W porównaniu do 7 najbogatszych państw nie ma zmniejszenia dystansu.
    >http://rynekpracy.pl/zdjecie.php?url=pliki/wykresy_
    baza/3002.&s=700&w=1700

    Ale to jest jakos ogolnie, a my o elektronice mowilismy :-)

> [...]

    >I jakoś tam leci:) Owszem, zachodek dał szansę PL, ale nie za darmo,
    >a to francuzi chcieli TPSA, a to amerykanie coś chcieli.

    Za darmo TPSA nie dostali.
    Summa summarum - kto tam biegly w gieldzie - zarobili na udzialach w
    TP, czy jeszcze nie zarobili ?
    Akcje chyba potanialy, dywidendy trzeba by policzyc, no ale innych
    oplat niestety nie poznamy,
    slynne chocby "&", a teraz za pomarancze.

    W sumie - to nasze rzady drogo sprzedaly "pustynie telekomunikacyjna",
    a kto koniec koncow za to zaplacil?
    Bo ze Francuzi, to troche watpie :-)

    J.