-
X-Received: by 10.157.27.162 with SMTP id z31mr3041821otd.7.1484676880182; Tue, 17
Jan 2017 10:14:40 -0800 (PST)
X-Received: by 10.157.27.162 with SMTP id z31mr3041821otd.7.1484676880182; Tue, 17
Jan 2017 10:14:40 -0800 (PST)
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.nask.pl!news.nask.org.pl!news.unit
0.net!news.glorb.com!r185no2040405ita.0!news-out.google.com!h135ni6346ith.0!nnt
p.google.com!r185no2040423ita.0!postnews.google.com!glegroupsg2000goo.googlegro
ups.com!not-for-mail
Newsgroups: pl.misc.elektronika
Date: Tue, 17 Jan 2017 10:14:39 -0800 (PST)
In-Reply-To: <587e46c9$0$653$65785112@news.neostrada.pl>
Complaints-To: g...@g...com
Injection-Info: glegroupsg2000goo.googlegroups.com; posting-host=164.126.241.170;
posting-account=WKCfJQoAAABGeHkoWcAFup86Q28I2YKQ
NNTP-Posting-Host: 164.126.241.170
References: <d...@g...com>
<7...@g...com>
<o5ibv5$db0$1@node2.news.atman.pl>
<587cb7d5$0$662$65785112@news.neostrada.pl>
<8...@g...com>
<o5kgpc$ev8$1@node2.news.atman.pl>
<e...@g...com>
<587e46c9$0$653$65785112@news.neostrada.pl>
User-Agent: G2/1.0
MIME-Version: 1.0
Message-ID: <3...@g...com>
Subject: Re: Wolto-amperomierz cyfrowy typu zabawka :) Zasilanie ???
From: Zenek Kapelinder <4...@g...com>
Injection-Date: Tue, 17 Jan 2017 18:14:40 +0000
Content-Type: text/plain; charset=UTF-8
Content-Transfer-Encoding: quoted-printable
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.elektronika:711233
[ ukryj nagłówki ]Pojemnosc zalezy od powierzchni. Im wieksza powierzchnia tym masa czynna bardziej
porowata. Im bardziej porowata tym wrazliwsza na uszkodzenia. W akumulatorach
trakcyjnych masa czynna mniej porowata ale przy tej samej pojemnosci co rozruchowe sa
wiesze, ciezsze i maja mniejsze dopuszczalne prady ladowania i rozladowania. Jak
reakcja chemiczna zachodzi w rozruchowych w masie na nie na powierzchni to
wydzielanie sie duzych ilosci tlenu i wodoru powoduje niszczenie masy czynnej. Zawsze
tak bylo dlatego stare akumulatory mialy plyty sporo krotsze niz by wynikalo z
wysokosci obudowy, zeby masa czynna ktora opadla nie robila zwarcia. Potem zamkneli
plyty w workach tkaniny szklanej i zrobili akumulator co sie kopertowy nazywa. Masa
czynna jak sie wykruszyla to zostawala w worku i dalo sie zrobic nizsze akumulatory,
z mniejsza rezerwa objetosci na dole. Mechaniczne regulatory w starych samochodach
ustawiane byly na 14,2 do 14,7V. Niewiele to sie rozni od tego co jest dzisiaj.
Mechaniczne ustepowaly elektronicznym tylko trwaloscia. Jak ktos sam nie majstrowal
to dobrze utrzymywaly napiecie. Powazna wada bylo ze sialy zaklocenia slyszalne w
radiu w samochodzie. Typowa czestotliwosc pracy takich regulatorow byla od 100 do
340Hz. Dokad nie zorganizowalem fabrycznej technologi naprawy 125p ladowalem tak jak
wszyscy. Prad w okolicy 1/10 pojemnosci i do zagotowania. W ksiazce fabryka kazala w
serwisach uzywac dedykowanego prostownika ktory mial maksymalne napiecie 14,5V. W tym
prostowniku nie bylo amperomierza tylko woltomierz z rozciagnietym zakresem 10-15V. W
sprawnym samochodzie akumulator nigdy nie jest naladowany do pelna. W olowiowym
potrzeba ok 17V zeby naladowac do pelna. Do 17V laduje sie trakcyjne ale one odporne
sa na gazowanie. W rozruchowym wazne jest szybkie przejscie powyzej ok 13,5V. Ponizej
tez nastepuje degradacja plyt. Opisane jest to jako splyniecie masy czynnej. Dlaczego
splywa nie wiem. Wychodzi ze ladowanie bardzo rozladowanego akumulatora powinno
odbywac ze ze zrodla pradowego o duzej mocy i malej rezystancji wewnetrznej zeby duzy
prad byl i zeby szybko przejsc ponad 13,5V. W samochodach to dziala to i przy
ladowaniu z prostownika nie zaszkodzi jak rozladowany akumulator dostanie 50A. Jak
zacznie dochodzic do maksymalnego napieci jakie daje wspolczesny prostownik to prad
bedzie spadal. Akumulator co mial na etykiecie 80Ah w realu pewno mniej niz polowe z
prostownika pobieral po naladowaniu 50mA. Dla konserwacji uzywalem wtyczkowego
zasilacza do ladowania wkretarki. Zrobilem ze mial 14,2 i caly czas akumulator byl
pod niego podlaczony. Teraz ten akumulator ma 11 lat i tej zimy umarl. Zrobilo sie w
nim zwarcie bo ma 10V. W akumulatorze nie elektrony sa odpowiedzialne za przeplyw
pradu a jony. Jony duze i ciezkie. Jak zimno robia sie malo ruchliwe bo przez gesty
elektrolit musza sie przemieszczac. Duzo energi zuzywaja na poruszanie sie dlatego
pojemnosc uzyteczna spada bo wewnetrzna jest taka sama. Wystarczy akumulator podgrzac
przed rozladowaniem i bedzie mial nominalna. Akumulator rozruchowy nie nadaje sie do
rozladowania innego niz rozrusznikiem. Napiecie na cele nie ma prawa spasc do 1,8. A
jesli spadnie nalezy jak najszybciej go naladowac do 14,5. A najlepiej po kupieniu
nowego akumulatora wlasciwie zamocowac go w samochodzie i o nim zapomniec. Mam w
cienkim akumulator mniejszy niz powinien byc. Powinno byc ok 40Ah a mam 34 Ah.
Akumulator ma juz 7 lat, tanszego w markecie nie mieli. Ostatnio auto robi max 10
kilometrow na tydzien. W mrozy nie jezdzilem. Jak sie kilka dni temu zrobilo cieplej
to musialem gdzies jechac. Odpalil bez problemu. Zrobilem z 15 kilometrow w tym
czasie byl odpalany z cztery razy. Moge sie zalozyc o dowolna kase ze jak by w tej
chwili byla potrzeba pojechania to odpali. Pewno jak kilka dni bylo w nocy -20 to by
nie odpalil. Ale ile on moze miec po siedmiu latach pojemnosci 5Ah moze 7Ah. Master
przy siedmiu amperogodzinach jesienia przy dodatnich temperaturach odpalil po dwoch
miesiacach nie jezdzenia. Jak mu spadlo do 5Ah i bylo w okolicach zera to nie odpalil
chociaz jeszcze rozrusznikiem probowal krecic.
Następne wpisy z tego wątku
- 17.01.17 20:12 J.F.
- 17.01.17 20:47 Zenek Kapelinder
- 17.01.17 21:12 J.F.
- 17.01.17 21:30 Zenek Kapelinder
- 18.01.17 09:41 Paweł Pawłowicz
- 18.01.17 19:46 Irokez
Najnowsze wątki z tej grupy
- "ogrodowa linia napowietrzna"
- jaki zasilacz laboratoryjny
- jaki zasilacz laboratoryjny
- Puszka w ziemię
- T-1000 was here
- Ściąganie hasła frezem
- Koszyk okrągły, walec 3x AA, na duże paluszki R6
- Brak bolca ochronnego ładowarki oznacza pożar
- AMS spalony szybkim zasilaczem USB
- stalowe bezpieczniki
- Wyświtlacz ramki cyfrowej
- bateria na żądanie
- pradnica krokowa
- Nieustający podziw...
- Coś dusi.
Najnowsze wątki
- 2025-02-05 Re: UK: Michał K. dalej czeka na rozprawę ekstradycyjną w areszcie [bo nie (jeszcze?) zebrał kaucji]
- 2025-02-04 ranking wyciszenia, głośność, hałas przy 130 km/h, na postoju, przy przyspieszaniu
- 2025-02-05 Warszawa => IT Recruiter <=
- 2025-02-05 Ostrów Wielkopolski => Area Sales Manager OZE <=
- 2025-02-05 Rzeszów => Spedytor Międzynarodowy <=
- 2025-02-05 Warszawa => IT Business Analyst <=
- 2025-02-05 Warszawa => Specjalista DevOps <=
- 2025-02-05 Łódź => NodeJS Developer <=
- 2025-02-05 Warszawa => QA Engineer (Quality Assurance) <=
- 2025-02-05 Gdańsk => Specjalista ds. Sprzedaży <=
- 2025-02-05 Warszawa => QA Engineer <=
- 2025-02-05 Warszawa => Programista Full Stack .Net <=
- 2025-02-05 Re: UK: Michał K. dalej czeka na rozprawę ekstradycyjną w areszcie [bo nie (jeszcze?) zebrał kaucji]
- 2025-02-04 podpisywanie umów z datą wsteczną
- 2025-02-04 Radio internetowe do starego Androida