-
Data: 2017-01-17 17:31:00
Temat: Re: Wolto-amperomierz cyfrowy typu zabawka :) Zasilanie ???
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]Użytkownik "Zenek Kapelinder" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:ea5d203f-949b-4313-9f68-6484f7dddf9d@go
oglegroups.com...
>Wiesz kiedy powstal bezwzgledny wymog ladowania akumultora
>smochodowego ze zrodla napieciowego 14,5V? Jak kupili licencje na
>126p.
Znaczy sie inna konstrukcja plyt i mniej odporne ?
Byc moze ... tym niemniej i w starszych akumulatorach te ~14.5V dobre.
W starszym samochodzie mogl byc problem regulatora - nowe
elektroniczne byly po prostu precyzyjniejsze.
No i trzeba bylo wody dolewac.
>Od czasu pojawienia sie w Polsce lepszego akumulatora nikt
>uzytkownikom nie powiedzial ze akumulatora samochodowego nie laduje
>sie pradem 1/10 pojemnosci tylko ze zrodla napieciowego o napieciu z
>zakresu 14-14,5V.
>Najwiecej akumulatorow zabili uzytkownicy. Tez ze trzy wykonczylem
>ladujac z gownianych prostownikow zanim zajarzylem o co chodzi w
>ladowaniu akumulatora
samochodowego.
Ale jak ladowales ? Czesto po pare godzin ?
Jedno takie ladowanie akumulatora nie zabije.
Prawde mowiac to ja tez nie jestem jakos bardzo przekonany co do
istotnosci tego C/10, ale ... zalozmy, ze przydarzylo sie wyladowanie
akumulatora, trzeba naladowac do pelna ... mowisz ze lepiej z 14.5V
czy C/10 ?
Bo przy 14.5V to na poczatku poplynie tych amperow sporo.
Akumulatorowi w samochodzie to nie szkodzi ... ale w samochodzie, to
aku jest naladowane prawie do pelna.
A my tu mamy wyjatkowa sytuacje i trzeba aku naladowac od zera ...
lepsze 5A czy 30 ?
Przy czym ... moj "zwykly prostownik", chyba jeszcze z PRL, jak wiele
podobnych, regulacji nie ma.
Plynie ile plynie. Ale trafo ma dobrze dobrane, na poczatku poplynie
ponad 5A, w miare ladowania prad spada i pod koniec jest znikomy,
ampera chyba nie ma.
A szczytowe napiecie ok 19V - co mnie troche dziwi, bo powinno gazowac
az milo.
Ale to widze tylko na kondensatorze, bo z podlaczonym aku jest ~14.5V.
Oczywiscie pod koniec ladowania, bo przy rozladowanym aku to znacznie
mniej.
>W PRL i pozniej informacja o prawidlowym ladowaniu akumulatora jakas
>tajna byla.
>Nawet w pismach motoryzacyjnych podawali nieprawdziwe informacje.
Coz chcesz, ksiazki byly, internetu nie bylo, telefonow nie bylo, a
specjalistow raczej niewielu.
Takich, co by mogli przebadac pare wariantow i powiedziec "tak jest
lepiej".
Dzis specjalistow co prawda podobnie malo :-)
>I pokutuje to do dzisiaj. Pradem 1/10 pojemnosci laduje sie
>akumulatory trakcyjne.
Tak sie czasem zastanawiam, czy to nie jest taki kompromisowy prad -
latwo zapamietac, sie laduje, ale sie nie przeladuje jak sie zostawi.
Oczywiscie o ile zasilacz jest bardziej napieciowy niz pradowy.
Trakcyjne sie ogolnie inaczej laduje - trafiaja rozladowane, laduje
sie do wysokiego napiecia aby mocno naladowac, i ktos czuwa aby
wylaczyc ...
>Ale przy nich mozna sobie na to pozwolic bo ich pojemnosc jest a
>przynajmniej powinna byc uzytkownikowi znana.
>I elektryk odpowiedzialny za ladowanie wie ze wraz ze spadkiem
>pojemnosci albo ma zmniejszac czas ladowania albo zmniejsac prad.
>Poza tym w akumulatorach trakcyjnych sprawdza sie gestosc elektrolitu
>i to ona decyduje o odlaczeniu akumulatora od ladowarki.
... albo elektryk na zwolnieniu, a wozkowy podlaczyl "prostownik" i
poszedl do domu :-)
Ty jakis plik wygladajacy na wspolczesny www.powersys.pl/pliki/fbc.pdf
Rozne te prady ladowania - od 0.3C do 0.12C.
No ale wrocmy do samochodow - mowisz, ze taki rozladowany rozruchowy
lepiej duzym pradem niz umiarkowanym ?
Pomijam to, ze dobrze jest wylaczyc ladowanie przy tych ~14V.
P.S. Jeszcze jedna ciekawostka - utrata pojemnosci przy zimnym
akumulatorze.
Hm, temperatura raczej substancji na elektrodach nie zmienia, to czemu
mniejsza pojemnosc ?
Czy to nie jest kwestia napiecia - tzn SEM spada, opor rosnie, wiec
napiecie spada jeszcze bardziej, a uparlismy sie rozladowac np do
1.8V.
J.
Następne wpisy z tego wątku
- 17.01.17 19:14 Zenek Kapelinder
- 17.01.17 20:12 J.F.
- 17.01.17 20:47 Zenek Kapelinder
- 17.01.17 21:12 J.F.
- 17.01.17 21:30 Zenek Kapelinder
- 18.01.17 09:41 Paweł Pawłowicz
- 18.01.17 19:46 Irokez
Najnowsze wątki z tej grupy
- Dławik CM
- JDG i utylizacja sprzetu
- Identyfikacja układ SO8 w sterowniku migających światełek choinkowych
- DS1813-10 się psuje
- Taki tam szkolny problem...
- LIR2032 a ML2032
- SmartWatch Multimetr bezprzewodowy
- olej psuje?
- Internet w lesie - Starlink
- Opis produktu z Aliexpress
- No proszę, a śmialiście się z hindusów.
- Zewnętrzne napięcie referencyjne LM385 1,2V -> 100mV dla ICL7106, Metex M-3800
- karta parkingowa
- Wl/Wyl (On/Off) bialy/niebieski
- I3C
Najnowsze wątki
- 2024-11-29 Dławik CM
- 2024-11-29 [OT] Lewe oprogramowanie
- 2024-11-29 Błonie => Sales Specialist <=
- 2024-11-29 Warszawa => IT Expert (Network Systems area) <=
- 2024-11-29 Warszawa => Ekspert IT (obszar systemów sieciowych) <=
- 2024-11-29 Warszawa => Head of International Freight Forwarding Department <=
- 2024-11-29 Białystok => Inżynier Serwisu Sprzętu Medycznego <=
- 2024-11-29 Pómpy ciepła darmo rozdajoo
- 2024-11-29 Białystok => Application Security Engineer <=
- 2024-11-29 Białystok => Programista Full Stack (.Net Core) <=
- 2024-11-29 Gdańsk => Software .Net Developer <=
- 2024-11-29 Wrocław => Key Account Manager <=
- 2024-11-29 Gdańsk => Specjalista ds. Sprzedaży <=
- 2024-11-29 Chrzanów => Specjalista ds. public relations <=
- 2024-11-27 Re: UseGalileo -- PRODUKTY I APLIKACJE UŻYWAJĄ JUŻ DZIŚ SYSTEMU GALILEO